Mina felsteg ut ur manligheten.

Ni vet att jag gillar tantblusar. Jag gillar blommönster. Jag gillar mina stora handväskor. Jag vet att det får mig att stå ut i de flesta folksamlingar. Samtidigt så glömmer jag ständigt bort det.

Jag har i så många år varit så bekväm med hur jag presenterar mig själv för världen i form av kläder och andra attribut att jag inte tänker på det längre.

Jag glömmer ständigt bort att jag är annorlunda. Det är självklart hur bra som helst att jag gör det, då att känna av ett annorlundaskap inte är så skoj alla gånger.

Problemet är bara att det nästan alltid finns de som vill påminna mig.

Jag minns en gång för ett par år sedan då jag och en vän skulle gå in på sunkhaket Kellys i Stockholm. Jag hade aldrig varit där förut och efter vad som hände har jag inte varit där igen.

När vi kom in bad vakten mig att hänga in min jacka och röda väska (se bild) för 20 spänn. Jag tänkte inte att det var något konstigt med det.

Vissa ställen är benhårda med att försöka få in lite extrapengar med hjälp av onödiga garderobsavgifter. Så jag pressade ner halva väskans innehåll i fickorna och betalade min tjuga.

Men när min kompis skulle hänga in så sa plötsligt vakten:

”Tjejer behöver inte hänga av sig, för de får ha handväskor”

Pang! En smäll rakt in i det heteronormativa ledet.

Eftersom jag har en kuk mellan benen får jag inte ha en röd väska som troligen fler kvinnor än män bär. Det ska en jävla krogvakt berätta för mig.

Vakten måste ha tänkt: killar ska inte ha handväskor, det är bögigt och omanligt och det får inte visas upp på min krog.

Jag blev inte överraskad då eller av liknande saker som har hänt sedan dess. För jag vet hur heteronormen fungerar, varför den fungerar så bra. Den har sina väktare som ser till att folk rättar sig i leden.

Och sådana som mig påminns ständigt om mina felsteg ut ur manligheten.

Problemet för dem är att jag fullständigt skiter i det.

9 thoughts on “Mina felsteg ut ur manligheten.”

  1. Min brorsa hade på sig klänning en dag i Tyskland med sina studentvänner & flickvän. Han tyckte att det var trevligt för det var tydligen ganska varmt. (Och att han stör sig på klädregler)
    Det var väldigt kul att se min andra brors reaktion på det! Chocken! Ogillandet!

    1. Hade man gjort samma sak och sagt att ”tjejer går in för 80 och killar för 100” så hade det nog tagit hus i helvete. Jag blir så irriterad på trångsinta människor!

    2. matilda, jag vet! jag hatar det där stället. jag har fått många jag känner att bojkotta det. alltid något!

  2. En väska är en väska
    kan man tycka
    om den inte tillhör Mona
    då är det en debattfråga

    1. pia, haha! det roligaste någon sa om den grejen var: ”varför tjatar alla om monas väska, är det inte mer av en tygpåse?”

Kommentera

