En prinsessa som jag faktiskt gillar.

Jag såg precis Teresa Fabiks film Prinsessa. Det var länge sedan jag såg en lika bra ungdomsfilm. Som vågar angripa, men också spela med fördomar.

Den handlar om 18-åriga Maja, utmärkt spelad av Zandra Andersson, som mest av allt vill bli skådis. Men med ”fel” utseende och boendes i en liten håla ser drömmarna ut att vara långt borta. Men när hon blir huvudpersonen i en dokumentär förändras allt.

Som alla ungdomsfilmer handlar Prinsessa om att våga vara sig själv. Det kan tyckas vara ett uttömt ämne, men Teresa Fabik lyckas hitta nya detaljer som gör det intressant. Framför allt är det befriande med en ungdomsfilm utan övertydliga offer och förövare.

Det finns ingen överjävlig bitch, ingen översittargrabb i korridoren. Maja må vara större i storlek och personlighet än de flesta andra, men hon görs inte till värsta offret.

Och framför allt ser hon inte sig själv som ett.

Dessutom blir jag väldigt berörd av en sidohandling som handlar om Majas skolkamrat Alex, spelad av alltid lika duktiga Anastasios Soulis. Jag vill inte avslöja vad det handlar om, men det var väldigt realistiskt och fint hanterat.

Jag sitter annars här och försöker komma på vilka fler svenska ungdomsfilmer jag gillar. Förutom självklara Fucking Åmål står det fan still i huvudet.

Hjälp?

(Förresten. För er som har sett Prinsessa, så saknas något i den som nästan alla (ungdoms)filmer innehåller. Tänk efter och se om ni inser vad det är! Det är något jag skriver om ganska ofta.)

4 thoughts on “En prinsessa som jag faktiskt gillar.”

  1. I taket lyser stjärnorna, Fröken Sverige…

    Glappet och Spung räknas ju kanske inte som filmer, men två fina ungdomsserier.

Kommentera

