Mode för kvinnor utan rev- och höftben.

Om någon tjatar om sina hedervärda handlingar allt för mycket, då kanske de inte är så hedervärda. Kalla mig cynisk, men det är sanningen.

Precis så kände jag när det första numret av det nya magasinet Love kom med en naken Beth Ditto på omslaget förra året. Det hyllades för att de lät en kraftig kvinna vara på omslaget med alla sina bilringar fullt synliga.

Loves chefredaktör Katie Grand uttalade sig hit och dit om att visa något nytt, att gå emot idealen. I magasinet skrev hon själv:

”She says the wrong things. She looks the wrong way. Isn’t it confounding and amazing to have an iconic figure…who doesn’t have a 25-inch waist? She is happy with who she is and the way she is.”

Hyllningarna blev överväldigande och varenda skribent som sysslar med populärkultur skrev något om omslaget förra året. Det var en pr-succé utan dess like.

Men jag trodde inte på magasinets ambitioner om att utmana idealen. Det kändes just som pr, en provokation, ett skrik om att ”nu är vi här!”

Jag köpte det inte just för att man tutade för mycket i sitt eget horn för att det skulle kännas genuint och äkta.

Nu verkar jag få rätt i det. För det tredje numret av magasinet har åtta olika omslag som alla pryds av en naken supermodell. Naomi Campbell, Kate Moss och Natalia Vodianova bland annat.

De är spinkiga och nakna. Och dessutom skrivs deras kroppsmått ut. Katie Grand säger:

”For this issue of LOVE, we took eight women who are generally acknowledged as the most beautiful in the world, got them to show off their bodies – widely regarded as the most perfect in the world – and photographed them all in exactly the same position for the cover. We did this to show how much they differed physically from one another, which is why we also printed their measurements.”

Nu inser ni säkert precis som jag att Katie Grands ambitioner aldrig har varit att gå emot eller utmana idealen. Hon menar på allvar att åtta vackra supermodeller, som i mina ögon ser precis lika smala ut, på något sätt skulle visa på en mångfald av ”perfektion”.

”The point is that ‘perfection’ is not fixed, timeless or transcendent. It varies, as the measurements of our cover girls show.”

Det är löjligt. Det är bullshit. Katie Grand får ha nakna supermodeller på omslaget, visst, men försök inte göra det till att det handlar om att bryta illusionen om den perfekta kroppen och utseendet.

Det är, precis som med alla andra modetidningar, spinkiga vackra supermodeller som säljer lösnummer. Inget annat.

Jag tycker att det är otroligt synd att ingen av dem som jobbar med modetidningar fattar hur stor del de har i reproducerandet av de skeva ideal som får dess läsare att må dåligt och i värsta fall utveckla ätstörningar.

Moderedaktörerna skyller de smala modellerna på att designers gör för små storlekar. Designers brukar oftast skita i att de bara gör kläder för kvinnor utan rev- och höftben. Om någon skadas av idealen är det inte deras fel.

Ingen är skyldig, alla andra är det.

Det håller inte längre.

7 thoughts on “Mode för kvinnor utan rev- och höftben.”

  1. Jag kan tycka om ”artistic nude”, och ibland lite provocerande, när det är gjort kul eller nyskapande, men detta är ju verkligen bara kräkigt. Det är ju inte ens fina bilder.
    Och jag kan absolut inte se någon skillnad. Vilket hitte-på.

    1. ellen, jag har inget emot nakenhet, bara att de används så tarvligt hela jävla tiden. ingen kreativitet och finess bakom. bara billigt.

  2. Modellerna ser ju exakt lika smala ut, det var precis min tanke också. What’s the difference? Jaha, någon kanske hade ett par centimeter större bröst än den andra. Men sen då?

    Jag är inte emot själva grejen med spinkiga modeller, men jag blir väldigt anti när någon påstår att de visar mångfald fastän de bara har spinkiga modeller. Mångfald för mig är alla möjliga kroppar. Svarta, vita, kurviga, raka, tjocka, smala, korta, långa…

Kommentera

