När den ”vanliga” kvinnan blir modellen.

Ibland får företag för sig att använda vanliga ”normala” kvinnor som modeller för vad det nu är de säljer. Det är sällan detta handlar om en sund inställning till den kvinnliga kroppen och om att presentera mer hälsosamma ideal.

Oftast är det bara en reklamstrategi, ett pr-trick.

Det brittiska underklädesmärket Bravissimo är nästa på tur. I deras nya kampanj visas underkläderna upp av vanliga kvinnor. Och de vill uppmuntra ett ”hälsosamt skönhetsideal genom att visa att den vanliga kvinnan ser fantastisk ut också.”

Det är självklart bra att ett företag försöker att använda modeller som så mycket som möjligt ser ut som de faktiska kvinnor som ska köpa krafset.

Att de, oavsett baktankar och pr-strategier, ändå utmanar smalhetsidealet.

Det är bra, även om det i Bravissimos fall bara är smalmidjade brudar som är modeller. Vilket som, skönhet och bra reklam funkar även utan att varenda jävla modell väger under 50 kilo.

Jag lovar!

Men alla tycker inte att ”vanliga” kvinnor bör vara modeller. Gissa tre gånger vem som skriver följande:

”Jag vill inte ha normala kvinnor. Jag vill ha fotomodeller. Jag vill ha överjordiskt snygga giraffer som visar kläder… Fram för modeller som är naturligt smala och ser ut som en miljon kronor i synen. Vanliga kvinnor hör hemma i vanligheten.”

Helt rätt, det är Aftonbladets Malin Wollin!

Denna människa får betalt för att på fem minuter bajsa ut förhoppningsvis ogenomtänkta och i värsta fall bara urkorkade texter på beställning.

För vem tycker att det är bra att idealen får regera helt outmanat? Vem tycker att det är bra att det är vad som syns i reklam som får bestämma vad som är vackert?

Vem ser inte kopplingen mellan skönhetsideal och förvrängd kroppsuppfattning och ätstörningar?

Malin Wollin skriver att de ”naturligt” smala brudarna ska vara modeller. De med ätstörningar ska in på klinik. Var går gränsen dem emellan? Hur vet vi som betraktare om bruden på bilden är anorektiker eller bara ”naturligt” smal?

Vad gör det för skillnad?

Det enda vi ser är urdefinitionen av vad ”skönhet” och ”hälsa” är: smalhet.

Och jag vill gärna se något annat.

22 thoughts on “När den ”vanliga” kvinnan blir modellen.”

  1. Jag har beställt från bravissimo i flera år och jag kan säga att deras vanliga modeller i katalogen ser ut som dessa 5 på bilderna. De måste ha skickat ut förfrågningar till de kunder som hade en viss storlek, för jag har då inte fått nån förfrågan 😀 Inte för att jag hade ställt upp på bild i bara BH, men ändå 😉

  2. Jag läste texten på aftonbladet.se, och kommentarerna under den. Måste säga att jag blev väldigt ledsen. Det är supertråkigt att det bara är en kroppstyp som syns i all reklam, endast smala tjejer. Men det skulle inte vara bättre om samtliga modeller var kraftiga i stället. Målet måste ju vara att alla kroppstyper ska synas i annonser och medier, smala som tjocka, långa som korta.
    Men många som kommenterade skrev typ ”Fan vad bra, fram för kurviga kvinnor, smala tjejer är så himla fula”. Och det är ju bara en annan sida av samma mynt. Vi kvinnor duger inte som vi är, antingen är vi för smala eller för tjocka, det är kontentan.
    Jag själv, som är naturligt liten och smal, får ofta höra folk kommentera min kropp med en nedsättande ton som jag själv aldrig skulle tillåtas använda om kraftiga människor. Jag skulle få stryk direkt.
    Jag stör mig så otroligt på kommentarer som ”Äntligen får vi se riktiga kvinnor i reklamen”. Som om inte smala kvinnor också var riktiga.
    Nej, fram för alla sorters människor i reklamen! Vi behöver fler mullisar – vid sidan av smalisarna.

    1. mini, du har helt rätt. det är mångfald som behövs. jag vill inte att alla smalisar ska försvinna. jag vill bara att alla sorters kroppar får ta plats.

      1. Precis! Tänkte på det när jag såg den här nya unga Gina Tricot -modellen. Smal som en pinne och jättesöt. Det är så klart helt okej att se ut så. Vet många tjejer i nedre tonåren som bara inte kan lägga på sig, de har just den där: inga-höfter-och- smala-ben-som-räcker-upp-i himlen-kroppar! Har ocksåen 17-årig lillasyrra me former och`en massa attityd, varför inte visa den typen också? Det är som sagt MÅNGFALD som behövs. Så här kan en tjej se ut…. och så här kan också en tjej se ut!

      2. misslinisen, jag tyckte att nya gina tricot-modellen var ett tråkigt steg från den förra. den förra var lite äldre och inte helt utan höfter. det känns som att företaget helt plötsligt vill fokusera på yngre målgrupper…

      3. Ja, jag blev besviken först också, gillade den gamla som ju som sagt var lite äldre och den nya är så galet smal och rak. Men sen kom jag att tänka på de här unga tjejerna utan så mycket former som kanske plågas av det. Men det funkar ju dåligt ändå eftersom merparten av modeller som riktar sig till unga är väldigt smala och raka. Ska nog själv ta och skriva om det här snart.

      4. misslinisen, det råder ingen brist på raka smala modeller, utan alla andra sorter. mångfald åt folket!

  3. Ååå blir så trött och så arg! Trodde det var Skugge först men det var alltså Wolin. En vän till mig har upprepade gånger skrivit till dessa kvinnor ang deras delade skeva syn när det gäller idealkvinnan vars mål är att skaffa barn OCH ha karriär samtidigt. Det ska man klara finfint tycker det, annars är man inte bra nog! Och nu kommer alltså Wolin med ännu ett jobbigt uttalande! Har nyligen lyckats gå ner 11 kg och är stolt över denna bedrift, men det känns som att man inte får lov att vara det, att man ändå inte duger eftersom jag ändå väger typ 15 kg för mycket enligt smalhetsidealen runt 50 kg. Om jag som 30 + känner så, vad tusan gör inte bet yngre och mer osäkra tjejer? Blir så himla trött och arg!!

    1. misslinisen, det är tråkigt att vissa kvinnor vill behålla idealen trots att de vet hur skadliga de kan vara. och grattis till din nya kropp förresten!

      1. misslinisen, bra, det är det enda som betyder något. ens välmående.

  4. Många kvinnor ser väl visserligen ut ungefär som modellerna på bilderna, men lika många ser ut på annat sätt med mer fläsk eller mindre bröst. Skulle tippa på att när det gäller kvinnor 25+ är en majoritet större eller mindre kurviga än de där kvinnorna. Så en bra bild av verkligheten kan jag inte riktigt tycka att det är. Det vore en bra bild av verkligheten om modellerna var varierade. Några tjocka, några smala, några med små bröst och några med stora. Ja, du förstår?

    Förresten är Malin Wollin en av de krönikörer jag har som allra svårast för här i Sverige.

  5. Vad jag blir mest förvånad över, är att människor som Malin W inte förstår att om vi i reklamen och inom modevärlden bara omger oss med smala, felfria, människor, så minskar också toleransen för olikheter. Det är därför så många idag tycker det är okej att se ner inte bara på tjocka människor, utan också på människor som inte väljer att lyfta eller släta ut sina drag när de börjar bli till åren. Vilken typ av samhälle leder det till i längden?

  6. Är det inte Malin Wollin
    som ska vara så vanlig
    käck och trevlig?
    Hon som gift
    sig fotbollsproffset
    utan att ha insett
    vilket kap hon gjort
    och som har sina barn
    i den kladdiga soffan
    Visst är både Malin
    och familjen Wollin
    förebilder för oss andra
    som inte är lika lyckade,
    roliga och kreativa?
    Och visst skämtar hon
    om att brösten
    hänger efter amning
    och inte kan bära upp en aftonklänning?
    Tur att hon och Skugge är smala
    hur skulle de annars kunna klaga
    på kvinnokroppar som är naturliga?

    1. pia, jo hon ska vara käck och sådär naturligt rolig. det känns mest desperat och ogenomtänkt.

Kommentera

