Jag vill inte se krokodiltårar över stackars djur.

Det här med djur. Jag äter dem alltså inte. Och jag ogillar när de behandlas illa, vilket jag ibland får intrycket av är mer en regel än ett undantag.

Det är vidrigt att se hur grisar och kor behandlas både på bondgårdar och när de fraktas. Ovärdigt och grymt.

Men jag har nästan ett ännu större problem med cirkusar och djurparker. Där de kastar in stackars djur i helt fel och onaturliga miljöer, och i värsta fall tvingar dem att utföra dumheter framför en korkad publik.

Jag är så för de djurparker som skyddar utrotningshotade arter och där miljöerna är naturliga och arean stor. Det är helt ok. Men djurparker som bara har djur för pengar och underhållning, de är bara vidriga.

när jag läste om att en kvinnlig djurtränare dödades av en späckhuggare på SeaWorld Orlando så tänkte jag: vad fan trodde ni skulle hända?

Det är ju för fan en stor val som vill leva i det stora fria havet, och inte hoppa genom ringar i någon jävla liten pool. Till slut skulle det slå fel.

Det värsta i det här fallet är att valen har dödat förut. Redan 1991 hade den och två andra späckhuggare dragit ner en tränare under vattnet så att hon drunknade. 1999 hittades en naken död manskropp i poolen hos späckhuggaren.

Mannen hade smugit sig in och ville simma med valarna. Det ville helt tydligt inte valarna.

Att spärra in rovdjur och försöka göra dem tama som små jävla katter kommer alltid att misslyckas till slut. Späckhuggaren blev galen och våldsam av att simma runt som en guldfisk i en skål.

Det är alltid trist när människoliv går till spillo. Men i det här fallet var det inte valens fel. Det var djurparken som lät en späckhuggare med två tagna liv under fenan fortsätta vara i djurparken.

Det var de som dödade tränaren, inte valen.

Jag tycker att alla de som går på cirkus och djurparker och tycker att det är så mysigt och roligt borde skämmas. De stödjer ett vidrigt sätt att behandla djur.

Folk käkar kött, men gråter över hur illa grisarna mår. Folk skrattar åt elefanten som kan stå på ett ben, utan att tänka på vilka kedjor den sitter fast i efter att showen är slut.

Skit i djur och stå för det, om det är så. Jag vägrar att se fler krokodiltårar.

23 thoughts on “Jag vill inte se krokodiltårar över stackars djur.”

  1. Jag blev så förvånad över den här späckhuggar grejen, inte över att den dödade sin tränare utan över att den har dödat tidigare (2ggr) och nu fortfarande är kvar i sin lilla pool och gör konster igen. Uppenbarligen är det inte en bra situation. För någon. Suck.

  2. WORD!

    Andra saker att störa sig på: att folk får känslor för vissa djur, typ noshörningen nelson och den där apan som nån hittade i en bur senare i Kina (tror jag det var).

    1. frida, åh nelson! det var så larvigt. som när djurparker vill ha hjälp med att döpa nya djurungar. i hate it!

  3. Håller med helt. Men det var väl inte så att den _dödade_ tränaren medvetet utan på något sätt drog ner henne i vattnet och hon drunknade? När folk hör att ett så stort djur dödat någon ser folk gärna framför sig att den sliter sitt offer i bitar och glufsar i sig. Typ det som folk tror är hajars naturliga beteende.

    Det är iaf intressant det där, att folk nu i vintras tyckte synd om grisarna när det framkom hur dom har det, men ändå var det många som inte kunde tänka sig avstå från prinskorven och julskinkan. Och av dom som gjorde det har dom flesta börjat äta fläskfärs och falukorv igen. Vi vet verkligheten, förfäras över den – men är inte beredda att ta vårt ansvar och göra den lilla uppoffringen att köpa quorn- eller sojakorv istället. Människan är förbannat lat, självisk och svag för att vara självutnämnd härskare och högre stående än alla andra djur.

    1. anders, precis, han drog ner henne under vattnet så att hon drunknade. han kanske bara ville leka? jag lägger ingen värdering kring de som gör medvetna val kring att äta kött. deras val, jag har ett annat. men det blir så jävla larvigt när de ska klappa och tycka synd om djur som sedan har malts ner i varmkorven de trycker i sig.

  4. Dubbelmoral är alltid superirriterande!
    Antingen bryr man sig om djur eller så gör man det inte.

    Att bry sig om djur innebär inte heller att man tror att de är som människor eller som små nallebjörnar som en del verkar tro. Djur är djur och beter sig som sådana och det tycker jag de ska få göra.

    1. anna, haha, små nallebjörnar! nä precis. t ex är det aldrig bra att dela säng med en orm. den kommer att döda dig!

  5. För något år sedan var det en hund som brutit benet och det gick inte på ägarens försäkring. Då startade tidningen Metro en insamling för att hunden skulle få vård. Att människor tycks hysa mer empati för djur, än för sina närmaste medmänniskor, som svälter och lider enorma kval, provocerar mig så mycket att jag närmast blir mållös.

    1. eveliina, jag kan också bli väldigt ställd inför det. skulle de ha gjort en liknande insamling för en människa som inte hade råd med avgiften för ett vårdcentralbesök?

  6. Jag håller så med dig. Man kan faktiskt försöka stå för att man inte bryr sig om djurrätt istället för att gnälla på om hur heeemskt det är att djur dör, fast samtidigt käka dem.

    Och så stör jag mig på det här snacket om att man inte ska äta harar, kaniner, katter, hundar osv. för att de är så söta. Men grisar och kor går minsann bra. Det gnälls på asiater som äter våra sällskapsdjur hundarna. Har dessa klagande människor överhuvudtaget tänkt på att för vissa asiater kan det tyckas lika konstigt att vi äter kor, som ju är heliga i vissa länder?

    Sen att katterna och hundarna lider väldigt mycket innan slakt är en annan sak, men de flesta jag pratat med verkar inte vara emot själva lidandet utan emot det faktum att man faktiskt ÄTER HUNDAR!!!11

    Angående valen så kan man ju förstå att den fick nog. Herre gud. Tänk om någon tvingade oss att utföra olika trick i ett litet badkar, dag efter dag?

    1. candy, ät vad ni vill och gråt inte över hur de dödas, det är väl en bra regel?

  7. Evelina: Att Metro startade en insamling för hunden och att folk skänkte pengar betyder ju förvisso inte att folk faktiskt bryr sig mer om djur än om människor. Det skänks ju rätt så flitigt med pengar till människorättsorganisationer också. Det ena måste inte utesluta det andra. Självklart finns det de som bryr sig mer om djur än om människor, och det tycker inte jag heller om då jag anser att man bör bry sig om alla levande varelser så gott man kan… men jag är lite nyfiken vad du stödjer din teori om att de här människorna brydde sig mer om djur än om människor på?

  8. Candy: Att det ena inte behöver givetvis inte utesluta det andra, men att det ligger närmare till hands att starta en insamling för en lytt hund, än för att se till sin närmaste, är i mina ögon väldigt talande. Jag bygger det på min egen erfarenhet av vilka som bryr sig om just djur, då jag upplever att dessa människor sällan eller aldrig engagerar sig i hemlösa eller liknande.

    1. Evelina: Okej, då förstår jag. Det finns säkert sådana typer, som jag skrev, och eftersom du träffat sådana finns det ju sådant folk. Men av de vegetarianer eller djurrättsaktivister jag känner är det inte så. Så, varken det ena eller det andra kan nog representera alla!

      Dessutom finns det ju de som varken bryr sig om djur eller människor, på det sättet tycker jag att det är bra att folk bryr sig om NÅGOT oavsett det bara är djur eller bara människor. Men det finaste vore förstås om man kunde värdera bådadera lika högt. Sen kan man självfallet inte göra allt, men jag har svårt att se varför man inte åtminstone kan göra lite här och lite där.

      Jag är tex. vegetarian, skänker pengar till människorättsorganisationer och visar på civilkurage ute i samhället. Det är ju faktiskt inte särskilt svårt alls. Inte ens för mig som är sjukskriven och lever på lite pengar. För det är ändå mycket mer än vad många, många andra människor i världen har.

    1. alex, varför? har sett några avsnitt, men inte riktigt fastnat. kanske hade ja inte tillräckligt med tålamod?

    2. Nej, alltså dokumentären! Kolla trailern: http://www.youtube.com/watch?v=YhrAPw_Z1X4&feature=related.

      Jag känner mig lite lost i er diskussion, så jag ska nog inte ens gå in på det faktum att människor också är djur och blablabla. Men visst, jag håller med, man kan inte vända kappan efter vinden. Fast samtidigt är det ju bra att folk reagerar när det väl händer fruktansvärda saker. Vet man inte om att de behandlas illa, man är så blåögd att man tror att t.ex. delfiner har det bra instängda, så kanske man kan ändra sin syn på det om det uppmärksammas.

      1. alex, haha! jag trodde du menade bögserien dante’s cove. aja, the cove vill jag se!

Kommentera

