Därför måste ni se någon ta livet av sig.

Jag vet inte varför Emil Forselius tog livet av sig. Jag vet egentligen inte varför någon gör det. Jag vet inte hur någon kan lämna alla den älskar bakom sig.

Jag vet bara att det krävs en större sorg än någon av oss förhoppnings får uppleva.

Jag har skrivit om när jag var som närmast. Jag var bara i närheten, inte nära. Men det var tillräckligt för att jag ska förstå det svarta hålet. Hur det kan äta upp alla ens tankar om denna värld.

Men att ta steget. Det förstår jag inte. För att jag inte vill förstå. För det är det sista steget. Jag kan bara förstå det efter det har hänt. När livet är släckt, och mörkret omfamnar.

Vad finns det då kvar att förstå?

För grejen är att varje sorg, varje depression, varje smärta tar sig olika uttryck hos olika människor. Det är svårt att veta när någon har bestämt sig för att säga hejdå för alltid.

Hur ser man det?

Jag vet inte.

Jag vet dock en sak. Jag tycker att alla borde se slutscenen i filmen 2:37. Filmen kretsar kring ett gäng ungdomar där man vet att någon av dem kommer att livet av sig, men inte vem. I sista scenen får man se vem det är.

Personen ligger på golvet på skoltoaletten och skär upp handleden med en sax. Blodet forsar, samtidigt som personen gråter, hostar, och dör. Det är en oerhört grafiskt äcklig scen. Och jag tackar för det.

Den kan inte lämna någon oberörd. Den påminner en om hur bra man har det, trots allt.

För i den scenen illustreras det oförståeliga med att ta sitt liv. Anledningarna till att personen gör det känns som fjuttiga för mig som betraktare. Samtidigt är de uppenbarligen tillräckliga.

Hur långt måste det gå för att de ska bli tillräckliga?

Jag vet inte.

Det som verkligen slår mitt hjärta är att personen i filmen dör alldeles ensam, på en skitig skoltoa. Och jag påminns om att i slutändan kommer vi alla att vara ensamma.

Men vi inte behöver vara det på vägen dit.

(Ps. Ni kan se hela filmen här.)

4 thoughts on “Därför måste ni se någon ta livet av sig.”

  1. Det behöver inte ha med sorg att göra, det kan vara psykisk ohälsa också. Vilket jag just skrivit om, efter att ha läst fotbollsfrun, varför jag kände mig tvungen att skriva det i en kommentar här. 😉
    Ann Haberlein frågar sig ju i sin bok Jag vill inte dö jag vill bara inte leva varför hon som har det så bra har dessa ständiga självmordstankar. Det är ju de som tar livet av sig fast allt är bra som inte tycks ha något att klaga på som är det svårförklarade.

    1. veronika, absolut. psykisk sjukdom ska jag inte förringa. jag älskar ann heberlein är så viktig i den här debatten.

  2. Åh herre gud, jag vet inte om jag skulle klara av att se på den filmen. Däremot har jag nog så pass mycket empati och förståelse som man kan ha för självmördare. Eftersom jag själv lider av psykisk ohälsa och har vänner och pojkvän som försökt ta sina liv faller det sig rätt naturligt. Jag kan självklart inte förstå EXAKT varför folk väljer att ta sina liv, men jag förstår att de inte orkar mer och jag fördömer inte deras beslut, och jag ser att samhället i allmänhet har ett mycket större ansvar än det kanske tror sig ha. Folk borde bry sig mer om varandra och vården måste fungera bättre. Det ska inte behöva gå så långt att man inte får hjälp förrän man försökt ta sitt liv- för den delen är det väldigt vanligt att de som försökt en gång försöker igen och lyckas. Det är ju ett oerhört stort samhälleligt misslyckande om man inte kan ge människor vård och stöd förrän de är så nära gränsen mellan liv och död!

    Jag blir allvarligt talat förbannad bara jag tänker på ”sköt dig själv och skit i andra”-attityden som finns i vårt samhälle. Lika förbannad blir jag när jag hör folk döma ut de som försökt ta sina liv, eller faktiskt begått självmord.

    1. candy, filmen är nyttig att se, men grafisk. du har så rätt. det känns som att samhället är utformat att ta hand om medborgarna först efter någon har tagit livet av sig. det är så jävla osmakligt.

Kommentera

