Förslavade tankar ger alltid en förslavad kropp.

Två svarta kvinnor med kurvor, bilringar och fett kommer att gå längs röda mattan på Oscarsgalan som nominerade. Men i mina ögon går de där som vinnare.

För de har förstått att skönhet sitter i huvudet, och sprider ordet.

Mo’Nique, som spelar så lysande i Precious, har i hela sin karriär fått frågor om sin vikt. Hon gick förra året ner några kilon, men har fortfarande kurvorna kvar och vägrar att göra sig av med dem.

Hon fick efter att hon vann sin SAG Award en fråga om hur det känns att gå ner i vikt.

”Vi borde inte prata om utseende och vikt, vi borde prata om hälsa. Om psykisk, fysisk och själslig hälsa. Du och din kropp kan se ut hur du vill. Det är bara hälsan som betyder något, att du mår bra i dig själv.”

Det är så sant. Det är dags att ta bort kropps- och skönhetsaspekten ur hälsobegreppet. Folk och företag tjatar om hälsa när de egentligen menar ideal.

För det är de tvingande idealen som får konsumenterna att springa till affären.

Det är viktigt att förstå att hälsa just är ett tredelat begrepp. Psykisk, fysisk och själslig. Att må bra i huvudet, i kroppen och i själen hänger ihop. Man kan ha vara hur jävla vältränad som helst, men det spelar ingen roll om huvudet och själen inte mår bra.

Allt hänger ihop, och det ena ger ofta det andra om man förstår hur. Om man är en slav under idealen spelar det ingen roll hur bra form man än är i.

Förslavade tankar ger alltid en förslavad kropp.

Även Mo’Niques motspelare Gabourey Sidibe får försvara och förklara sin vikt och sitt utseende i nästan varje intervju hon gör. Så är det. Där är vi. Och varje gång hon förklarar blir jag lika berörd, och inspirerad. Hon sa i veckan:

”Jag slutade att väga min kropp, och började istället att väga mitt inre jag, min själ, och mitt hjärta.”

Det är så fint uttryckt. Hennes hjärta måste väga guld.

8 thoughts on “Förslavade tankar ger alltid en förslavad kropp.”

    1. cornelia, har precis samma taktik. har inga måttband heller då jag var besatt av dem när jag hade bulimi.

  1. Det är helt sant. Den här debatten skulle kunna göras hur stor som helst, med teman som smink, könsnormer, klädreklam osv. Det sorgliga är att det tycks vara helt omöjligt att vända trenden hos den stora massan.

    1. emil, precis. allt hänger ihop. det är en industri som omsätter miljarder varje år bara för att ingen tillåts vara nöjd med sig själv.

  2. Självklart måste vi minska viktfixeringen eftersom det leder till så mycket lidande. Men, vi kan inte bara ignorera att medelvikten ökar hela tiden och om man väger så mycket som den som spelar Precious gör så kommer man garanterat att få hälsoproblem redan innan 40-årsdagen.

    Jag tror nyckeln är att fokusera på positiva saker och ignorera det negativa. Tyvärr är det mycket svårare.

    1. krille, vi ska absolut inte ignorera det. men jag menar att hela debatten är för påverkad av ett hälsoideal som mer handlar om skönhet än faktisk hälsa och det hjälper ingen. och gabourey sidibe som spelar precious har god psykisk och själslig hälsa, det påverkar även hennes fysiska hälsa. hon bryr sig helt tydligt om sig själv. om hon behöver gå ner i vikt för sin fysiska hälsas skull har hon de rätta förutsättningarna för det.

      om hon hade stannat kvar i tankarna om att hon var mindre värd, ful och lat som de runt omkring henne tyckte skulle hon ha de sämsta förutsättningarna för att förändra sin kropp om hon vill det. allt hänger ihop.

Kommentera

