Du bör lära dig härskartekniker lika bra som ABC.

Jag behöver inte skriva ut för hundrade gången hur direkt odemokratiskt och oekonomiskt det är att vi har ett kungahus. Och hur medierna är som krälande slavar under dem.

Jag skäms för att vi inte är mer moderna i det här landet och jag skäms för mina yrkeskollegor som har kastat all journalistisk heder ut genom fönstret.

I SVT:s Agenda i söndags var det just hur media rapporterar kring det stundande kungliga bröllopet som stod i fokus, och då speciellt public services roll i det hela.

Det som jag hade hoppats skulle bli en intressant debatt mellan Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg, Sveriges Radios vd Mats Svegfors och Socialdemokraternas Nalin Pekgul blev istället en uppvisning i manliga härskartekniker.

Mats Svegfors använde konsekvent taktiken att hävda att de som inte håller med honom inte begriper frågan. Han tilltalade alltid Åsa Linderborg med ”Åsa”, suckade konstant och la huvudet på sned.

”Men snälla… läs på innan du tar debatten” vräkte han ur sig för att avsluta med ”Jag kan skicka dig lite material” med en röst som en vuxen pratar med till ett litet barn.

Om jag var Åsa Linderborg så skulle jag ha velat ge honom en verbal örfil.

Men hon var imponerande cool och försökte envist debattera själva sakfrågan, trots att hon behandlades som om hon vore en idiot och inte kulturchef på Sveriges största dagstidning.

Jag har träffat Mats Svegfors en gång på någon tillställning Resumé anordnade och jag fick ett dåligt intryck direkt av karln. Han såg så otroligt sur ut. Ingen vågade mingla nära honom.

Så att han beter sig som ett manligt svin förvånar mig inte särskilt mycket.

För oss feminister har ju härskartekniker varit som att lära sig ABC. Forskaren Berit Ås var den som först definerade dem efter att ha suttit på ett möte och sett alla de sätt männen hade för att inte ta det hon sa på allvar.

Hon började att identifiera de sju olika teknikerna:

1. Osynliggörande –
att tysta eller marginalisera oppositionella personer genom att ignorera dem.
2. Förlöjligande – att genom ett manipulativt sätt framställa någons argument eller person som löjlig och oviktig.
3. Undanhållande av information – att utestänga någon eller marginalisera dennes roll genom att undanhålla den väsentlig information.
4. Dubbelbestraffning – att försätta någon i en situation där personen nedvärderas och bestraffas oavsett vilket handlingsalternativ den väljer.
5. Påförande av skuld och skam – att få någon att skämmas för sina egenskaper, eller att antyda att något de utsätts för är deras eget fel.
6. Objektifiering av kvinnors/mäns kroppar – att kommentera eller diskutera kvinnors/mäns utseende i irrelevanta sammanhang.
7. Våld eller hot om våld – att utnyttja sin fysiska styrka mot någon för att få sin vilja igenom, eller att visa att den möjligheten finns.

Genom att lära sig de här sju härskarteknikerna kan kvinnor (och män) se igenom skiten och lära sig att stötta varandra och utmana de som använder teknikerna.

Men frågan är: hur bemöter man bäst de som tydligt använder härskartekniker mot en? Säger man till? Ignorerar man det?

20 thoughts on “Du bör lära dig härskartekniker lika bra som ABC.”

  1. Åh, fast jag tycker om kungahuset av den enkla anledningen att jag gillar att vi har en representant som står för sverige, ingen politik eller ideologi. Bara Sverige.

    1. ellen, åh nej. kungahuset är inte opolitiskt. och varför ska en privilegierad släkt få representera sverige? varför ska våra skattepengar gå till att upprätthålla deras lyxliv? nej, demokrati tack.

  2. Jag undrar lite hur medvetet detta är hos män som Mats S.
    Gör de det för att de är så säkra på sig själva och uppfattar sig själva som så säkra på sin sak, eller är det ett medvetet sätt att försöka vinna en debatt?

    1. anna, jag vet inte heller. men jag tror det är så självklart för många av dem att se sig som förmer och klappa alla idioter på huvudet.

  3. @Ellen,
    Så nationalism är inte en ideologi? Dessutom har kungen i tid och otid uttryckt sig politiskt i både ord och handling, minns de stekta sparvarna och besöket hos den goda vännen Sultanen (diktatorn) av Brunei….

  4. Elaine Bergqvist har skrivit en bok om Härskarteknik (finns som lågprispocket). Enligt henne ska härskarna bemötas och deras tekniker synliggöras. Vidare är de flesta omedvetna om att de använder sig av härskartekniker. Jag tycker att boken är läsvärd, trots att den är lite abstrakt och rörig.

    På 1970-talet var vi ett penndrag från republik. Hade inte kungen varit så glad i flickor så kanske vi inte haft kvar vårt kungahus.

    1. pia, har läst den. och jag tror också på konfrontation. för många av teknikerna är nedärvda och upplärda i generationer.

    1. apanola, åh tack för länken. blev också helt jävla paff av landins dn-text, men kunde inte formulera det. tur att ulf bjereld kunde det. jag ser framemot lena sundströms svar i dn imorgon.

  5. Jag fick den klassiska repliken ”Lilla gumman, jag har gjort det här i över 30 år, du ska inte komma här och tro att du kan lära mig något!” mot mig. Jag, som till vardags är väldigt duktig på att prata för mig, blev så paff att jag inte sa ett knyst. Men nåde den som försöker göra det mot mig igen…

    1. erika, bra att du nästa gång inte tar skit! jag jobbade i två år med en som alltid förminskade mig. jag brukade dra grova sexskämt då bara för att han blev så förlägen varenda gång!

    2. Jag har fått följande repliker av min manliga nuvarande arbetsledare på 60 år: ”Ja det här är nog lite svårt för dig”. Eller när jag frågat om något (skrattande lite nedlåtande med en klapp på axeln): ”det är för synd om dig!” eller när han ska förklara något ”det här är nog inget du tänker på i din lilla värld”. Konstigt nog har detta varit så uppenbara härskartekniker att jag bara sagt ifrån på skarpen en gång (vilket inte hjälpte).

      Egentligen tror jag andra härskartekniker som är mer diffusa är värre. Som osynliggörande och objektifiering. Det är svårare att ta på och svårare att säga ifrån när det gäller dem.

      1. misslinisen, ja vissa reagerar man instinktivt på för att de är så tydliga, men det är de mer sluga teknikerna som är svårare att se. men med de sju härskarteknikerna på papper kan man analysera sin situation och kanske inse nya saker.

  6. Vad jag inte fattar är hur killar, som växer upp med allt detta hunsande som del av en strukturell grupp, står ut!! Det finns för all del motsvarigheter i kvinnors gruppbeteenden, men inte lika obehagligt våldsbetonat (personlig åsikt, jag vet).
    När jag mötte detta i arbetslivet hade jag som tur var en del kloka kollegor som inte tolererade den här typen av psykologiskt våld. För mig är så tydligt att detta är en stor del av ”könsstereotypiseringen” och därmed ett sätt som despoterna lär sig redan i sandlådan.
    Min partner, som är man, har mycket av det där hjärntvätten i sig – ”sånt man får stå ut med” säger han, men håller samtidigt med att det är jäkligt tärande att handskas med.
    Jag bara hoppas att det är ”tjafs” som håller på att elimineras av den mänskliga sociala evolutionen…

    1. katarina, håller med dig. det är så tröttsamt. kanske blir allt automatiskt bättre när 40-talisterna sitter på ålderdomshemmen? ibland tror jag faktiskt det!

      1. Vi kan hoppas – tyvärr var det en Australiensare född på typ 60/70-talet som stod för ‘härskandet’ den gången… Det sitter djupt och brett, det militäriska hunsandet och prestigejakten!

  7. Åh jag älskar Berit Ås 7 punkter! Jag vet inte hur många gånger de hjälp mig stå upp för mig själv! Jag har satt upp dem vid mitt skrivbord på jobbet bara för att poängtera att det där inte biter på mig. Kunskap gör mig stark.

    1. bonnieto, de är lysande. det är stärkande att kunna se igenom teknikerna OCH att inte känna sig ensam om att råka ut för dem.

Kommentera

