Knytnävarna mot vårt öppna samhälle.

Jag har i mina dagar tvingats springa från människor som har velat slå sönder min sexualitet. Som har velat sparka bort homot i mig. Jag har sprungit till säkerhet varenda gång.

Men jag har bara haft tur.

Jag minns när jag läste om hur en kvinna blev nerslagen med en yxa i RFSL:s lokaler i Stockholm för några år sedan. Det pratades om ett hatbrott.

Det hela hände på en måndagskväll och jag visste vad som anordnas på måndagskvällar i RFSL:s lokaler vilket gjorde mig ännu mer upprörd över händelsen. På måndagar har nämligen RFSL sin hbt-fritidsgård Egalia där.

Kids och ungdomar som inte känner sig trygga och förstådda någon annanstans kan gå till Egalia och må bra i några timmar.

Jag hoppades då att attacken mot den RFSL-anställda och i förlängningen hela vårt ”fria” samhälle inte fick dessa kids och ungdomar att tro att världen vill dem ont. För det vill den inte, bara vissa personer i den.

Att växa upp i rädsla är det sämsta sättet att växa upp. Kanske tvingades de att göra det.

Jag tänker på den händelsen och tänker hur jävla speciellt det är att vara homo. Vi är inte per automatik människor, vi måste hela tiden kämpa för att få känna oss som sådana.

Jag har nött mina klackar genom att springa från personer som har velat slå bort mitt människovärde med knytnävarna.

Jag kom undan, men kvinnan i RFSL:s lokaler gjorde inte det.

Och det på en plats som har skapats som en frizon från en värld full av hat och hot om våld mot oss som inte älskar heterosexuellt.

Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att vara heterosexuell. Att aldrig behöva känna att just ens sexualitet är i vägen eller anledningen till att man bli nerslagen med en yxa.

Att aldrig behöva vara medveten om sin sexualitet dygnet runt.

Hur känns det?

Posted in hbt

8 thoughts on “Knytnävarna mot vårt öppna samhälle.”

  1. Minns hur det kändes i kroppen när jag fick samtalet om yxöverfallet. Det blir något mycket större än det faktiska våldet mot den enskilda, som bara det är hemskt nog. Speciellt när de sker i ”våra” frizoner.

    Jag var med under rättegången mot mannen som gjorde det. Han var galen, men hade ändå en logisk tanke bakom sitt agerande. Han sa förlåt till kvinnan, men kunde ändå motivera varför han gjorde det och tycka att han hade rätt i sak. Skrämmande.

    1. smygbloggaren, usch vad läskigt att vara så nära det. och hemskt att han fortfarande inte fattade bättre.

  2. Att vara heterosexuell (som jag är) är nog ganska skönt. Just det där att man inte ens är medveten om sin sexualitet dygnet runt. Att man inte kan se några problem med den eftersom man aldrig har haft några problem pga. den. Jag kommer nog aldrig kunna förstå hur det är att vara homosexuell eller något annat som bryter mot normen, även om jag försöker. Hur som helst tycker jag självklart att alla är lika mycket värda och ska ha exakt samma rättigheter. Jag bara önskar att resten av världens alla människor kunde hålla med…

    Förresten, jag fullkomligt älskade ”Were the World Mine”, så himla fin! 🙂 Tack för tipset!

    1. hannah, om man tillhör normen ska man vara glad för de fördelar det har men kämpa för att de som står utanför också får dem. och kul att du gillade filmen! den är verkligen skitfin.

  3. Hur det känns… Vet knappt, eftersom jag som sagt inte behöver ”rättfärdiga” min typ av samliv.
    Har dock funderat en del på vilka signaler man ger sina barn, även i dessa upplysta tider då alla människor är lika värda bla bla bla… När en pojke och en flicka på 3 år kramas, tycker alla att det är vansinnigt gulligt. Kommentarer som ”han kommer att charma tjejerna” är vanliga. Om det är två pojkar som kramas är det också gulligt, men kommentarer liknande den ovan hörs inte. Jag har ibland sagt att jag ju inte vet om mina söner kommer att charma killar eller tjejer, vilket ofta leder till att folk ser ut som om jag önskar mina barn olycka. Utrop av typen ”men det vill du väl inte!” hörs.
    Ibland blir jag så trött… Jag ser gärna att mina barn hittar någon att dela sitt liv med, om de själva vill, vilket kön denna person har är oväsentligt.

    1. elin, bra inställning. alla föräldrar borde ha den. för det förenklar så om du skulle ha ett homosexuellt barn då den har sluppit alla heterosexuella förväntningar som ofta blir väldigt tunga att bära när man vet att man inte kan leva upp till dem.

  4. Jag är en praktiskt människa
    som vet hur man hanterar en yxa
    och jag kan både hugga och klyva
    vet att man står med benen
    isär på vedbacken,
    men när jag ser en yxa
    börjar jag alltid rysa
    för det är alltid blod på eggen
    oavsett om den hänger på vedbodväggen
    eller ligger på hyllan hos Clas Ohlsson

Kommentera

