Alla vill veta var Mona Sahlin har köpt sin väska.

Så har det börjat. Alla idiotiska artiklar och inslag som man tvingas svälja bara för att landets alla medieredaktioner har valfeber som verkar få dem att tappa omdömet fullständigt.

Nu är det att Mona Sahlin har mage att släpa runt på en Louis Vuitton-väska som hon fick i 50-årspresent. Den kostar tydligen 6000 kronor.

Och eftersom Aftonbladets kompetenta reportrar har räknat ut att det är en halv sjuksyrralön efter skatt så begår tydligen Mona Sahlin en arbetarsynd.

Katrine Kielos kommenterar det så här:

”Det är tradition att skuldbelägga kvinnors konsumtion. Manliga politiker kan köpa dyra kostymer och jaktgevär – men kvinnor måste akta sig för väskväktarrådet. Så vad ska Mona göra – komma i jättebilliga kläder från Indiska? Nej, då hade hon fått kritik för det. För kvinnor med makt finns ingen tydlig mall över hur man ska klä sig och bete sig.”

Precis så är det. Ingen frågar var Fredrik Reinfeldt har köpt sina kostymer. Ingen frågar Lars Ohly var han har köpt sina skjortor. Ingen frågar Göran Hägglund om var han har köpt sina fula slipsar.

Kön är fortfarande en faktor även i 2010 års svenska politiska landskap. Det är inte avgörande på samma sätt som tidigare, men föreställningar om kön styr mediernas bevakning av politikerna.

Jag har läst spaltmeter om Mona Sahlins och Maud Olofssons dräktkombinationer, men aldrig ett ord om gubbpolitikernas kostymer.

Könsmaktordningen i sitt esse: vi gör kvinnorna till kropp och attribut och lyssnar inte på ett ord de säger.

Och varför spelar kläderna roll? Är det så att Mona Sahlin inte kan prata om samhällsklyftor med en väska värd 6000 kronor på armen? Var går gränsen? Om den bara kostar 500 funkar det då?

Inte ens de blåaste av blåa tyckarna kan ju på riktigt argumentera så utan att framstå som blåsta.

Mona Sahlin tjänar skitbra. Det är ingen hemlighet. Hon är ingen vanlig arbetare och framställer sig inte som en sådan heller. Men hon vet vad hon pratar om och är en av de politiker som talar bäst om klyftornas Sverige.

Och det gör hon även med en ful rosa väska på armen.

24 thoughts on “Alla vill veta var Mona Sahlin har köpt sin väska.”

  1. Jättefånig mediastorm förstås men Mona Sahlin måste ju ändå vara en av våra mest hycklande politiker och då talar jag inte om Toblerone eller handväskor.

  2. Jag gillade väskan. 🙂 Och frågan är om 6000 kr är så mycket för en väska (ja det är det) när kronprinessan går runt med en som kostar runt 100 000 kr.

    1. veronika, det värsta med prinsessan är ju att det är VÅRA pengar hon har slösat bort på en lyxväska. vad fan liksom. så respektlös. mona fick ju sin av en polare. och om hon hade köpt den själv hade varit hennes egna pengar.

  3. jag är inte särskilt förtjust i Mona, men det är bara för jag VET att hon har gjort väldigt stora tabbar som politiker, det gör männen också, men det förstoras inte upp på samma sätt, antagligen därför jag heller inte känner till dem. xD

    kollade även på de andra kommentarerna..
    Om prinsessan, usch ja. Det är ju våra skattepengar, det MINSTA hon kan göra är ju att klä sig SNYGGT isf tycker jag, hon är ju bara sådär trettiro men klär sig som en tant, tråkiga färger o allt från det jag sett) Att Mona vågar gå omkring med en så färgglad väska är rätt coolt ändå. JAG hade då aldrig gjort det (okay, det kanske inte är min stil) men som du skrev i en kommentar, det är ju de pengar Mona tjänat för att utföra sitt jobb, som hon får använda till vad hon vill.

    1. telomin, alla har en åsikt om mona. starka åsikter. det är kul! och jag kan tycka att det är coolt att hon har en illrosa väska, även om jag tycker den är ful som stryk.

  4. Linus, det är knappast de blå som klagar. Det är lite så att (s) får skylla sig själva när de attackerar direktörer och ”rika” hela tiden. Man göder en avundsjuka som ibland får såna här effekter, speciellt om det handlar om kvinnor.

    1. krille, jorå blåa klagar, men absolut knorrar det i arbetarleden också. men någon måtta får det vara. att göra en löpsedel över att en kvinna som tjänar 120 000 spänn i månaden (alldeles för mycket, men ändå) har en 6000 kronor-väska som hon dessutom fått i present? då är det något annat motiv bakom, och det är inte ett trevligt ett.

      1. Rent allmänt har pressen och tv gått över alla gränser för vad som är allmänintresse. Det värsta är att man missar de riktiga skandalerna.

        Förresten, har du sett Göran Greiders inlägg på Newsmill om väskan? Riktigt obehagligt påhopp tycker jag.

      2. krille, läste nu. vägrar läsa newsmill just pga inlägg som greiders. han målar upp sig som en del av en gubbig socialdemokrati. han är kvar på 1900-talet, tyvärr. han kan vara skarp som fan ibland, men nu verkar han mest vara trött.

  5. Ingen har väl undgått krigsrubrikerna på stan. Jag fick intrycket av att hon hade köpt en väska värd en smärre förmögenhet men så var det bara 6000 kronor. Det enda jag kan känna nu är ett stort ”OCH!”

  6. Hovet har antytt, lite diskret
    att Vickans kan vara en present,
    att väskan inte är inköpt
    utan en gåva till en kunglighet

    En märkesetikett i nacken är diskret
    lite inside information för den som vet
    och kan sin sömnadskonst
    En väska som är dyr, syns tydligt
    den är exklusiv, det är uppenbart
    Låt Mona ha sin rosa väska
    småmynten kan skramla i min ficka
    Jag unnar henne den väskan
    Det finns viktigare frågor i världen
    Vem är t ex den halva mannen
    till höger på bilden? Han i soffan.
    Kan Stieg Larsson kallas författare
    om han behöver en korrekturläsare?

    1. pia, haha! ”det finns viktigare frågor i världen. vem är t ex den halva mannen till höger på bilden?” en halv man, det är vad han är pia.

  7. I den här debatten faschineras jag av många saker, för det första hur kan problemet vara att Mona Sahlin har fått en väska som kostar 6000 och inte att det är halva någons(mångas) lön? Sen läste jag Göran Greiders inlägg och förstår inte hur han kan jämföra en mans bil med en kvinnas handväska.

    Sen tycker jag att du ställer en väldigt relevant fråga, vad får väskan kosta? Och vad får Mona Sahlin köpa för 6000:-?

    Slutligen förstår jag mig inte på det här med att man(jag) som ”vänster” förväntas hata rika och älska fattigdom. Jag hatar fattigdom. Jag vill att alla ska vara rika.

    1. lisa, det finns ju en uppfattning om att bara för att man är vänster så lever efter kommunistiska ideal om att allt ska delas lika och att ingen ska få vara över någon annan. det är orealistiskt. fattigdomsbekämpning är prio ett. att alla hamnar på en hyfsad nivå. sedan får folk vara hur rika de vill, men solidariskt dela med sig till de som har det sämre genom exempelvis högre skatt.

      1. Jo jag fattar ju också att de rika måste dela med sig, och att det är det enda sättet men det jag menar är väl just att problemet inte i första hand är att Mona Sahlins väska kostar 6000 eller att några få lever lyxliv. Problemet är att någon tjänar 12.000 i månaden och att många inte har råd att laga tänderna. Ungefär så.

  8. Men vad fan, hellre ser jag väl att Mona går omkring med en 6000 kronors-väska som hon fått i present, än en budgetväska som med 99% sannolikhet tillkommit genom barnarbete. För så är det ju har jag hört och läst, att risken att de använt sig av barnarbete minskar ju dyrare det är (även om man tyvärr inte kan komma ifrån att även större märken och designers pysslar med sånt).

    Även om hon köpt den själv borde det inte spela någon roll, för det är pengar som hon själv tjänat in, och precis som du skriver- de ifrågasätter inte mäns klädval eller accessoarer på samma sätt.

Kommentera

