Att spy på manliga journaliststudenter.

Min fina vän Hanna Hellquist har så länge jag har känt henne, vilket är många år nu, varit en av Sveriges allra bästa skribenter. Jag har speciellt älskat de texter där hon har varit rasande.

Nu är hon pissed off igen. Denna gång är det manliga journalister i allmänhet och manliga journaliststudenter i synnerhet som hon vill spy på.

”När de väl har skaffat sig ett jobb så vill de egentligen bara sluta i tid så att de kan dricka öl med andra engagerade journaliststudenter och sen går de hem och ligger med varandra och snart kommer världen att svämma över av strandsatta isbjörnar och avkommorna från oskyddade journaliststudenter.

Bloggarna de skriver som avhandlar den samtida journalistiken, det självklara tonfallet när de förlöjligar kvinnliga skribenter och driver med feministiska vinklar. Gud. Jag spyr på dem.”

Nu är ju jag av manskön själv, men jag räknar inte in mig i gruppen Hanna beskriver. Av uppenbara skäl för de som läser den här bloggen.

Men Hanna har fullständigt rätt. Jag känner igen det där så väl. Jag har umgåtts med många av dem.

Hon beskriver den stereotypa manliga journalisten och ännu bättre den manliga journaliststudenten på pricken. Och vi som jobbar i branschen och har någon sorts feministisk syn vet mycket väl att de finns på riktigt.

Härskarteknikerna, pretentionerna, de kåta blickarna.

För den som inte tror mig eller Hanna, tillbringa valfri kväll på Riche eller JMK:s pubkväll, och er bild av den manliga journalistkåren förändras för alltid.

”De manliga journalist­studenterna vill inte sätta på sina kvinnliga, äldre kolleger, de vill sätta dit dem. Och de yngre. De vill sätta dit alla! Och rädda världen! Och dricka öl!”

Word, Hanna.

6 thoughts on “Att spy på manliga journaliststudenter.”

  1. Jag läste hela krönikan i DN. Sedan rev jag ut den och sparade. För det där var faktiskt det bästa jag läst i DN på väldigt länge. Det är nästan så jag skäms lite över att tillhöra den här gruppen.

  2. Linus, helt fantastiskt!! What more needs to be said? Jag var tvungen att posta Hannas krönika på min fejja efter att ha läst din blogg!

    1. julia, åh bra! ja jag tror vi alla känner igen oss, men ingen kunde ha beskrivit det mer klockrent än Hanna.

Kommentera

