Tredjeklassare ser en horig och ful kvinnlighet.

Den här listan som listar 90 olika typer av bitches (en sida med nummer 44-58 saknas) hittades tydligen i ett amerikanskt klassrum för tredjeklassare av en lärare.

Om det är någon i den åldern som har skrivit den prydliga listan eller någon i klasserna över vet ingen.

Men det intressanta med den här listan är: vad säger den om den/de som har skrivit den?

Listan med allt från ”can’t keep a man bitch” till ”aint got no ass bitches” är en lista över fallerande kvinnotyper. Om en misslyckad, horig och ful kvinnlighet. En motbjudande kvinnlighet.

Listan verkar lista upp allt det listförfattarna inte är/inte vill vara. Genom att skriva listan stärker de sin egen position och sitt eget välmående genom att inte vara ”någon av de där”.

Vad säger det här om de som har skrivit listan? Är de i fara? Vad har de för framtid med sådana tankar redan i mellanstadiet? Har livet/vissa kvinnor varit så grymt redan?

Eller är jag kanske bara dömande? Jag kanske inte borde se det som ett exempel på hur vår framtid kommer att se ut. Att det bara är några papper, och inte bevis på världens undergång.

Kanske bör jag bara hoppas på att de barn som har skrivit listan växer till sig, utvecklas och tänker om. Kanske ska jag bara hoppas på att de lär sig att stava. Kanske ska jag bara låta bli dem.

Men det är så jävla svårt!

11 thoughts on “Tredjeklassare ser en horig och ful kvinnlighet.”

  1. Åh gud, lågstadiet. Sexismen flödar bland barnen. Man kan absolut inte leka med pojkar. Eller pojkleksaker. Eller ha på sig gröna kläder.
    Så himla glad att man växte upp och insåg att också pojkar kan vara människor.

    Åh jag hoppas verkligen att jag platsar på den listan. Om jag inte hade gjort det hade jag nog fått ta mitt liv. Örk, leva i sånna skitideal. Inget får man vara.

    1. ellen, barn kan vara så elaka för att de inte vet bättre. när de vet bättre kan de vara ännu mer elaka.

  2. Saxat ur listan
    ett exempel nr 16
    tjejer som blir övergivna
    när de blir gravida
    Som hämtat ur Jantelagen
    skriven av Sandemose, författaren
    ”Du ska inte tro att du är något
    eller att du kan göra något åt det”
    eller något väggklotter
    ”Du har två fel, allt du säger
    och allt du gör”

    Best wishes nr 85 of the list
    the uncreative bitch
    eller ska det vara an creative bitch?

    1. pia, jag undrar hur lång tid det tog för upphovsmänniskorna att skriva listan? tid de borde ha lagt på att granska sig själva helt tydligt.

    2. Det sägs att ont föder ont
      och att gott föder gott
      tänk om de skrivit,
      tänkt ut och listat
      90 eller 100 goda
      saker om andra
      istället för att
      skriva om hat

  3. Sjukt sorgligt, jag blir alldeles tårögd för att det är så sorgligt. Min uppfattning om listan är att den är väldigt hatisk och det är skrämmande. Den/de som skrivit den ser ner på så oerhört många människor av kvinnligt kön. Det är ju skrämmande. Att de har en sådan skev syn på hur kvinnor ska vara får mig att undra var världen är på väg. Har vi inte kommit längre än så här? Kanske inte. Och det gör mig uppgiven.

    1. candy, den är sorglig, men jag hoppas att barnen växer upp till bättre människor med vettigare åsikter.

      1. Det hoppas jag med! Svårt att tro på att hoppet är förnuftigt dock med tanke på hur delar av världen ser ut. =O Men hoppas hoppas hoppas att de har några vettiga förebilder i sin närhet!

Kommentera

