Bantningsannonser bredvid ätstörningstexter.

Copywritern Sandra Beijer skriver sedan flera år tillbaka den populära och väldigt fina bloggen Nio till fem. Jag känner henne lite halvt från min tid på Resumé. Hon är smart som fan och hon driver en av få bloggar som faktiskt är bra för dess unga och ofta kvinnliga läsarskara.

Sandra Beijer har genom åren konsekvent tagit upp frågor som rör sjuka kroppsideal, bantning och hur man lär sig att acceptera sin kropp. Så bra, och så viktigt.

Det är något som jag säkerligen tror att hennes läsare uppskattar. Men nu har de reagerat starkt mot att bantningsannonser har börjat visas i hennes blogg.

I en annons för bantningspreparatet AcayBery Detox lockas läsarna med att ”gå ner 16 kilo på månader.”

Eftersom Sandra Beijers blogg är så poppis ligger den på en bloggportal som tillhandahåller reklamlösningar vilket gör att hon tjänar pengar på bloggen. I hennes fall är det Metrobloggen som finansieras av intäkter från annonser som Metro Nordic Sweden säljer på sajten.

Så länge Sandra Beijer väljer att ha sin blogg på Metrobloggen kan hon inte kontrollera vilka annonser som visas på hennes blogg. Olyckligt som fan, självklart. Sandra Beijer skriver själv:

”förlåt för kanske tidernas hemskaste bantningsannonser på min blogg. jag hoppas ni förstår att det inte är jag som satt dem där och inte heller något jag kan göra åt.”

Jag klandrar inte Sandra Beijer för annonserna lika lite som jag kan klandra journalisten vars artikel om ätstörningar hamnar bredvid en bantningsannons på Aftonbladet.se.

Det är resultatet av det ibland olyckliga mötet mellan reklam och redaktionellt material. Jag har länge varit kritisk mot att annons- och publiceringssystemen är så klumpiga att man inte kan anpassa dem bättre.

Ställa in dem så att det inte händer onödigt olyckliga krockar. Men det skulle väl betyda mindre pengar antar jag, och money talks.

Det är därför jag har min blogg på en bloggportal där jag kan välja bort annonser. Jag har blivit tillfrågad om att flytta bloggen till andra sorters portaler där jag skulle tvingas att stå ut med reklam. Men jag vill inte det.

Den här bloggen ger mig inga pengar och kommer aldrig att göra det heller. Just därför kan den stå fri från alla andra intressen än mina egna. Det jag skriver här ska inte kunna få mindre trovärdighet på grund av någon dum annons som blinkar bredvid.

För mig är det bara skönt att ha full kontroll över mina ord och mina budskap. Jag skulle önska att fler hade det så.

24 thoughts on “Bantningsannonser bredvid ätstörningstexter.”

  1. Metrobloggen har slutat att betala sina bloggare men har fortfarande en massa reklam vid varje blogg. Jag vet inte hur det är med Sandra Beijers blogg men jag fick ett email från Metrobloggen för ett par månader sedan att de skulle sluta betala folk för att blogga för dem. Det var helt enkelt inte lönsamt. Själv har jag aldrig kommit upp i det antal sidvisningar som krävs, ca 5000 per månad, så jag har aldrig tjänat pengar på min blogg.

    1. solsara, åh vad intressant. då finns det ju ingen anledning att ha bloggen på metrobloggen.

  2. Det är faktiskt underligt att folk väljer att blogga på portaler med reklam om de inte får något för det. Nu har ju visserligen wordpress garderat sig och sagt att det kan komma reklam här också, så snart är det väl reklam på alla bloggar. Fast på wordpress kan man ju betala för att vara garanterat reklamfri, jag tror inte jag skulle göra det. Än så länge har det dock inte kommit någon reklam.
    Sen det här med att annonserna ”känner av” vad man skriver om kan verkligen bli obehagligt. Jag har en kompis som bloggar på blogg.se och där ser man verkligen tydligt att annonsen beror på vad hon skriver om. Och bantningsannonser bredvid redaktionellt material om t ex ätstörningar är väl snarare regel än undantag.

    1. veronika, åh nej kommer det på wordpress? damn. har också hört det där om att annonser känner av innehållet. google-annonser brukar ju det. men de har ju bara en rad text så det är ju inte så upprörande…

      1. Det står att det ”kan komma”, men för xx pengar så slipper man garanterat. Men hittills har jag inte sett till någon. Samtidigt är det ju förståeligt, på något sätt måste de ju få in pengar också. :/

  3. Precis som Veronica har jag sett annonser som ”kännt av” bloggars innehåll med olyckliga konsekvenser. Jag gick in på en blogg som handlade om hjärtesorg, och överst var en fet banner som ledde till en datingsida för folk som vill hitta vänsterprassel ”för att kunna vara otrogen på ett säkert sätt”. Kanske inte det man vill ha överst på en sån blogg…

  4. Jag gillar också niotillfem och förstår att det inte är Sandra som lagt ut annonserna. Men ändå. Jag förvånas ständigt över hur många bloggare som inte alls verkar tänka på att det annonseras i deras bloggar. För mig är det viktigt att vara reklamfri…och när det bara finns annonser men inga pengar går till skribenten!? Helt knäppt…och onödigt för det finns (än så länge) reklamfria bloggtjänster. Och ja, jag skulle betala för att slippa reklam hos mig. (sen skulle jag ju inte betala HUR mycket som helst förståss…)

    1. lisa, jag förundras också över det. jag skulle betala för att vara reklamfri så länge det inte kostar skjortan. i sandras fall kanske hon tillåter reklam för att hon jobbar med reklam i yrkeslivet.

  5. Från wordpress:
    ”We sometimes display discreet AdSense advertisements on your blog—this keeps free features free!
    The ad code tries very hard not to intrude on your design or show ads to logged-in readers, which means only a very small percentage of your page views will actually contain ads.”
    För 30 dollar om året garanteras reklamfritt.

    1. veronika, det där kommer ju bara eskalera ju. det fattar man ju. men för 30 dollar per år kan jag hålla den reklamfri. inte så farligt.

  6. Ge mig en vodkaflaska så fixar jag blogg och design.
    Hela köret. Inga annonser.
    jag tar även emot; (bra) gräs, jäger och kakor.

  7. Går att köpa en domän för mindre än 30 dollar/år och då kan man skapa sin egen blogg + slippa reklam. Finns många bra och billiga alternativ, många har även redan bloggverktyg så det ska inte vara så svårt att skapa och skriva i bloggen.

  8. Det här är så otroligt knepigt. Jag har ju egen domän och jag slipper reklam. Men om jag i framtiden vill ha till exempel google ads eller vad det heter, vilket jag tjänar pengar på ju fler som klickar på annonserna, då kan ju vad som helst för skit komma upp som reklam. Vad jag vet går det inte att styra och eftersom jag skriver mycket om ätstörningar och vikt kanske det på något sätt taggas så att bantingsreklam hamnar i min blogg. Det vill jag inte! Samtidigt vill jag gärna tjäna pengar på min blogg i framtiden, om jag har kvar intresset för att skriva. Vilket jag tror, då jag alltid tyckt om att skriva. Men det kanske finns andra vägar att gå. Vad vet jag? Det enda jag vet är att man absolut inte kan styra det på blogg, metro, devote osv. Det måste kännas hemskt att som Sandra skriva om sådana viktiga saker som ätstörningar och sedan mer eller mindre ofrivilligt få sådan reklam på sin sida. Tycker absolut inte att hon gjort något fel, men om möjligheten finns borde hon nog fundera på att byta sida- för frågan är ju hur mycket man vill stödja det där?

    1. candy, jo det är jävligt knepigt. så är det alltid med reklam man inte kan styra själv. jag förstår om man vill tjäna pengar på att blogga. men till vilket pris?

  9. jag undrar en sak, vad menar du med att ”hon driver en av få bloggar som faktiskt är bra för dess unga och ofta kvinnliga läsarskara”? jag tycker nämligen inte att hennes blogg är bra för dess unga och ofta kvinnliga läsarskara, och det skulle vara intressant att höra varför du tycker den är bra.

    1. anna, jag tycker att hon ständigt försöker att peppa och lyfta upp sina läsare. hon tar de på allvar. sedan kan jag som med så många bloggar tycka att det målas upp lite för perfekta bilder och att de genomsyras av konsumtionshysteri. men trots det väger det över att sandra lyfter upp frågor som är viktiga, och gör det i ett sammanhang där många kommer att lyssna på henne.

      varför tycker du att hon inte är bra?

  10. Ja, det är lite det jag menar. Jag vill nog tjäna pengar på min blogg, men inte för vad som helst. Och jag känner lite så här att andra borde känna samma sak om de har all den empati de påstår sig ha. Är det verkligen värt att tjäna pengar till vilket pris som helst, om det dessutom står i bjärt kontrast till ens ideal? =S Nej, Sandra borde nog försöka byta bloggportal om hon inte gillar reklamen. =(

  11. jag har svårt för sandras blogg för att hon har en sån dubbelmoral. hon skriver mycket om att man ska tycka om sig själv och så och har skrivit texter om sina ätstörniningar etc, samtidigt som hon vägrar att visa sig omsinkad i sin blogg och skriver att hon har för stor mage för att ha tajta klänningar. hon visar enbart ett perfekt yttre, t o m när hon skriver om att må dåligt får hon det att låta romantiskt på ngt sätt, och det känns som hon har enormt höga krav på sig själv, vilket genomsyrar bloggen väldigt mycket. hon är en duktig flicka och det är den enda bilden hon visar i bloggen, tycker jag, och för mig är duktiga flickor inte bra förebilder.

    1. anna, tack för svaret! jag baserar mitt intryck på det jag har läst. det verkar som att du har läst sandras blogg oftare och längre. om jag hade gjort det kanske jag skulle ha samma uppfattning som dig. för jag har alltid varit kritisk mot andra bloggare som skapar ytliga alteregon som aldrig gråter eller visar sig utan smink.

Kommentera

