Hur dansar man fram en feministisk förändring?

Ikväll ska Gudrun Schyman göra sitt bästa för att dansa in feminismen i de svenska vardagsrummen i Let’s Dance. Hur hon ska göra det vet jag inte. Babbla sönder programledarna troligtvis.

Kanske skrika feministiska slagord medan hon dansar.

Hennes uttalade mål är att försöka få människor att komma bort från den felaktiga stereotypbilden av feministen som manshatare och bitterfitta. Även feminister gillar gala och glamour, hörrni!

Lycka till säger jag bara. Jag är själv trött på att behöva ha en sådan diskussion 2010. Att som feminist ständigt behöva förklara vad man inte är och vad man inte tycker. Att ständigt behöva försvara sig mot stereotyper.

”Nej, jag har inte hår under armarna” och ”Nej, jag hatar inte män.”

Det tar fokus från det som faktiskt är viktigt: den feministiska kampen. Frågor om våld mot kvinnor, skönhetsideal, lika lön för lika arbete, könsdiskriminering, trafficking. Frågorna är många.

Frågorna är svårtacklade, men övervinnliga, privat- och samhällspolitiska problem som behöver rikligt med uppmärksamhet och aktion. Som ibland kräver radikala åtgärder.

Just nu har vi en regering som är totalt ointresserad av de här frågorna. För att de tror att jämställdhet uppstår av sig själv, med tiden, när marknaden bestämmer det. Det vill säga om några hundra år.

För mig är inte det gott nog och kommer aldrig att vara. De feministiska frågorna är för mig hands on-frågor. Jag vill se något som liknar jämställdhet under min livstid.

Och hur mycket jag än beundrar henne så vet jag inte hur Gudrun Schyman i en vals ska hjälpa till med det. Men jag antar att om hon får någon att tänka om så är väl dansen värd att dansas.

17 thoughts on “Hur dansar man fram en feministisk förändring?”

  1. Jag kune heller inte låta bli att reagera på Schymans äventyr hos Let’s dance. Mitt inlägg handlade om hennes krav på Tv4 och hur hon skulle se till att bekämpa de typiska könsrollerna. Ja, du vet ju säkert hur det kommer att gå med det…

    1. bella, jag gillar att hon alltid ställer sig på tvären. men jag är trött på att hon ska bevisa att feminister kan vara snygga och dansanta. men jag antar att det finns folk som inte har fattat det…

  2. Jag tycker att det är uppfriskande att GS hittar en ny och oväntad arena att föra ut budskapet i. Visst kan man vara less på att det går långsamt, men jag beundrar GS uthållighet.

    här tänkte jag i all hast tidigare idag när jag snubblade över nyheten.

    1. lilling, jag diggar det också. och att hon går in och käftar emot. jag är mest less på att hon ska behöva visa att även feminister kan dansa och vara sexiga. antar att jag har en sån dag då jag tycker allt suger på feminismfronten…

    2. lilling, bra inlägg förresten! vägrar läsa newsmill längre, så bra att du tog ut ett guldkorn!

  3. Och debatten har fortsatt på Newsmill. Både insiktsfullt och enfaldigt.. 😉 Oavsett vad man tycker om att GS ställer upp i ett heteronormativt spektakel så kan man i alla fall konstatera att det väcker debatt bland debattörer som kanske annars inte ens tänker ett varv på frågan. 🙂

    Och att vi får en genusdebatt serverad till TV-sofforna på bästa sändningstid måste ändå ses som en möjlighet.

    /lilling – optimistjavisst.

    1. Jag såg att hon börjat, glad som en lärka.

      Utöver ”könskriget” känner jag inte till så många genusdebatter i tv. Men det säger kanske mer om mig än om tv.. Jag blir i alla fall glad över att genusfrågan tar utrymme i den vanliga fredagsunderhållningen. Ju fler gånger desto bättre.

    2. johan, hon är så slipad så hon kommer att sno varenda chans hon kan. och genusdebatter existerar inte längre.

  4. FI och feminismen har det svårt och hennes medverkan kan lösa det. Det här kanske gör att fler får upp ögonen för FI och feminismen då alla andra politiska partier knappt alls pratar om det överhuvudtaget.
    Dessutom hade FI liksom PP och SD problem med att valsedlar försvann eller gömdes undan från vallokalerna i EU valet. FI har inte blivit inbjudna till debatter i tv eller radio, deras frågor presenteras inte i media inför val på samma tydliga sätt, de får inte vara med i valundersökningar. Dessutom är de det parti som har minst pengar att satsa på en valkampanj och sett utifrån det är det faktiskt inte orättvist att hon får vara med i Let`s Dance.

    1. svalin, jag håller med om det. det är fi:s bästa chans att få utrymme. frågan är bara hur mycket gudrun kan göra under förutsättningar förutom att försöka krossa feministstereotypen. och jag är bara trött på att hon ens måste det. jag är bara lite trött.

    1. svalin, det är som att alltid utgå från en sorts försvarsställning när feministiska frågor ska diskuteras.

Kommentera

