Slem är slem, oavsett kön.

Tänk er två rika 50-åriga män. De söker efter snygga kvinnliga bartendrar till en fest de ska anordna. Det är mycket viktigt att kvinnorna har rätt utseenden och attityd.

För att hitta rätt kandidater låter männen brudarna öppna champagneflaskor för att se hur sensuellt de gör det. De ber dem att ta av sig på överkroppen så att de ser hur tuttarna ser ut.

De skojar med de sökande att de aldrig kommer att släppa ut dem, höhö!

Männen låter kvinnorna mata dem med vindruvor så att de stönar och slickar sig om läpparna. De diskuterar i detalj kvinnornas utseenden, att de inte får vara för tjocka.

Vad skulle ni tycka om det beteendet? Osmakligt? Ja. Respektlöst? Ja. Sexistiskt? Ja.

Ett gubbslembeteende som förtjänar kritik. Ovärdigt och respektlöst. Om allt detta hände i en realityserie hoppas jag att folk skulle reagera med avsmak.

Peka ut gubbarna som äckliga kåta män som utnyttjar betydligt yngre tjejer i behov av pengar.

Men i det här fallet var det inte kvinnor som behandlades på det här sättet. Det var manliga bartendrar som de nya Svenska Hollyoodfruarna Lena Jolton och Päivi Hacker letade efter till en fest.

Tycker ni fortfarande likadant om beteendet?

Vi är så vana vid att det är äldre män som sitter på makt och pengar som behandlar kvinnor hur vidrigt som helst. När kvinnor i samma överordnade ställning gör likadant ses det inte som lika farligt.

Det bygger ju självfallet på föreställningar om manligt och kvinnligt och ordningen dem emellan. Kvinnor som objektifierar män på ett osmakligt sätt bryter mot den kvinnliga sexualitetens grundregel: att den ska vara kontrollerad och fin.

Kvinnorna ses som vågade och flirtiga, medan män som gör samma sak ses som äckliga pervon.

Men kvinnor kan vara och är sexister. Ett slemmigt och nedvärderande beteende är ett slemmigt och nedvärderande beteende oavsett könet på boven och offret.

Slem är slem.

16 thoughts on “Slem är slem, oavsett kön.”

  1. Jag såg faktiskt programmet igår och tyckte faktiskt att de var riktigt äckliga. Osmakliga. Respektlösa. Sexistiska. Jag kunde knappt titta. Och jag tänkte efter hur det hade varit om det hade varit män istället för kvinnor och kom fram till att jag nog hade tyckte ungefär detsamma. Faktiskt. Men jag får hålla med dig om att det nog inte blir lika mycket ramaskri om det är kvinnor som gör det.

    1. hannah, frågan är om tv3 hade behandlat programmet likadant om det hade varit män.

  2. Jag slutade titta för jag tyckte det var så obehagligt. Av just de skäl du nämner. Välja kille till barbie-festen (om jag minns rätt), där stängde jag av.

  3. Sexism är lika vidrigt oavsett om det kommer från en man eller kvinna.
    Det är ett respektlöst beteende.

  4. Blir en tjej mindre kränkt
    om hon blir utsatt
    av en annan kvinna
    som borde vara
    på hennes sida?

  5. Ungefär som ”Twilight moms”, dvs medelålders kvinnor som objektifierar de manliga skådisarna i Twilight-filmerna. Hade det varit medelålders män som offentligt objektifierat tonårstjejer hade folk blivit sjukt äcklade och arga. Men nu? Not so much.

    1. arnaia, där lärde jag mig ett nytt uttryck! men jag känner igen mig vad det står för. har sett andra uttryck för det.

Kommentera

