Lyckan sitter inte kilona.

”It’s a mind game, not a body game.”

Det säger en av mina nya favoritpersoner i denna värld, Gabourey Sidibe. Hon har bara på några månader blivit något av en stjärna i USA tack vare den fantastiska filmen Precious.

Jag har skrivit om henne förr, att hon står för något annat i Hollywood och i kändisspalterna. Hon är fet. Hon är svart. Och hon har ett jävla bra självförtroende.

Hon är ett undantag.

Gabby Sidibe menar med citatet ovan att hur man mår i sig själv inte handlar om kroppen. Det handlar bara om hur man tänker om sig själv. Det är så sant.

Men det intressanta är att nu när hon har blivit en stjärna har tyckare ifrågasatt hur bra det är att hon är en förebild. ”Så fet” som hon är. Hon måste helt enkelt leva i förnekelse, menar de. Det går ju bara inte att hon älskar sig själv så mycket.

Till och med Precious regissör Lee Daniels sa ju:

”She is unequivocally comfortable in her body, in a very bizarre way. Either she’s in a state of denial or she’s so elevated that she’s on another level.”

Men Gabby själv fattar inte kritiken.

”I was like, ‘What the hell? I’m in denial?’ No, I know what I look like. I’m very much aware.”

Det handlar inte om att vara i förnekelse. De som är överviktiga är mer än någon annan medvetna om det. Hur skulle de inte kunna vara det i ett samhälle som tapetserats av tips och hintar om hur man kan gå ner fem kilo på två timmar?

Gabby har lyckats med det så många inte klarar av. Hon har på något sätt lyckats överkomma alla de kulturella budskap som tränar upp feta människor att tro att de aldrig någonsin skulle kunna vara attraktiva för någon.

”It came late, too late in my life. I just know that I was tired. I was tired of thinking less of myself because others did… People always ask me, ‘You have so much confidence. Where did that come from?’ It came from me.”

Det vi måste börja fatta någon jävla gång är att lyckan inte sitter i kilona. Inte heller självkänslan och självförtroendet. Inte ens hälsan behöver göra det alla gånger.

Men tyvärr lever vi i ett samhälle som ständigt vill få oss att tro det. Att om vi inte är under den BMI-nivån eller det kilostrecket så kan vi helt enkelt inte vara lyckliga och känna oss attraktiva.

Självklart kan övervikt innebära ett problem för hälsan och självklart kan det ligga sjukliga ätstörningsbeteenden bakom en övervikt. Så är det tyvärr.

Men det jag vill poängtera, och gör om och om igen, är att det går att vara lycklig oavsett hur många kilon man än bär på. Det går att älska sig själv och visa det oavsett hur många kilon man bär på.

I ett samhälle där det aldrig någonsin är ok att ens ha två kilos övervikt är det ett livsviktigt budskap. Och Gabby är en av dess bästa förespråkare.

8 thoughts on “Lyckan sitter inte kilona.”

  1. Ja, det är sjukt, detta informerande om att det ”f a k t i s k t i n t e ä r b r a a t t …” I det anar jag faktiskt motsatsen, jag tror inte att det handlar om att nån som helst välvilja, tvärtom, ett sorts bevarande av ordningen bara: du fet, jag smal, typ. Livsstilsförändringar går ju om inte annat sällan genom att känna sej usel och ful och utpekad, utan genom att nånstans ändå tro och tänka att man är bra, förtjänar hälsa. I själva verket tror jag att insikten om att man är bra är ett sorts första steg (även om man kanske ändå inte kommer längre än så), mot ett hälsosammare liv. Och så ska hälsodårarna försöka ta det ifrån en … som sagt, tror inte att det handlar om omsorg, utan motsatsen …

    1. linna, jag håller med. att bevara ordningen. att bevara normen. och jag har också alltid undrat hur de som mobbar feta människor menar att det ska få dem att förändra sina liv? så jävla puckat.

  2. Det känns ju även rätt allmänt kännt att man inte nödvändigtvis känner sig vacker eller ens att man känner sig smal bara för att man är smal. Det jag försöker säga är att självförtroendet absolut inte har med vikten att göra.

    1. anna, precis. jag har mått lika dåligt och tyckt att jag varit tjock med 40 kilos skillnad. allt sitter i huvudet.

  3. Jag håller med Linna om hur märkligt det är det här påpekandet om att det faktiskt är ohälsosamt att väga för mycket. Man kan dö. Som om människor inte gjorde tusen andra grejer som är ohälsosamma och som man kan dö av. Som om flertalet av oss inte kommer att dö på grund av något som vi gjort; rökt, stressat, klättrat i berg, tagit droger, kört bil utan rast eller ätit någon av den mat som anses ohälsosam för tillfället. Dör vi inte av något vi själva bidragit till kommer vi dö av något annat. En bussolycka kanske. Även överviktiga människor kan dö av slumpartade händelser.

    Jag betvivlar inte att det finns människor som bokstavligt talat äter ihjäl sig. Det finns det. Men det finns massor med folk som lika sakta men säkert tar livet av sig på andra sätt. Och (med några undantag) får de ändå synas, ta plats, vara förebilder, vara sexiga och vackra.

    Så, tja, jag håller med Linna, det ligger något annat bakom hysterin kring vikt.

    1. lisa, det är precis det du tar upp som är anledningen till varför jag vill banka in att kilona är betydelselösa. att ideal och hälsa inte går hand i hand. det finns inte tusen bantningsmetoder för att de har hälsan i fokus, de vill tjäna pengar på folks dåliga självkänslor.

  4. jag är så trött på allt tjat om vikt, så fort någon är underviktig eller överviktig ska det gnällas. jag tycker att hon är en bra förebild om hon säger att lyckan inte sitter i kilona. bara för att hon säger det, betyder det ju inte att hon förnekar sin övervikt. eller att hon ens tänker vägra göra något åt den om den visar sig vara ohälsosam för henne.

    återigen ett exempel på hur svartvitt folk tänker, fy fan vad trött jag blir på folk!!!

    1. candy, hon har börjat på gym för att orka mer. inte för att hon vill gå ner i vikt. hon älskar sig själv och tänker därför på hälsan.

Kommentera

