En kvinna är värdelös om hon inte har en karl.

En kvinna är ingen om hon inte har en karl. Det har vi ju alla lärt oss i årtionden.

Det är bara att vända sig till kvinnlighetens väktare nummer ett: tjejtidningarna. Slå bara upp valfri tjejtidning och läs hur du blir en ”riktig” och ”bra” kvinna genom att ge killar orgasm på det sättet, förföra dem på det sättet och skratta åt deras skämt på det sättet.

Allt för att han den söta, eller om du har otur fula, killen ska upptäcka dig, kyssa dig och göra dig till en riktig människa.

Det fick jag se prov på när jag för några år sedan jobbade en sommar på Gröna Lund. Där fick jag varje dag se unga tjejer med sina mobilnummer och msn-adresser skrivna på armarna, benen och tröjorna.

Det stod något i stil med: ”adda mig: desperat@hotmail.com” eller ”ring mig på 0000000 närsomhelst”.

De var överallt med blonderat hår och spackel i ansiktet och armarna fulla med inviter.

Jag blev så fruktansvärt ledsen. Jag tänkte: dessa unga tjejer är vår framtid. Om ingen börjar att ge dem den uppmärksamhet de verkligen behöver, kommer vi bara att se mörker i slutet av tunneln.

Om ingen börjar så slutar det här inget vidare.

Jag minns att jag skrev ner en av tjejernas mejladress bara för att. Jag satt länge och tänkte på vad jag möjligen kunde skriva till henne som skulle betyda mer, göra en större skillnad än ett sexförslag från en söt kille.

Jag kom aldrig på något så jag skickade inget mejl. I går kväll hittade jag hennes mejladress i min gamla plånbok.

Så jag undrar: ska jag skriva till henne?

8 thoughts on “En kvinna är värdelös om hon inte har en karl.”

  1. du skulle kunna skriva att hon kan, bör och ska definiera sig utifrån sig själv och inte utifrån andras blickar och tyckande. Och att tjej/kvinnomagasin är i grunden kvinnofientliga som har som uppgift att sälja annonser i första hand, inte uppmuntra till inre styrka eller välbefinnande. De verkar mer jobba med ett obehag inför sig själv så att man ”måste” läsa idiot-tipsen, banta eller köpa nya jeans. De bästa modetipsen hittar man ändå på själv genom att se på vad som rör sig på gator och torg, vad som finns i REA-hörnan och i second handaffärer.
    Och nämn också att hon ska sänka rösten ett par oktaver för att höras.

    1. annika, jag ska ta upp alla de sakerna inom sinom tid. vill bara inte inleda med att skriva henne på näsan bara… får se var hon är nu. hon kanske är värsta vettiga människan numera. hoppas det!

Kommentera

