En hierarkisk ordning prydd med en boa.

Igår höll QX sin Gaygala. Min inbjudan måste ha kommit bort med posten.

För inte fick jag mingla med alla andra med samma sexualitet som jag. Eller alla homovänliga artister, politiker och skådisar som ville få sin homovänlighet bevisad med vimmelbilder.

Fredrik Reinfeldt fick en stående ovation för att han som första statsminister dök upp och delade ut ett pris. Mannen som representerar det parti som har varit det mest homo-ovänliga partiet i riksdagen förutom KD de senaste tio åren fick stående ovationer.

Jaja, whatever.

Han delade ut priset Årets homo till Idol-deltagaren Mariette Hansson. Jag tycker att Mariette verkar vara både duktig och trevlig. Men jag undrar, varför är det tillräckligt för att bli Årets homo?

Om jag fick ta emot det priset ur Fredrik Reinfeldts hand på grund av att jag är homo och har varit med i Idol skulle jag be alla att skämmas.

Att de istället inte tog chansen och röstade fram någon som faktiskt har kämpat för allas våra rättigheter och mot stereotypiseringar och fördomar.

Jag menar, hur kommer det sig att ingen av RFSL:s eller RFSU:s ordförande någonsin har vunnit? De som ständigt kämpar dag ut och år in för rättigheter och skyldigheter? Eller de som driver nedläggningshotade ungdomsgården Egalia?

Eller de som sitter i de telefonjourer som förtvivlade hbt-ungdomar ringer till varje vecka?

Jag skulle annars gärna se att skribenten Tor Billgren får priset, som på Antigayretorik i flera år har uppmärksammat hur medierna hanterar hbt-samhället. En lysande och ovärderlig blogg.

Jag tycker överhuvudtaget att det finns viktiga skribenter som Johan Hilton, Roger Wilson och andra Bögjävlar som skulle vara värdiga ett pris.

Men även det skulle kännas fel. Att allt deras viktiga och briljanta arbete skulle reduceras till Årets homo. Att de skulle reduceras till sin sexualitet. Bättre då med ett namn som Årets insats.

Men Gaygalan handlar ju inte om det. Det är en normativ föreställning där bi- och transsexuella hamnar i skuggan för de strålkastarkåta  bögarna och en och annan lesbian.

En hierarkisk ordning pryds med en boa och smetas på läppstift.

Nej tack.

Posted in hbt

6 thoughts on “En hierarkisk ordning prydd med en boa.”

  1. Jag förstår vad du menar. Det är just det som känns så konstigt med delar av HBT-världen. Varför är de bara intresserade av kända personer för som de dessutom delar ut pris till utan att de gjort något speciellt viktigt för kampen?

    1. svalin, för 10-15 år sedan förstår jag att det fanns en poäng att hylla de få som vågade vara öppna hbt-are. men nu? nä där drar jag gränsen.

  2. När jag är tillbaka i Sverige tänker jag starta Queer galan. Darn it.

    Hyllas dem som hyllas bör, resten skall dränkas i ruttet smör. Eller nåt.

Kommentera

