Varför ska jag vara stolt över min sexualitet?

Jag har aldrig varit på Stockholm Pride. Det närmaste jag har kommit var när jag ställde ut några tavlor på ett queergalleri förra året.

Jag har genom åren ifrågasatt stolthetsbegreppet. Vad är det jag ska vara stolt över? Min medfödda sexualitet? Att jag visar den öppet? Att jag lever mitt liv som jag vill?

Har en person som är homo större anledning att vara stolt över sin sexualitet än den som är hetero?

För mig är inte sexualiteten något att vara stolt över. Det är en självklarhet.

De här tankegångarna hänger ihop med att min föreställning av festivalerna under det sena 90-talet och början av 00-talet mest handlade om att partaja bara för att man var bög, flata eller whatever.

Jag har aldrig känt och kommer aldrig att känna en anledning att partaja bara för att jag är bög.

Men jag har börjat att nyansera min inställning till Pride. Min tolkning av festivalen numera är att den handlar om rätten till sin sexualitet, vilken den än må vara, och om människors lika värde.

Jag tycker därför att det var helt rätt att förra årets tema var heteronormen då den är ett aktivt hinder för just de två sakerna.

Men man får inte glömma bort att de strukturer och normer som heteronormen består av även existerar inom hbt-världen. Den präglas av precis samma strukturer och normer som samhället i stort.

Underordningen av kvinnor och det traditionellt feminina finns även här. Lesbiska har lägre status än bögar, fjolliga bögar har lägre status än straight-acting bögar.

En festival som vill sätta viktiga frågor om människors lika värde på agendan bör därför se det som självklart att alltid ta upp de frågorna.

Därför blir jag glad över att årets tema är Makt. Stockholm Prides ordförande Claes Nyberg utvecklar tankegångarna bakom temavalet:

”En transperson kanske frågar sig vem som egentligen har makten att definiera kön. Och man kan ställa sig frågan även inom det egna communityt: Vem har makt att definiera bilden av bögen som framställs i gaytidningar? Vi har tagit fasta på det här. Makt betyder så många olika saker för olika människor, individer och grupper. Alla har ett eget perspektiv på makt och det vill vi lyfta fram.”

Det är ett utmärkt tema. En tematik som går igenom mycket av det jag skriver på den här bloggen. Makten över föreställningarna om kön, sexualitet och relationer.

Kanske tar jag min Prideoskuld i år. Jag har lovat vissa personer det. Att detta år är året.

Men jag har bara en fråga: får jag gå gratis bara för att jag är bög?

Nä, skojar bara.

8 thoughts on “Varför ska jag vara stolt över min sexualitet?”

  1. Det finns ju så mycket annat än Pride-paraden! Förra året var jag på Pride House i Stadshuset, det kostade femti spänn om dagen tror jag, om man inte hade armband, och vi rusade runt hela dagarna för att hinna se så mycket som möjlgt, men kunde ändå inte ens gå på hälften av alla föreläsningar, workshops och utställningar. Av blandad kvalitet, förstås, men mycket var riktigt, riktigt bra.
    Det är en vuxnare variant av Pride-firande än att spruta på sig glitter och bli packad, kanske…

    1. linda a, jo jag vet. men back in the days så var det inte mycket mer än firandet. nu är det annorlunda, liksom min inställning till det.

  2. Intressant skrivet och jag har aldrig förstått det där med att vara stolt över sexualitet, hudfärg, ursprung eller kön. Varför vara stolt över något som är medfött, som man inte kan påverka? Däremot är det ju en helt annan sak att värna om rätten till att vara som man föddes.

Kommentera

