Det var rätt åt Haiti, eller hur?

Det som har hänt på Haiti. Alla begravda liv, alla begravda vid liv. Alla hem som har fallit i bitar, alla familjer. En misär troligtvis ingen av oss har upplevt.

Och förhoppningsvis aldrig kommer.

Jag stänger av efter ett tag. Orkar inte läsa en till artikel, se ännu ett nyhetsinslag. Alla sargade människor. De är för många, och de gråter för många tårar. Skriker skrik jag inte kan bära.

Jag sätter in en femhundring på Läkare utan gränsers konto. Och hoppas att vakna upp nästa dag med ett mirakel på tidningarnas löpsedlar. Men nej.

Det är så lätt att känna sig maktlös och liten vid sådana här händelser. Att ge pengar är utmärkt. Men det känns ju inte som att det är det. Vad gör jag egentligen för skillnad?

Alla tankar jag orkar skickar jag över haven. Och det jag kan undvara från plånboken. Mer kan jag inte.

Ändå känner jag mig som en dålig människa. Rädda världen-komplexet. Så typiskt för någon som mig som lever i Västvärlden med en levnadsstandard de flesta i världen inte är i närheten av.

Sedan läser jag om människor utan hjärtan.

Som den amerikanske tv-predikanten Pat Robertson. Han har sagt att Haiti har varit ”cursed by one thing after another” ända sedan de ”swore a pact to the devil” och att de nu måste ha en ”great turning to god”.

Han menar helt enkelt att haitierna förtjänar denna katastrof eftersom de inte är trogna Gud. Samme man har tidigare länkat ihop orkanen Katrina och 11 september med legaliserad abort.

Människan säger sig vara kristen. Han är endast hjärtlös.

Han får sällskap av den konservative kommentatorn Rush Limbaugh som för några dagar sedan menade att president Barack Obama skulle vara en tjuv som vill sno åt sig pengar menade för offrena på Haiti.

Detta eftersom Barack Obama påpekade att det fanns länkar till välgörenhetsorganisationer på regeringens hemsida.

Limbaugh fick kritik för sitt uttalande och försökte förklara sig:

”I did not say, ”Don’t make donations”, I said private donations are going to be much better than a government donation. Go to the Red Cross, do other things, but don’t go through the government. It’s just going to go through hands and bureaucracies and one dollar is going to end up being 30 cents by the time they get through with it.”

Han säger med andra ord återigen att regeringen med Obama i spetsen bara vill sno donationer. Detta trots att det är just direktlänkar till välgörenhetsorganisationer på regeringens hemsida och inget tal om att man donerar genom regeringen.

Men Rush Limbaugh vill inte släppa sin agenda. Han har också påstått att katastrofen på Haiti kommer att användas av Barack Obama för att stärka hans ställning bland svarta väljare.

”This will play right into Obama’s hands. He’s humanitarian, compassionate. They’ll use this to burnish their, shall we say, ‘credibility’ with the black community — in the both light-skinned and dark-skinned black community in this country. It’s made-to-order for them.”

Det är bara hjärtlösa människor som försöker att använda en humanitär katastrof som ett sätt att slå en politiker under bältet. Det är bara hjärtlösa människor som menar att ett helt folk ”had it coming” för att han anser att de inte var kristna nog.

Kanske ser och läser de aldrig nyheterna. Jag själv ser ännu ett nyhetsinslag. Läser ännu en artikel. Och tänker på alla de hjärtan som blöder några hav bort. Undrar när det ska sluta.

Undrar hur det skulle kännas att vara utan ett hjärta. Kanske skulle jag då bara kunna stänga av teven utan den minsta klump i magen.

Vilken hemsk tanke.

(Om ni känner för att hjälpa våra bröder och systrar på Haiti, kan ni till exempel göra det genom att donera pengar till Läkare utan gränser här.)

6 thoughts on “Det var rätt åt Haiti, eller hur?”

  1. Om Pat Robertson hade haft en hjärna, vilket han uppenbarligen inte har, hade han vetat att anledning till att Haiti har en kämpig historia beror till största delen på att de varit kolonialiserade och att den största delen av den nuvarande befolkningen är f.d. slavar. Länder med sådan historia brukar inte vanligtvis vara blomstrande ekonomier! Och om Pat Robertson hade haft en hjärna hade han även vetat att det är med hjälp av exploateringen av kolonier som många länder i västvärlden blivit snuskigt rika! Det betyder dock inte att någon gud välsignat dem utan på att de helt enkelt tagit för sig och trott att de hade rätt till att göra det, en rätt de baserat på den härliga boken bibeln.

      1. Om jag kunde avvara halva min hjärna skulle jag ge den till honom och då skulle ha på ett kick bli ungefär 1000 gånger smartare, om inte mer.

  2. Bra skrivet, jag håller med dig, och jag fattar verkligen inte hur man kan påstå att det är haitiernas fel för att de inte tror på Gud tillräckligt mycket- det är obalansen mellan västvärlden och övriga världen som har gjort Haiti till ett av de fattigaste länderna i världen.

    Jag blir äcklad av den där snubben Pat.

    1. candy, man får väl tycka så dumt, men det är så osmakligt att säga det samtidigt som haiti är i ruiner. så smaklöst.

Kommentera

