Akta, din bil får inte avslöja din sexualitet!

Jag har inget körkort. Jag har suttit bakom ratten en gång i mitt liv som 15-åring och då höll jag på att köra in i ett stängsel. Sedan dess håller jag mig till kollektivtrafiken.

Det är miljövänligare också!

Men om jag hade ett körkort, och dessutom en bil, så skulle jag aldrig skaffa en personlig registreringsskylt. De är så fruktansvärt töntiga.

Men det tycker inte amerikanen Keith Kimmel. Han skaffade en där det står ”IM GAY”. För ja, ni gissade rätt, han är bög.

”I want to tell people who I am and what I am. I’m proud of it. I’m openly gay. I’m not hiding. What better way to tell everybody than to put it on the back of a car?”

Det är inte förbjudet att sakna smak.

Det borde inte heller vara förbjudet att ha en homosexuell registreringsskylt. Men Oklahoma Tax Commission vill förbjuda Kimmels registreringsskylt då den ”may be offensive to the general population”.

Hm, det är alltså stötande med en registreringsskylt som säger ”jag är homosexuell”. Verkligen? Är det fel att uttrycka sin sexualitet på sin egen bil?

Ok. Det må vara en regel som går att halvt förstå om den gäller samtliga sexualiteter. Men vänta nu! De tillåter registreringsskyltar med ”STR8FAN” och ”STR8SXI.

Så det finns alltså inga regler om sexuell läggning, det finns bara regler som säger att homosexualitet inte får uttryckas på delstatens bilar. För det kan ses som ”offensive to the general population”.

Ibland förstår jag inte hur vissa myndigheter och företag vågar vara så tydligt homofoba. Sedan inser jag att det är USA vi pratar om.

Där existerar inte homofobi, bara ”kristna” värderingar.

8 thoughts on “Akta, din bil får inte avslöja din sexualitet!”

  1. Det är visserligen skitlöjligt att vara stolt över sin sexualitet eller nationalitet tycker jag, det är ju sånt man föds till och inte kan råda över… men det är fan ännu löjligare (och SORGLIGT, framför allt) att förbjuda en registreringsskylt som säger att någon är homosexuell. Vafan, stötande för allmänheten? Allmänheten får väl ta och vänja sig, tycker jag.

  2. En regskylt med texten gay
    är en högst personlig grej
    mindre stötande än
    dekalerna i bakrutan
    på vissa raggarfordon
    ”Jag lånar hellre ut käringen än verktygen”
    ”En lycklig kvinna är en lydig kvinna”
    prefabricerade åsikter
    och självhäftande klister
    Transportstyrelsen som gör
    nummerplåtar till svenska bilar
    tillåter både PMS 666 på skylten
    och MUF 007 på nummerplåten
    Vem vill skylta med sånt i trafiken?
    Personliga skyltar är kul
    om de sitter på en entusiastbil
    så det blir lite personligt
    och inte bara vräkigt

    Hav tröst, Linus. Du kan få sitta bakom ratten på min bil. ASG 🙂 Jag älskar att låna ut den.

Kommentera

