Barn och deras idoler sexualiseras i takt.

Det här med sexualisering av barn. Det hänger mycket ihop med att samhället allt tidigare och allt kraftigare vill malla in barnen i sina könsroller.

Unga flickor, dess kläder och dess leksaker sexualiseras i takt med att deras kvinnlighet förstärks, vilket sker alltid tidigare i åldrarna. Det är bara att kolla på den populärkultur kidsen konsumerar.

För barnen sexualiseras i takt med att deras idoler gör det.

Jag har några amerikanska exempel. Högst upp är Strawberry Shortcake, en amerikansk ikonisk tecknad figur från 80-talet, som gjordes om till en mer flickig och rosa version för att tilltala dagens flickor.

I mitten är Dora the Explorer, en tecknad figur från Nickelodeon, som utforskar världen samtidigt som hon lär tittarna spanska. Tv-kanalen tyckte inte att Dora var tillräckligt feminin och designade om henne.

Den nya Dora är smalare, längre och lite äldre. Hon har mer flickiga kläder och långt böljande hår. Och jag hör återigen Britney Spears sjunga: ”I’m not a girl, not yet a woman” i mitt huvud.

En annan tecknad 80-talsikon, Rainbow Brite, uppgraderades till en sexig ung sak med getingmidja och putande läppar.

Jag kan fullständigt förstå behovet av att uppdatera vissa tecknade figurers utseenden. Ändra små detaljer för att de ska kännas lite mer moderna. Men att göra små söta seriefigurer till sexiga budar är göra något annat.

Företagen tror att mer smink och mer rosa färger, och mindre midjor och mångfald, är att göra de tecknade figurerna mer moderna. Men det är bara att placera skeva vuxenideal på barn.

Det är inte längre ok med barnfigurer som ser ut som barn. Speciellt flickor får inte längre se ut som barn. Det räcker inte med att flickhjältarna i serierna är starka och kan kicka ass (om de nu gör det), de måste tänka på vikten också.

Det är inte konstigt att det finns spetsunderkläder för barn och att kändisbarn gör reklam för dem. Eller att åttaåriga flickor går i jeans med ”nasty” tryckt på rumpan.

Det finns en allt mer utbredd föreställning om att flickor inte kan vara intresserade av det som inte är superfeminint. Men det är en föreställning som trycks ner i flickors halsar.

Är det inte dags att vi slutar med det?

15 thoughts on “Barn och deras idoler sexualiseras i takt.”

    1. hanna, jag vet inte hur det kan sluta. det enda vi kan göra är att hålla frågan levande och kritisera.

  1. Slutar? Det ser ju ut som att det bara blir värre och värre hela tiden! Jag blir galen!
    Min pappa som är högstadielärare märkte av det här för flera år sen.. jag minns att han sa att flickorna var mycket ”flickigare” nu. Mycket mer sköra och försikiga och ”fjamsiga” om du förstår vad jag menar?.. fruktansvärt om det ska fortsätta så. Om 20 år kanske det är sällsynt med unga kvinnor i arbetslivet, alla är hemma och leker 10-barnsföräldrar. Urk!

    1. jenny, precis. de här flickorna, hur kommer de att utvecklas? jag tror att vi kommer att få skapa en fjärde och femte vågens feminism för att tackla dem.

    1. heidi, du har rätt. starka kvinnliga hjältar i olika former och storlekar. som inspirerar flickor till att bli subjekt, att bli aktiva istället för passiva.

  2. Disneyfieringen av barnbok/-filmfigurer är riktig skrämmande! 5-åringar görs om till 15-åringar och bäbisar görs till varelser som ”borde” vara medvetna om sin könsroll. Som du säger behöver nog figurerna uppdateras om dom skall fortsätta vara populära, men måste det verkligen gå i en enda riktning? Barn är lika mycket individer som vuxna och har olika intressen…

    Jag såg det där om Cyrus-flickan tidigare idag och blev kall helt in själen av rädsla. En 9-åring med sexiga kläder och smink? Själv sprang jag fortfarande runt i overall i den åldern… Min 10-åriga kusin däremot klär sig som en tonåring.

    1. bric, ingen får vara barn längre. man ska hela tiden snegla på vuxenvärlden och jaga sig dit fort som fan. det kommer att få konsekvenser större än de vi redan ser.

  3. Utvecklingen är verkligen skrämmande. Jag och min pojkvän brukar sitta och sucka åt dagens barnprogram, de flesta av dem. Bara skrik, knäppa könsroller och sällan någon sån där rolig moralisk avslutning som barnprogram kunde ha när vi var små.

    1. candy, jag vågar inte kolla på dagens barnprogram. jag föreställer mig att jag skulle bli för ledsen.

  4. Vad kan jag säga. Jag tycker det är viktiga frågor och jag håller med om att dagens barnprogram inte lämnar mycket åt fantasin. Men samtidigt lekte jag massor med Barbie när jag var liten, något många tror skadar småflickors syn på sig själva och formar dom undermedvetet. Men jag har å andra sidan aldrig varit superintresserad av att sminka mig, under högstadiet vägrade jag ha tajta kläder för att jag tyckte de ”tjejiga” tjejerna var så löjliga och undergivna. Så jag tror att det viktiga är att vi som vet bättre än Nickelodeon och känner våra barn bättre, är de som slutligen har ansvar att ge våra barn den verklighetsbaserade feedback de behöver. För barnprogram ska vara just motsatsen, en fantasivärld man kan gå in i periodvis vilket är nyttigt för alla.

    1. maja, bra synpunkt. absolut är det föräldrarna som har makten att välja rätt för sitt barn. där kan man vara aktiv, medan resten av samhället är svårare att kontrollera. skillnaden mellan då och nu är ju att det inte bara finns en barbie, det finns hundratals varianter. det är en explosion av rosa. idealen har blivit svårare att undvika helt enkelt.

  5. Det är en väldigt märklig utveckling när man sexualiserar barn och dessutom börjar se pedofili överallt. Vi har ett förslag till lagstiftning som gör det straffbart att titta på bilder (eller teckningar) av personer yngre än 18 år om bilden är av sådan art att någon kan bli sexuellt upphetsad av den v

    1. krille, det låter som en vettig lagstiftning, men också svår att följa upp. och godtycklig? vem bestämmer vad någon blir tänd på?

Kommentera

