Jag vill också bli en snuskig kärring en dag.

Den legendariska tv-serien The Golden Girls handlade om fyra kvinnor i övre medelåldern. Bara det var anmärkningsvärt i mitten av 80-talet. Det var en serie som lät äldre kvinnor ha en sexualitet.

Som lät dem vara annat än mammor och hemmafruar.

Det var en serie som gav medelålders kvinnor en röst och som tog upp, för den tiden, riktigt kontroversiella ämnen.

Abort, homosexualitet, aids och allt annat som var (och fortfarande är) jobbigt att prata om i det amerikanska samhället togs upp på ett värdigt och roligt sätt under seriens sju år.

Mycket av seriens framgångar berodde på de fyra huvudrollsinnehavarna. De var i övre medelåldern redan när serien spelades in för 25 år sedan. Och tyvärr har både Estelle Getty, som spelade Sophia, och Bea Arthur, som spelade hennes dotter Dorothy, lämnat oss.

Men Betty White som spelade virriga Rose och Rue McClanahan som spelade karltokiga Blanche lever fortfarande. Eller knappt.

Det som är så kul med de här fyra tanterna är att de är så jävla roliga i verkliga livet. Jag har sett intervjuer med dem där de drar riktigt snuskiga skämt för varandra som till och med får mig att rodna.

Nu senast var det Betty White som skickade blommor till Rue McClanahan som låg på sjukhuset efter en stroke. På kortet stod det:

”I hope you die, so I can be the last Golden Girl.”

Haha!

Rue som var på bättringsvägen hade bara skrattat rakt ut. Det är så härligt med gamla tanter som fortfarande har kvar humorn och som gärna skrattar döden rakt i ansiktet.

Ett annat exempel var när Bea Arthur skulle roasta Pamela Anderson. Hon valde att bara läsa upp utvalda delar ur Andersons pseudobiografiska bok Star. Det är så jävla roligt!

Min poäng är att jag vill bli en kärring med lika gott humör som The Golden Girls om jag lyckas ta mig förbi medelåldern.

Jag vill också bli en snuskig kärring en dag.

10 thoughts on “Jag vill också bli en snuskig kärring en dag.”

  1. Haha! ”I hope you die, so I can be the last Golden Girl.” De är så coola! Jag SKA bli en sån snuskgi dam och jag har övat frenetiskt i flera år nu.
    Jag älskar Pamela-roasten annars, så härlig!

  2. Är inte titeln lite ironisk? Har för mig att Golden Girl är blondin med perfekt utseende och god härstamning?

    Åldras med värdighet
    ta åren som de kommer
    undvik att bli bitter
    så finns det hopp om det
    att kunna bli en snuskig tant

    Det är skönt att bli gammal, att vara ung är för jävligt.

    1. pia, tror det är ironiskt. att de INTE längre är blonda, unga och färska. och jag börjar allt mer omfamna åldrandet…

Kommentera

