Ovana gör smärtan så mycket större.

Jag vet vad smärta är. I hjärtat. Så väl. Men jag har i hela mitt liv förskonats från att ha sönder min kropp så att den måste tas hand om på ett sjukhus. Inte ett brutet ben. Inte ett.

Men nu ramlade jag och slog sönder knät. Jag har ramlat många gånger förut. Och alltid klarat mig, läkt av mig själv. Men nu. I två veckor har benet vägrat att ge sig. Det ömmar och värker.

Hela benet är blått.

Jag blev rädd efter ett tag. Gick till vårdcentralen där de klämde och drog i benet. Sa att det var naturligt att benet fick hundra nyanser av blått och rött efter en knäskada.

Jaha, är det naturligt att det gör ont också?

Jag skickades vidare till närakuten för röntgen. Fick vänta en timme, röntgas och hänvisas tillbaka till vårdcentralen. Jag fick reda på att inget ben är av. Men att de vill göra ett ultraljud av mitt svullna knä.

Först på onsdag ska jag på ultraljudet. Så här sitter jag med ett knä som fortfarande gör ont. Som jag fortfarande inte vet varför det gör ont.

Och jag är så ovan. Vid kroppslig smärta av den här sorten. Jag ska självklart vara glad för det. Men samtidigt känner jag mig som en liten unge som har rivit sig lite på gruset.

Ovana gör smärtan så mycket större.

Folk har undrat hur det känns att förlora sin mamma. En obeskrivlig smärta. Men jag vet att hennes död har gjort alla andra lättare. Det låter märkligt, men det är sant.

Även om varje död ger sin smärta är det nyanser av en smärta jag redan har upplevt. En liten del av mig blir inte lika chockad och överväldigad av strypgreppet runt hjärtat.

Jag kände så när min älskade mormor dog några år efter mamma. Att jag visste att jag skulle ta mig igenom det. Om man har gått en väg tillräckligt många gånger vet man hur den slutar.

Men kroppslig smärta. Jag är inte van vid ett värkande knä som håller mig uppe om nätterna. Om det händer igen kommer jag att vara det.

Vana gör smärtan lite mindre.

Kommentera

