En låt som inte handlar om att pina efter en karl.

Jag har tidigare ifrågasatt hur bra Taylor Swift är för sina unga flickfans. Hon må vara duktig och snäll, men som textförfattare menar jag att hon gör mer skada än nytta.

Det är jag inte ensam om att tycka. Och nu kommer den perfekta parodin på Taylor Swifts löjliga horstämpel-låt Fifteen. Någon på YouTube med namnet MadInTheMoon har träffat helt rätt.

Allt kan sammanfattas med följande textrad:

”A few of my songs preach girl power, self respect, but most of them just whine about guys.”

(PS. Dock håller jag inte med om att det är bättre att lyssna på Destiny’s Childs fejkfeministiska musik. Lyssna på Liz Phair istället.)

6 thoughts on “En låt som inte handlar om att pina efter en karl.”

  1. Du har så rätt! Höll ett föredrag som börjades med musik. Låtar valda efter texterna. Som handlar om förtryck, våld mot tjejen, tvång, utpressning, hån etc. Ingen fattade varför jag valt dem, de lyssnade inte på texterna. Innan vi talade om det. Musik ger oss budskap utan att vi alltid märker det.
    Det är inte ok att sitta tråna,hoppas och drömma. Bättre gå ut och ta för sig, den som saknar en kille. Ta ingen skit!

    1. boman, precis. de flesta lyssnar bara på melodin, men budskapet går in ändå. därför borde fler lyssna på texterna…

    1. candy, gruppen brukar ofta utmålas som feministiska förebilder av popskribenter. det är larvigt. de flesta låtar handlar om att behaga män, och de som inte gör det, och som utmålas som feministiska kampsånger, handlar om att kvinnor kan överleva break-ups och faktiskt kan betala sina räkningar själva. det är inte feminism för mig, det är att vara en vuxen människa.

  2. okej, då förstår jag hur du tänker, även om jag nog måste veta mer om deras musik för att kunna säga om jag håller med eller inte. det sista om att vara en vuxen människa håller jag dock med om, fast samtidigt kan jag se det ur deras synvinkel… det finns nog en del som tror att kvinnor inte klarar sånt lika bra som män, och på det sättet är det ju bra om någon sjunger ifrån lite om det. =P

    1. candy, jag är mest less på när popskribenter hyllar artister för något som inte stämmer. sedan lever det vidare utan att någon reflekterar kring det.

Kommentera

