Att bara kunna andas om en kille ser en.

Jag frågade tidigare i dag om jag skulle mejla en ung tjej som bjöd ut sig en sommar på Gröna Lund. Som skrev sin mejladress på sin smala flickarm som en invit för killar.

Om jag skulle räcka ut en hand genom cyberspace.

Jag ska definitivt göra det.

Ännu mer efter att jag i dag gick in på Sveriges största blogg, som numera har över en miljon läsare varje vecka enligt Bloggportalen. Det är första gången en blogg är över miljonstrecket i Sverige.

Det är helt sjukt många besökare. Det är ungefär lika många besökare som exempelvis Svenska Dagbladet, Dagens Industri och SVT Play har på webben.

Sveriges solklart största blogg tillhör Alexandra ”Kissie” Nilsson. En 20-årig tjej från Stockholm. När jag går in på bloggen möts jag av ett inlägg om att hon har tagit bort stygnen efter sin bröstoperation.

”Fick också med mig en tejp som jag ska tejpa brösten med haha.. Var 6e dag ska jag göra det, så ni bloggläsare får hjälpa mig att komma ihåg? 😉 Ni kan ju skicka en kommetar var 6e dag och skriva “KISSIE BYT BRÖSTTEJPEN!!”..? Hihi!”

När jag läste det började jag att gråta. Mina tårar kändes larviga som fan. Men de kunde inte hjälpas. Jag tycker bara att det är så jävla sorgligt att en blogg som Kissies har en miljon läsare.

Kissie är för mig urexemplet på de uppmärksamhetstörstande tjejerna. Det som för några år sedan var mejladresser på flickarmar är numera skapandet av glamorösa och utseendefixerade alteregon på nätet.

Den här desperationen unga tjejer har efter uppmärksamhet från framför allt killar är det som fördärvar, stympar och förstör deras syn på sig själva. De bygger sig själva och hur de mår utifrån andras (killars) blickar och åsikter om dem.

Det är livsfarligt att leva genom andra. Att bara kunna andas om en kille ser en. För det är så tillfälligt. Sådan uppmärksamhet är alltid temporär. När den försvinner, försvinner även ens jag.

Kissie vet jag inte hur jag ska påverka. Men jag ska sträcka ut en hand genom cyberspace till tjejen från Grönan. Kanske gör det ingen skillnad.

Men jag måste ju försöka.

19 thoughts on “Att bara kunna andas om en kille ser en.”

  1. Jag blir så illa berörd. Jag blir så himla rädd. Men hoppas att den största delen av den där miljonen läsare förfäras över henne.

  2. Jag blir också rädd och ledsen. Jag försöker att inte gå in på den bloggen, eftersom jag inte vill uppmuntra hennes beteende (jo, jag är väl medveten om att jag är en fis i rymden, but still). Jag tycker att det är sorgligt. Det värsta är att min 14-åriga lillasyster läser den där bloggen varje dag. Fy.

    1. pia, usch på alla sätt och vis. usch dels till hon påstod att kissie var orsaken till självmordet. det är hemskt att anklaga någon för det, oavsett vad man tycker om kissie. men samtidigt så sänder inte kissie ut några bra budskap och det får konsekvenser.

  3. Sådana tjejer
    de som hatar
    sånt de ser
    feta lår
    bekväma skor
    trassligt hår
    de sänder
    ut sina signaler
    Jag kan inte hata
    dem tillbaka
    hoppas bara
    att de kan vakna
    upp och inse
    hitta nåt av värde

  4. Sedan är det rätt kul att Kissie skriver:

    ”Hur kan folk ens tro det..?! Att jag skulle förstora brösten för mina läsares skull..? Eftersom du troligtvis läser detta som ställde frågan så vet du nu att jag INTE har gjort det för eran skull, skulle ALDRIG förändra mitt utseénde för någon annans skull..? Varför skulle jag det?”

    Säga vad man vill om skönhetsoperationer, kanske själv gör en någon gång. Men om Kissie gjorde det ENDAST för sin egen skull skulle hon inte behöva blogga om det så otroligt mycket.

    1. deizi, jag vet. hon gjorde det nog för alla andra än sig själv. en dag kommer hon att ångra sig.

  5. Har varit lite kluven när det gäller Kissie, hon verkar ju ändå va en tjej med skinn på näsan som vågar säga vad hon tycker även om hon får kritik. Men detta kan ju också vara ett uttryck för uppmärksamhetsbehov.

    Blir ändå lite störd av att så många ser ner på tjejer som bryr sig om sitt utseende och som opererar sig. Personligen tycker jag det är synd att de gör det och att de känner behov av det, men jag vill ändå inte ha fördomar om att man skulle vara korkad och ytlig för det.

    Tycker det är svårt att förhålla sig till det, man vill ju inte bli en del av problemet.

    1. anna, du har helt rätt i att det är dumt att trycka ner de som bryr sig om utseende. absolut inte det. men det blir speciellt när det är så överdrivet som i kissies fall och att hon har en miljon småtjejer som läser det varje dag. hon blir en maktfaktor. och det är grymt att vara det när man inte ens vet vem man själv är.

  6. Jag hade små bröst men hade ända sen jag var typ 7 år gammal velat ha STOOOORA bröst (haha, jag brukade rita bröst överallt där ett tag, jag var helt besatt), och hade tänkt på att göra ingreppet i flera år. Till sist bestämde jag mig slutgiltigt. Jag var 19 då. Jag hade pengarna och hade läst på om ingreppet, så varför inte tänkte jag? Det var inte för någon killes skull… om sanningen ska fram sket jag i killarna där jag bodde. Var kär i en tjej där ett tag, men hon var inte bi eller lesbisk så det var inte för hennes skull heller. >_<

    Dock blev det inga jättemeloner, haha. Bara ett par storlekar större. Och det är nästan ingen som vet om det, för jag sitter inte och flashar bilder på mina boobs i bloggen eller skryter om ingreppet. Det är inget jag skäms för heller, om någon frågar säger jag som det är, men frågan kommer sällan just för att folk inte tycks se att jag har implantat. Kanske för att många bär på fördomen att tjejer som förstorat brösten är som Kissie ungefär, eller som utvikningsbrudarna. Det var lite därför jag påpekade det också, för att jag ville slå hål på den där fördomen som jag ser nästan precis överallt. + att du skrev om tjejer som vill ha uppmärksamhet av killar, och jag ville bah förklara hur det var för mig. =)

    1. candy, tack för att du delar med dig. det känns skönt att veta att det finns de som gör skönhetsoperationer av bra skäl. om du mår bättre så bra. jag är inte emot skönhetsoperationer, jag är emot ett samhälle som skapar behovet av skönhetsoperationer.

  7. Jag förstår vad du menar. I den bästa av världar hade människor aldrig behövt vara missnöjda med sina utseenden. Tyvärr tror jag inte att det någonsin kommer att hända, jag tror att det ligger i människans natur att måna om sitt utseende… redan långt tillbaka sminkade människor sig med typ kolbitar. Men det behöver definitivt inte vara så extremt som idag och jag hoppas att det kan bli bättre på den fronten!

    Plastikoperationer hade väl aldrig funnits ens en gång om inte utseendet var så centralt i samhället, och på det sättet kan jag medge att jag och alla andra som opererar oss är en aning påverkade av samhället- däremot hade jag ju säkert varit missnöjd även utan möjligheten. Bara det att möjligheten att förändra det jag är missnöjd med nu finns. Det är skönt att i alla fall veta att jag inte tillhör en av de som påverkas direkt, som inte känner att jag måste förändra mig för att passa in någonstans. Vill också påpeka att jag inte gjorde det för att må bättre, utan bara för att bli nöjdare. Jag tror inte att ens mående kan påverkas särskilt mycket av vad man förändrar i sitt utseende, en aning, visst, men inte så att man ”blir en helt annan människa” eller att alla ens privata eller psykiska problem löses. Opererar man sig därför är nog risken stor att bli beroende av kirurgi.

    Jag har en bekant som vill förstora brösten för att de ska bli lika stora som de hos tjejen som hennes pojkvän var otrogen med… det får mig att vilja gråta blod, typ. Har försökt att inte döma henne, men ändå påpeka att hon VERKLIGEN VERKLIGEN borde tänka över det femtio gånger till innan hon gör det. Det är så hemskt när folk försöker förändra sig för att deras partner ska tycka om dem mer. Läste du om tjejen som vill operera sig så att hon ska se ut som Jessica Alba? =S Hennes kille hade tydligen dumpat henne för att hon inte var just fröken Alba, och nu hoppas tjejen att kunna vinna honom tillbaka genom att operera om sig. För att bära en peruk i samma färg som Albas hår var visst inte tillräckligt. =(

    1. candy, jag har spenderat en alldeles för stor del av mitt liv med att ständigt vara missnöjd med mitt utseende. jag har vägt 40 kilo mindre och ändå tyckt att jag har varit tjock. allt sitter i huvudet, och det är inte alltid en operation kan förändra det. en operation är ingen quick fix, men med det sagt kan det absolut hjälpa.

      ja, läste om hon som vill se ut som jessica alba. tragiskt. hon kommer att ångra sig.

Kommentera

