Jämställdhet = alla ska få ha en hemmafru.

När hemmafrudebatten härjade i höstas var det en man som skrev:

”Middagen står på bordet. Huset är städat. Barnen är hemma. Om det är något jag är stolt över i mitt liv så är det just detta: att jag har en hemmafru.”

Mannen heter Roland Poirier Martinsson och är en av den konservativa rörelsens mest kända förkämpar. Han har alltså en hemmafru. Kul för honom. Och för hans fru också får jag hoppas.

Han försökte i den debattartikeln att framställa sig som en utsatt stackars missförstådd minoritet. Bara en man blind för riktiga förtryck kan på allvar argumentera på det viset.

Hemmafru-idén är inget annat än ett konservativt projekt för de rika och välbärgade som har som främsta uppgift att befästa könsroller.

Men överraskande nog ser inte Roland Poirier Martinsson det på det viset. Men så är han ju inte feminist heller. Han är till och med antifeminist enligt hans senaste SvD-krönika:

”Låt mig då säga detta. Jag är antifeminist. Vad mera är, jag anser att den ekonomistiska strukturfeminismen är en antiintellektuell och frihetsfientlig humbugdoktrin, som morgondagens vetenskapshistoria kommer att sortera bland frenologi och animal magnetism.”

Så många fina ord som inte betyder något. För vad är en ekonomistisk strukturfeminist? Gissningsvis bara ett snyggt ord i Martinssons huvud som han inte har någon aning om vad det betyder. För sedan kommer denna mening:

”Vår civilisation har, så långt bakåt vi kan överblicka, präglats av orättvisor mot kvinnor.”

Det är som den alltid lika skarpa Camilla Wagner träffande skriver:

”Försök läsa den meningen utan att läsa in en struktur eller ett mönster. Försök att läsa den meningen ur ett individperspektiv. Jag lyckas inte. Om inte den meningen är ett erkännande av att det finns just strukturella problem i vårt samhälle, så vet jag inte vad som skulle vara det.”

Precis. Martinsson erkänner själv att hela civilisationens historia har präglats av kvinnoförtryck.

Är det så att det genom hela historien har handlat om slumpen och att kvinnor bara har ”råkat” hamna i kläm och utan rättigheter till sin egen kropp och att delta som fullvärdig medlem av samhället?

Eller är det kanske så att det går att se vissa mönster, vissa ordningar, vissa strukturer?

Roland Poirier Martinsson säger sig inte förneka ”att det finns orättvisor mot kvinnor” och han vill se en förändring. Han vill bara ta tillbaka problemformuleringsprivilegiet som han påstår att vänstern håller i med näbbar och klor.

Jag mer än välkomnar jämställdhetsförslag från Martinssons sida. Men jag har under de åren jag har följt honom endast sett ett: att alla ska få ha en hemmafru utan att bli mobbade för det.

Förlåt mig om jag skrattar.

20 thoughts on “Jämställdhet = alla ska få ha en hemmafru.”

  1. Det är vär roligt för honom då, men kanske inte för frugan som får avsevärt sämre pension. Vi har haft sådana diskussioner på universitetet också och de flesta verkar tyvärr inte positionen att man får bli hemmafru om man vill och att feminister är så jobbiga. Det som är värst av allt är att så många tjejer säger så. Ser de inte att de skjuter sig själva i foten med konsekvens att de får både sämre lön, när de väl börjar arbeta samt låg pension.

    1. Man kanske borde gå bakåt i tiden och återinföra sambeskattning av par och även tillåta eller kanske kräva att man delar på den intjänade pensionen.

      1. krille, ibland känns det ju som så. men det har ju fler nackdelar än fördelar dock.

    2. svalin, brudar får bli hemmafruar om de vill. men precis som du påpekar måste de tänka på sig själva och aktivt pensionsspara och utbilda sig. det är dumt att stå på bar backe när mannen dumpar en. det är alltid livsfarligt att som vuxen inte kunna försörja sig själv. det slutar så ofta illa.

  2. Wow! Roland päronodlaren kallade sig en gång (eller flera?) konstnär och intellektuell. Alltid intressant när konservativa använder dessa epitet eftersom de kräver ett ganska stort mått av kreativitet och NYfikenhet.
    Jepperdy, vår ”civilisation” har även präglats av vad vi nu kallar övervåld och racism så långt bakåt vi kan överblicka. Men det är väl helt ok enligt Rolles tänklåda?

    1. katarina, haha päronodlare! hans synsätt utgår från att han som vit heterosexuell man ska få behålla sina privilegier.

  3. Det passar väl bra just nu
    att hålla sig med hemmafru
    i tider med arbetslöshet
    när sjukförsäkring är ett minne blott
    och hemmet måste vara perfekt
    möblerat och nytapetserat
    Vem vill riskera hälsan på jobbet
    tänk om man drabbas av utbrändhet
    när man kan få en välbetald man
    som står för försörjningen
    Bara han inte sticker med älskarinnan

    1. pia, det är ju just det som är det farliga. hemmafrun försätter sig i en jävligt riskabel sits. hon har inte resurserna att lämna honom och kan bara hoppas att han inte lämnar henne för då får det tufft.

  4. Fast Svalin jag tycker också att man ska få vara hemmafru (eller hemmaman) om man vill och har möjligheten. Det ska väl ingen annan komma och tala om? Däremot måste man ju då se till att man inte bara får fickpengar utan ett redigt privat pensionssparande och också andra pengar på banken, utifall att det där med förhållandet skiter sig. Att vara hemmafru är osäkrare än att vara anställd i bilindustrin.
    Däremot tycker jag inte feminister är jobbiga. Jag är tämligen säker på att det går att vara feminist och individualist samtidigt. Annars är jag väl bara begreppsförvirrad. Och dessutom tycker jag att många välutbildade människor är skrämmande icke-feministiska eller åtminstone helt ignoranta.

    1. veronika, håller helt med. hemmafruarna måste ha back up och egna skyddsnät annars är de illa ute.

  5. Jag må då säga att jag inte fattar vad gubben snackar om. Det känns som om han villar bort sig i en massa påhittade begrepp och märkliga förklaringar, och gör man det verkar det som om man har ”nåt att dölja”. Dvs. kanske det faktum att han är lite utav en mansgris.

    Jag skulle inte ha något emot att vara hemmafru ett tag… om det inte handlade om för alltid, utan bara en kort period. Längre än ett år skulle jag nog inte härda ut. Om ens det. 😉 Men jag tänker mig att det för ett tag kan vara rätt mysigt att gå hemma och pyssla, städa, tvätta, laga mat och baka kakor åt min pojkvän. ^^ Det skulle vara mysigt om han gjorde det ett tag också. Dock skulle det nog ALDRIG funka för vår ekonomi eftersom vi inte är högt utbildade så det blir nog vare sig någon hemmafru eller hemmaman i den här familjen. >_<

    1. candy, självklart ska man få göra som man vill. men man ska inte vara dum och även tänka på en framtid utan det ekonomiska stödet från en partner. man ska vara smart helt enkelt!

  6. Jag har försökt översätta Rolands text till svenska

    ”Låt mig då säga detta. = Han menar något och har en åsikt som han försöker framföra.

    Jag är antifeminist = jag anser inte att kvinnor och män ska ha samma politiska, sociala och ekonomiska rättigheter.
    Vad mera är, jag anser att den ekonomistiska (som tar hänsyn till andra faktorer än bara pengar i samband med beslutsfattande) strukturfeminismen (person som anser att samhällets konstruktion är hindrande för kvinnor) är en antiintellektuell (som vare sig tänker eller analyserar) och frihetsfientlig humbugdoktrin (psuedovetenskap), som morgondagens vetenskapshistoria kommer att sortera bland frenologi (läran om skallens form och dess påverkan på karaktären) och animal magnetism (behandlingsmetod på 1800-talet med viss placeboeffekt).”

    Roland anser alltså att kvinnor och män inte ska ha lika rättigheter, ekonomiskt, politiskt och socialt samt att de som anser att samhällets struktur är hindrande för kvinnor vare sig kan tänka eller analysera och ägnar sig åt någon form av låtsas- eller bluffvetenskap, samt att de anser att andra faktorer än rent penningamässiga bör vägas in vid poltiskt beslutsfattande.

  7. Det gamla ATP-systemet för pensionsberäkning missgynnade kvinnor, eftersom många varit hemmafruar och sedan jobbat deltid. Detta innebar att de haft låga inkomster vilket också medförde låg pension.

    Dagens pensionssystem förutsätter ett långt yrkesverksamt liv. Personer som studerar, är arbetslösa eller sjuka eller av annan anledning har låga inkomster förlorar på det.

    Hur mycket pengar pensionärer faktiskt har att röra sig med bestäms inte bara av pensionen utan även av skattesystemet och bostadstilläggets storlek.

    Om en person är hemma så påverkar det den framtida pensionen, men personen riskerar också att hamna utanför andra sociala skyddsnät som t ex sjukpenning och arbetslöshetsersättning. En fråga som kanske är ännu viktigare att diskutera än pensionen.

    Sedan de nya sjukförsäkringsreglerna infördes vid årsskiftet så verkar det som en ny typ av ”hemmapersoner” dykt upp. Människor som inte deltar i arbetsförmedlingens introduktionsprogram utan istället väljer att vara hemma och leva på sin sambo.

  8. Vissa bloggar om sina bröstoperationer, andra gaggar om pensionssystemet. 😦 Funderar på om jag prioriterar rätt saker här i livet.

    Hemmaman / hemmafru kan vem som helst bli eller riskera att bli, t ex i samband med arbetslöshet, sjukdom eller barnledighet.

    Det finns uppgifter om att 25-30 % av dem som utförsäkras från sjukförsäkringen inte söker sig till AF och därmed blir hemmafruar eller hemmamän och beroende av sin partner för sin försörjning, eller kanske t om sina föräldrar. Föga glamoröst och långt ifrån Anna Anka om ni frågar mig.

    Resonemanget om att hemmafruar förlorar pensionsmässigt har hängt med sedan 1970-talet och kanske t om innan dess. Kvinnor som fyllde 65 och fick folkpension hade ingen eller kort yrkeskarriär och liten ATP. Mannen hade desto högre ATP och pension eftersom han arbetat utanför hemmet.

    Att dela pensionen mellan man och kvinna skulle förmodligen kosta samhället pengar i form av högre pensioner, eftersom många män tjänar pengar som inte berättigar till pension och många kvinnor tjänar mindre.

    1. pia, haha! du prioriterar rätt. det är snårigt allt det där. usch om det är så att de utförsäkrade är de nya hemmafruarna/männen. kanske kan roland poirier martinsson hjälpa dem?

  9. Vi får väl hoppas att det blir legitimt med hemmafruar igen så debatten om utförsäkringar från sjukförsäkringssystemet kommer av sig (obs! ironiskt).

Kommentera

