Konst som till och med jag älskar.

Jag är ingen konstälskare. Jag tror det beror på att jag har så dåligt tålamod. Jag orkar inte ta tiden för att utforska, smälta mina intryck och allt det. Det måste beröra mig inom två sekunder annars tappar jag intresset.

Knappt någon konst jag stöter på lyckas med det.

Tills nu.

Jag har numera ett svar om någon skulle fråga efter min favoritkonstnär: Séraphine Louis.

Hon var en fransk konstnär som levde under första halvan av 1900-talet. I den fantastiska filmen Séraphine berättas hennes livsöde.

I Yolande Moreaus briljanta gestaltning berättas historien om en socialt skygg och extremt religiös kvinna som upptäcks av en tysk konsthandlare när hon jobbar som hushållerska åt honom.

Hon målar blomster- och fruktmotiv som vävs samman till lika färgsprakande som skräckinjagande motiv. Jag som är så jävla svag för blommönster och sorg faller direkt.

Så om jag någonsin blir snuskigt rik och börjar samla på konst bara för att bli av med slantarna, då kommer jag att samla på Séraphine Louis.

Åh, vad kulturell jag känner mig nu.

2 thoughts on “Konst som till och med jag älskar.”

    1. svalin, ja jag älskade den också väldigt mycket. och så ovanligt bra för att vara en film om en konstnär. de brukar annars bli ganska sisådär.

Kommentera

