Varför äcklas av ost gjord på bröstmjölk?

Jag är vad man kan kalla en halvvegan. Jag undviker i så stor utsträckning att äta mjölk- och äggprodukter hemma. Jag har slutat att äta ost och ersatt matlagningsgrädden med sojagrädde.

Det känns bara bättre i mig att göra så. Jag vill i så stor utsträckning som möjligt undvika att äta djur och dess biprodukter. Kanske är det därför jag blir extra äcklad när jag läser om den senaste sortens ost.

Ost gjord av bröstmjölk.

Kocken Daniel Angerer har mjölkat sin frus tuttar och försökt göra ost. Jag får kväljningar av bara tanken. Men varför får jag det, egentligen? Som Kate Harding skriver:

”Breast milk is a safe and nutritious food – we let babies eat it, am I right? Yet people – including me, for those first ten seconds – react as if Angerer’s making cheese from sweat or blood or urine here.”

När jag tänker efter så borde det ju inte vara så äcklande. Det är ju gjort för att konsumeras. Bebisar äter det hela dagarna. Det är ju för fan liv i flytande form.

Men det finns något mer underliggande bakom äckelreaktionen.

Det här med tuttar. Att kvinnor slänger ut dem för att föda sina ungar. På restaurangen. På tåget. Lite överallt. Det finns något provokativt kring det. Och så många regler.

Vissa mammor, och några av dem jobbar inom media, gillar att lära upp andra mammor om hur de ska sköta sina barn. Samma sak med amning. Det ska pågå så länge, på det sättet och på de platserna.

De mammor som inte sköter sig behandlar sina barn illa eller så vill de bara ha en anledning till att flasha tuttarna i köpcentret.

Och en annan anledning till att slita bort bebisen från tutten är ju att tutten ska vara till för nafsande män, och inte sugande bebisar. Helt ok att du ger liv med mjölken, men nu ska tuttarna användas till sex!

Men som Kate Harding skriver:

”Breasts – like penises and vaginas and toaster ovens and Swiss Army knives – can serve more than one purpose without causing mass confusion or threatening all we hold dear.”

Så, skulle jag äta ost gjord av bröstmjölk? Nä, jag är ju som sagt halvvegan. Jag försöker att undvika att äta djur och dess biprodukter.

11 thoughts on “Varför äcklas av ost gjord på bröstmjölk?”

  1. Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det känns jätteläskigt med bröstmjölk. Det luktar konstigt (speciellt när en nyammad bebis kräks upp på ens axel). Jag tycker också hela grejen med amning känns läskig, har någon sorts fobi mot det och bävar för att vara med om det själv.Tror det får bli adoption om jag ska ha unge nån gång. Som sagt, det är nog något litet fel på mig.

    1. misslinisen, jag tror många tycker som du. jag finner det också lite osmakligt. det blir så kroppsligt liksom. så köttigt och tuttigt.

  2. Jag dricker mjölk (från ko), men kan ibland bli lite äcklad av att tänka på vad det är och var det kommer ifrån. Skulle nog bli ännu mer äcklad av människomjölk även om den var tetraförpackad, mest av ovana tror jag.

    Kan även bli väldigt illa berörd av att se ammande mammor. Till och med bilden här ovan gör mig lite illa till mods.

    1. anna, det är just därför jag försöker att undvika ägg och mjölk-produkter. jag har funnit det allt mer äcklande. inte till smaken, men just associationerna.

    1. johan, jag har smakat på sperma till skillnad mot bröstmjölk, och sperma är inget vidare. alls.

  3. Det vidriga är ju att man slaktar de kor och hönor som används inom mjölk/ägg-industrin. Så är man någon typ av vegetarian av djuretiska skäl, men äter mjölk & ägg, bidrar man ändå till industrin som man inte vill stödja. Och även om man inte är vegan så bär man inte äta ost, eftersom ost innehåller kalvmage. Äter man det kan man lika gärna äta kött tycker jag…

    Så egentligen är jag inte emot att göra ost på bröstmjölk. Om en kvinna inte har nåt emot att göra ost av mjölken i sina tuttar och om man på det sättet kan minska lidande för olika varelser är det toppen. Däremot tycker jag det verkar lite vidrigt att mjölka brösten. ><

    1. candy, jag vill stödja industrin så mycket jag kan, men är inte fanatatisk. jag lever mitt liv som jag vill. om det betyder ett par skinnskor från myrorna eller en ostmacka någon gång så bryr jag mig inte om det. jag är nöjd med hur jag lever mitt liv, och de hoppas jag att alla andra är också är.

Kommentera

