Är rökning samma sak som sexslaveri?

Jag lärde mig att röka på en språkresa till Malta för över tio år sedan. Min bästa kompis Anna lärde mig att hosta mig igenom puffarna tills de till slut kändes helt naturliga.

Jag mindes att jag så gärna ville röka. Det kändes så coolt. Som att jag blev en annan människa med en cigg i käften. Någon jag ville vara. Precis som de flesta 15-åringar.

När jag kom hem till Sverige igen började jag att tjuvröka när pappa var på jobbet. Dum som jag var rökte jag inomhus, och pappa fattade snart vad hans son höll på med. Men det sket jag i.

Jag fick köpa smuggelcigg under disken hos en tobaksaffär i centrum, och det var bara att fortsätta.

Sedan dess har jag rökt. Jag höll uppe i något halvår för en killes skull, men började snart att tjuvröka igen. Några fler försök att sluta har jag inte gjort.

För några år sedan sa jag att jag skulle sluta röka när jag fyllde 25, men 25-årsdagen kom och gick och jag har rökt hundratals cigaretter sedan dess.

Jag har dock aldrig varit en storrökare. Under de värsta perioderna har det väl varit i snitt ett halvt paket om dagen. Numera röker jag betydligt mindre. Jag röker nämligen inte hemma längre, trots att jag har balkong.

Man kan säga att jag är en feströkare som ibland ser en promenad som en fest.

Men helt ärligt. Jag har inga finare ursäkter för att röka mer än att jag vill det, tycker det är gott och allt det där. Jag vet allt om cancer och svarta lungor. Jag röker ändå.

Jag kommer att sluta att röka när jag vill sluta röka. Med andra ord spelar det ingen roll vad någon säger eller vad olika anti-rökorganisationer har för reklamkampanjer.

Men jag måste säga att jag tycker att svenska A Non Smoking Generation brukar ha bra reklamkampanjer som på ett smart sätt närmar sig sin unga målgrupp.

Kanske borde den franska organisationen Droits des Non-Fumeurs lära sig av dem. För i deras senaste kampanj, som har skapat ramaskri i Frankrike, suger ungdomar på en cigarett i höjd med gylfen på en kostymklädd man.

”Rökning innebär slaveri under tobaken.”

Jag förstår att man vill chocka sin unga målgrupp. Men det är alltid dumt att försöka upplysa genom att förvanska sanningen. Det funkar helt enkelt inte att jämföra rökande med våldtäkt.

För det är väl syftet? Att porträttera ungdomarna som sexslavar?

Det enda man gör är att sexualisera ännu ett budskap riktat mot ungdomar utan att tänka efter hur jävla fel det blir att koppla ihop sexslaveri och rökning.

Som kvinnorättsaktivisten Antoinette Fouque säger:

”Så vitt jag vet så orsakar inte oralsex cancer.”

2 thoughts on “Är rökning samma sak som sexslaveri?”

  1. Ifall man den man ger oralsex har kondylom kan man få cancer på samma sätt som att man kan få det i livmoderhalsen eller i ändtarmen, så helt sant är det inte att oralsex inte ger cancer, även om det inte är sexet i sig som är boven. Korkad reklam ändock… jag tror att det enda som kan få någon att låta bli att börja röka eller att sluta röka är de själva. Den där känslan av att man blir någon annan med en cigg i munnen förstärks snarare av all anti-rökningspropaganda.

Kommentera

