Män får gärna våldtas i reklamfilmer.

Om du är en cougar är du en lycklig kvinna. Du kan tävla om gratis flygbiljetter genom att skicka in bilder från när du och dina cougarväninnor är ute och jagar lammkött.

Det vill säga när du och dina väninnor är ute och våldtar unga män.

Det är nämligen upplägget för det nyzeeländska flygbolaget Air New Zeelands reklamkampanj.

Vet du inte vad en cougar är? Reklamen beskriver den som ”too old to be girlfriend, too young to be your mother” och att den ”is starving itself on sparse vegetation during the day then hunting large slabs of meat at night” genom att söka upp unga män i barer.

Cougarn i reklamfilmen har inte ”tasted fresh meat for days” och kommer att ”pounce and drag her young male prey” tillbaka till sin lägenhet ”where it will cruelly be made to listen to Enya or the Eurythmics.”

Chefen för New Zealand’s Rape Prevention Education, Kim McGregor, säger att anställda på flygbolaget har känt sig äcklade av hur deras företag marknadsför dem:

”They find it degrading and that it is encouraging potentially harmful behaviour, so my question is why is our national carrier promoting sexually predatory behaviour? We have also had complaints from male survivors who have been raped by women and they are very distressed that their situation is being laughed at and made out to be humorous.”

Det här är ännu ett exempel på hur man förlöjligar våldtäkt av män. Skulle en liknande annons med gamla jagande gubbar som ”pounce and drag his young female prey” ens få produceras?

Nej, självklart inte.

Så varför tycker ett företag att det är ok att beskriva äldre sexuella kvinnor som rovdjur och dess våldtäktsoffer som the punchline i ett skämt?

Jo, vi är tillbaka till den cementerade uppfattningen att kvinnor, och äldre dessutom, inte ska få vara sexuella och framåt. Vi är tillbaka till den cementerade uppfattningen att män aldrig kan våldtas då en man aldrig säger nej till sex.

Inte ens om kvinnan är en gammal puma.

En talesperson för Air New Zeeland kallade reklamfilmen för ”a good bit of light-hearted humor”. Jag säger bara det som verkar bli min mest användbara fras:

”Få mig inte att önska att du ska bli våldtagen bara för att du ska få veta hur det känns.”

Annonser

17 thoughts on “Män får gärna våldtas i reklamfilmer.”

  1. Den är ju inte ens bra gjord eller ”rolig”.

    Och förutom de två cementerade uppfattningarna som du nämner, har jag en tredje: Att ”äldre” kvinnor inte kan vara intressanta på riktigt, sex- and/or brainwise.

    Jag är helt säker på att jag inte skulle behöva ta till tvångsmetoder om jag vore intresserad av en ”young male”. Fast jag har fyllt 40! 😮

    1. malinka, bra tillägg! och nej, den är så dåligt gjord att jag tycker synd om alla inblandade. nästan.

  2. på tal om.. misshandel, typ. jag och min vän stötte igår på en stor reklamtavla på stan, med den här bilden http://www.flickr.com/photos/attityd2010/4265275947/ . jag blev väldigt illa berörd av den och fattade inte alls vad en kvinna som ser ut att ha blivit misshandlad har att göra med ”rätt attityd” att göra. tydligen är det en kampanj (minattityd.se) som handlar om att lyfta fram unga entreprenörer.. men vafan? hemskt, tycker jag.

    1. sophia, men usch. jag fattar inte. ok, det är misshandlade män också. men vad har blodiga ansikten med entreprenörskap att göra?

  3. Om vi bortser från innehållet så är ju reklamkampanjen helt j-la urkass ändå. Vad handlar den om? Vad gör den reklam för? Nu skriver ju du det, men utan den informationen hade jag funderat på om det var någon ”rolig sketch” hos Letterman, typ.

    1. veronika, precis. den kan ju inte ha gett något annat än negativ press och noll effektivitet.

  4. Det är ju bra att visa kvinnor som ”tar för sig”, men det finns ju helt klart en gräns. Våldtäkt får ju aldrig betraktas som något bra!

  5. Den anglosexiska (sic) världen i högform.
    Ett annat flygbolag som gärna klämmer till med sexistiska påhopp är ju Ryan Air. De kallade sin nya lyxklass för typ ”Beds and Blowjobs” och tyckte sedan att svenska journalister hade så dålig sense of humour som inte kunde se det för ett litet-litet skämt.
    Så kan alla kommunplösar i Västerås och liknande please sluta kräla för dem och vi alla sluta anlita deras bedrövliga tjänster?
    Skämt som spelar på äckliga sexuella maktstrukturer (flygvärdinna/affärsman) och liknande gör mig spyfärdig! För det är väl inte så att jag skulle kunna be flygpersonalen blåsa mig i muffen? Nej, det skulle ju vara perverst.

    1. katarina, ”blåsa mig i muffen”, haha! ryanair förde jag ett krig mot ett tag. deras uttryckliga marknadsföringskoncept är att göra sexistisk reklam. trevligt.

  6. Man kan även se det: Skulle denna sändas i sverige? Nej, skulle nog nog inte (får man ju verkligen hoppas!), sen kan man kolla på andra reklamer de har i samma land som har kvinnor som ”offer”. Vi har kanske kommit längre i jämställdhetsdebatten i sverige? Men bara lite.

    Sedan har jag personligen lite problem med allt för stora ålderskillnader, både gamla tanter som kollar på unga killar, och gamla gubbar som kollar på unga tjejer, det är lika läskigt!

    1. telomin, ingen skulle ha vågat göra den i sverige. vi har ett annat reklamklimat. det är bättre än många andra länders, men inte bra för det.

  7. Det förefaller som en manlig
    önskedröm ska bli verklig
    Tjejen verkar lite vrickad,
    men han blir förförd

    Antar att det är män
    som väljer bland bidragen
    och skickar den läckraste puman
    med direktflyg till himlen.

    1. pia, vem är du pia? så vitsigt bra hela tiden. ”antar att det är män som väljer bland bidragen och skickar den läckraste puman med direktflyg till himlen.” lysande!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s