Manlighetspoäng = antalet knull.

Minns ni hur allt började med The Real World 1992? MTV:s realityserie är ju realityseriernas urmoder. Den revolutionerade vad som visades på tv.

Vanliga människors liv, om än lite dramatiserade via klippbordet.

18 år senare och vi har fått se tusentals olika realityserier. Så många och så dumma att de har stått oss upp i halsen många gånger. Döda realityserien!

Men så kommer det en som får omkull mig. Inte för att den är mer gripande eller mer ”verklig”, utan bara för att den är så jävla underhållande. Jag menar så klart Jersey Shore.

I Jersey Shore har man kastat ihop unga amerikaner med italienskt påbrå i ett hus på stranden en sommar vid partymeckat Jersey Shore.

Brudarna klär sig i korta klänningar, trycker upp brösten och hjular på dansgolvet. Grabbarna är vältränade, solariebruna och har mer hårgelé i håret än hårstrån.

Alla gillar de att festa, supa och hångla upp någon ny varje kväll.

Och de gillar att slåss! Ibland är det någon av brudarna som klipper till någon de inte gillar, ibland är det någon av grabbarna som fistpumpar rakt i någons ansikte.

Det är våld, sex och housemusik!

Men framför allt är Jersey Shore en studie av en panikartad maskulinitet. En där grabbarna så tydligt gör allt för att dra hem en ny brud varje kväll. De gymmar, steker i solariet och klär sig flashigt för att få med sig den snyggaste bruden hem.

Det blir så tydligt att deras manlighetspoäng är lika med antalet knull/hångel/telefonnummer.

Det är intressant att se hur mycket de låter sitt värde bestämmas av (rätt) kvinnors uppmärksamhet. När de går hem ensamma är de liksom tvungna att slå sig på bröstet och säga: skönt med en lugn kväll, jag scorar ju alla andra kvällar så…

Det är sorgligt mitt i all underhållning. Kanske är det just den sorgen som gör att jag älskar serien.

6 thoughts on “Manlighetspoäng = antalet knull.”

  1. Jag har läst mycket om Jersey Shore, men jag har aldrig sett nått avsnitt. Efter att ha sett den där trailern säger jag bara; Herregud! Vilka tragiska människor.

    1. matilda, de är tragiska många av dem, men också berörande i all sin vulgär. se!

  2. Jag tycker detta blir allra tydligast när Snookie blir nerslagen men Mikey ändå fortsätter ragga tjejer som det inte finns någon morgondag. Lägre har jag aldrig i dokusåpans historia aldrig sett en människa sjunka. Aldrig!!! Sen är ju Mikey manlig dålig självkänsla personifierad, i synnerhet om man ännu mer analyserar hans sorgliga försök att övertyga såväl sig själv som alla andra om att Samantha verkligen var intresserad av honom att det bara är en fråga om när, inte om….

    1. eveliina, åh jag håller med. jag fattade inte varför de inte pucklade på honom mer, de som verkar gilla att slåss hela tiden…

Kommentera

