Blod, våld och nakna män!

Vissa blir av med sina huvuden, andra tappar en arm. Blodet spills som bara den. Det skvätter. I klarröda färger.

Jag pratar om den nya amerikanska tv-serien Spartacus: Blood & Sand som följer gladiatorer, slavar och härskare under Romarrikets glansdagar. Det är en hejdlös fest i våld, blod och inälvor.

Så mycket att magen vände lite på sig.

Förutom våld så är serien lika fylld av sex och nakenhet. Kvinnor visar tuttar och rumpor och fittor i varannan scen. Det är softporr helt enkelt.

Och jag tänker att det är ytterligare en serie gjord för den kåta grabben som får sina två stora passioner i livet, sex och våld, serverade på bästa sändningstid.

Men grejen är att serien visar lika mycket nakna män. De går runt med sina vältränade muskler lite lagom smutsiga och ruffiga. Oftast i väldigt små outfits. Och de är nakna jävligt mycket.

I en scen går en av huvudkaraktärerna runt helt naken med kuken framme för alla att se.

Så det är helt tydligt att serien vill visa upp snygga nakna människor för alla olika smaker. Det är coolt och befriande. För jag har inget emot naket. Bara att det nästan alltid är kvinnorna som visar tuttar och fitta, medan männen på sin höjd visar lite rumpa.

Dessutom hanterar serien romarriket som det faktiskt var. Inklusive att samkönade relationer inte alls var något som sågs som något konstigt eller annorlunda. I själva verket är en av gladiatorerna ihop med en manlig slav.

Den relationen beskrivs av seriens skapare som det hälsosammaste av alla i serien.

Jag tycker att det är coolt att en stor och dyr tv-produktion vågar så vara progressiv. Visst är våldsporren och den vanliga porren inget nytt för populärkulturen. Men det är fan i mig nytt att objektifiera männen minst lika mycket som kvinnorna.

Och dessutom behandla homosexualitet som en icke-fråga.

Tyvärr måste jag blunda för allt jävla blod som sprutar ut konstant genom avsnitten. Men förutom det är det hyfsat underhållande.

Och jag har aldrig något emot hunkiga nakna män.

6 thoughts on “Blod, våld och nakna män!”

  1. Jag måste erkänna att sexscenen i det första avsnittet är den första sexscenen i film som jag inte tyckte var pinsam. Annars brukar jag sitta och stirra i taket när de har sex i film och till och med min mamma fnissar åt mig.

  2. Jag tycker om en annan sak sak med denna serien; trots väldigt könsuppdelat samhälle som skildras med muskliga män som slåss och kvinnor som inte jobbar, upplever jag maktbalansen förhållandena som väldigt jämn. Det är starka kvinnor som porträtteras och jag upplever inte männen som kontrollerande heller. Jag får lite Lovis i Ronja Rövardotter känsla av det.

Kommentera

