Om jag fick ta David Beckham mellan benen.

Jag erkänner. Jag skulle gärna ta David Beckham mellan benen. Utan tvekan. Men enbart om han själv ville ha mina tassar på sina ”golden balls”.

Utan hans medgivande är det bara ett sexuellt övergrepp.

Men ändå så ses det ju inte som det när en kvinna kliver fram och tar Beckham på kuken.

Med gula gummihandskar på ville den italienska Ballar av stål-reportern, Elena Di Cioccio, undersöka om fotbollsstjärnan var lika välutrustad som hans kalsongbilder för Armani antyder.

Tydligen blev hon besviken.

”Jag nuddade vid den, men den är liten! David du har lurat oss!”

Höhö!

Det är så tröttsamt det här. Vad skulle ha hänt om det var någon som tog Victoria Beckham på fittan? En helt annan artikel.

Men allt är en del av den här vidriga Ballar av stål-humorn, som förpestade oss förra våren. Programmet gick ut på att man utsatte ovetande människor för direkta övergrepp. Som att ta killar på kuken, kasta något i huvudet på folk eller hoppa upp på deras ryggar.

Samtidigt som man filmade det så att hela svenska folket kunde se det.

För mig var det inte kul. Övergrepp är liksom aldrig kul i min värld.

Till exempel lät Nour El-Refai sin karaktär Bitterfittan visa just fittan för förbipasserande. Och beskrev det så här:

”Hon försöker jämna ut patriarkatet, lyfta kvinnan och sänka mannen lite.”

Åh, vad puckat. Patriarkat kan inte jämnas ut, bara bevaras eller omkullkastas. Att tror att det är jämställt om även kvinnor blottar sig för ovilliga förbipasserande är bara idiotiskt.

Om kvinnor gjorde allt dumt som män gör, hur skulle världen då se ut?

Jag försöker att tänka, som vissa har påpekat, att Nour El-Refai såg sin karaktär som en drift med stereotypen av feministen. Att hon ville göra en parodi på de fördomar som finns om feminister.

Men det funkade liksom inte. Det kändes bara billigt, ointelligent och stötande. Som att ta en viktig feministisk fråga, som sexuella övergrepp är, och föra ner det på en infantil sandlådenivå.

”Åh, nu visar jag fittan för alla gånger gubbar har visat ovilliga kvinnor kuken. Det är ju bara rätt åt dem!”

Och hon kom undan med det. Detsamma gjorde den italienska Ballar av stål-reportern. De lyckades med det bara för att deras offer är män och alla män vill ju självklart bli tagna på kuken och se en fitta utanför Ica.

De kallar det humor, jag kallar det bara för övergrepp.

4 thoughts on “Om jag fick ta David Beckham mellan benen.”

  1. Jag håller SÅ med dig och jag var så galet förbannad på Ballar av stål-humorn och de där programmen där hon tog män i skrevet. Vet att massa tjejer tyckte det var asroligt, jag undrar bara hur de reagerat om en främmande man kom fram till dem och tog dem på fittan? Förmodligen inte alls lika glatt, men allt är väl okej när man ”jämnar ut patriarkatet”… eh.

    1. candy, folk tycker ju det är kul för att det typ aldrig händer att kvinnor sexuellt trakasserar män. men det gör det ju.

  2. Mobbaren ständiga försvar
    ”Jag bara skämtar”
    En förklaring till övergreppet
    som kan förstöra livet
    för den som blivit drabbad
    ”Jag tyckte det var roligt”

Kommentera

