Vem vill ha gubbar och kärringar?

Om du är en vit heterosexuell man som ser hyfsad ut har du ofta inga onödiga hinder i arbetslivet. Det enda hindret är om du är för gammal, för åldersdiskriminering blir allt vanligare.

En anledning till det är att mina föräldrars generation som ofta har jobbat tiotals år på samma arbetsplats kastas ut när företag läggs ner, flyttar utomlands eller effektiviserar med hjälp av ny teknik.

Plötsligt hamnar de äldre på en arbetsmarknad som inte längre prioriterar erfarenhet på samma sätt längre. De tvingas slåss om jobben med tre yngre generationer. I många fall är det gamlingarna som förlorar.

För vem vill ha gubbar och kärringar?

Är det åldersdiskriminering? Inte i alla fall, men i vissa. Men framför allt går det att skönja allt tydligare mönster som visar att ålder allt oftare ses som en nackdel.

Nu i veckan lämnade Elisabeth Höglund TV4:s flamsprogram Förkväll. Hon menar att hon blev sparkad, TV4 kallar det för timeout. Vilket som är hon borta, och vissa menar att det handlar om åldersdiskriminering, men det vill inte Höglund skriva under på.

Dock är det ganska tydligt att hennes ålder stod i vägen och att en  föryngring av programmet var vad TV4 ville åstadkomma.

Något som blev lustigt och sorgligt  illustrerat när TV4 ville spruta in restylane i Höglunds ansikte i direktsändning.

”Det var kränkande för mig som kvinna och journalist. Hela det förtroendekapital jag byggt upp under min karriär skulle vara förstört på tio minuter.

Jag är helt övertygad om att TV4 vill förändra Förkväll efter vilka målgrupper som de vill ska kolla på programmet. Det vill säga yngre köpstarka målgrupper.

Jag är också fullständigt övertygad om att det och sponsorer får påverka det journalistiska innehållet alldeles för mycket. Det är så de får programmet att bringa in stålar, och det är ju det en kommersiell tv-kanal har som främsta mål.

Självklart gör TV4 ett stort misstag om de verkligen tror att ungdomar kollar på ett sådant övermoget program som Förkväll. Då känns gamla repriser av America’s Next Top Model mer lockande.

Jag tycker att det är synd att Elisabeth Höglund tvingas att sluta. Jag tyckte faktiskt att hon var programmets enda behållning. Just för att hon inte låtsades vara yngre eller hippare än vad hon är.

Hon frågade om hon inte fattade vad Converse är för något. Det var stor humor, men visade också att hon i grunden är en nyfiken journalist som skiter i sin egen prestige.

Hon ville göra bra journalistik, TV4 ville tjäna pengar.

Elisabeth Höglund må påstå att detta inte har med åldersdiskriminering att göra. Men det passar allt för väl in i mönstret som visar en arbetsmarknad där folk över en viss ålder konsekvent ratas för yngre förmågor.

4 thoughts on “Vem vill ha gubbar och kärringar?”

  1. Hm.. jag tvivlar inte på att hon sparkades pga åldern, men jag måste säga att jag tyckte inte Elisabeth gjorde sig så bra i förkväll. Hon verkade så nervös av att det var direktsändning och hon pratade lite hackigt enligt min mening. I och för sig vet jag inte om jag är så imponerad av Ryding eller da Silva heller… men de är ju så snygga så klart de får vara kvar.
    Jag tyckte förra uppsättningen av förkväll var mycket bättre (men jag är kanske ensam om den åsikten..)

    1. jenny, jag tyckte mest att hon var ofrivilligt rolig för att hon var så obekväm. gillade inte förra versionen av förkväll alls. det var för kackligt liksom.

  2. Jag tycker förkväll är ett av dom sämsta tv-program tv4 visat. Fruktansvärt kacklande blaj och totalt meningslöst, det går inte ens att slötitta på. Och bara kvinnliga programledare givetvis av en anledning. Jag tycker Höglund ska vara glad att hon slipper vara kvar. Och timeout som orsak till uppsägning? Jaha så hon kommer tillbaka om nån månad då? Behöver vila upp sig? Sällan.

    1. anders, ja inte är det kvalitetsteve direkt. men antar att alla sponsorer gör det till en liten kassako.

Kommentera

