Vad jag tar med mig från 00-talet: populärkultur.

Utan kultur dör jag. Och samhället. Och alla listar ju sånt här överallt, så varför ska jag vara sämre?

Dessutom kan ni ju få lite tips!

00-TALETS BÄSTA FILMER

Det är hjärtskärande (Brokeback Mountain), stilistiskt fulländade (In the Mood For Love) och färgsprakande (Monsoon Wedding) kärlekshistorier som toppar min lista över 00-talets bästa filmer. Rangordningen av de 30 filmerna är inte så viktig. De är alla briljanta på sina olika sätt. Men från den döende Melvil Poupaud i Le Temps Qui Reste till den härligt uppnäsade Maggie Smith i Gosford Park till en rasande arg Ann Petrén i Om jag vänder mig om finns hela det mänskliga känsloregistret. Från Ellen Burstyns bantningspillerknarkande morsa i Requiem for a Dream till Marisa Tomeis sorgsna strippa i The Wrestler till Helen Mirrens kusligt lika drottning i The Queen finns fantastiska kvinnoporträtt. Det är få komedier som kvalar in på listan. Jag antar att jag attraheras av sorg och konflikter. Well, well.

1. Brokeback Mountain
2. In the Mood For Love
3. Monsoon Wedding
4. Le Temps Qui Reste
5. Requiem for a Dream
6. The Hours
7. Samson & Delilah
8. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
9. Milk
10. Best in Show
11. In the Bedroom
12. Elephant
13. Gosford Park
14. Sympathy for Lady Vengeance
15. 8 Femmes
16. The Queen
17. Om jag vänder mig om
18. The Wrestler
19. Precious
20. De ofrivilliga
21. Shelter
22. Mysterious Skin
23. Yossi & Jagger
24. All or Nothing
25. 2:37
26. Transamerica
27. Old Boy
28. Crouching Tiger, Hidden Dragon
29. Dancer in the Dark
30. 4 Months, 3 Weeks & 2 Days

00-TALETS BÄSTA SKIVOR

Jag har hela mitt liv föredragit kvinnliga röster. Jag vet inte varför. De går snabbare längre in i hjärtat. Med åren har jag börjat uppskatta fler och fler män. Som Christian Kjellvander, Johnny Cash och Mark Kozelek till exempel. Ändå är det kvinnorna jag minns från 00-talet. Speciellt Jesse Sykes, Lucinda Williams och PJ Harvey som har stått för sex av förra decenniets bästa album. Det har mycket med hjärta och svärta att göra. Att de skapar melodierna till orden och ramar in det hela så att jag inte kan få nog. Speciellt Jesse Sykes. Hon skriver fantastiska texter och hennes röst har tröstat mig så många gånger. Det har de flesta på den här listan.

1. Jesse Sykes & the Sweet Hereafter – Reckless Burning
2. Gillian Welch – Time (The Revelator)
3. Dolly Parton – Little Sparrow
4. Lucinda Williams – West
5. Marianne Faithfull – Before the Poison
6. PJ Harvey – White Chalk
7. Thalia Zedek – Trust Not Those in Whom Without Some Touch of Madness
8. Jesse Sykes & the Sweet Hereafter – Oh, My Girl
9. Tracey Thorn – Out of the Woods
10. Mia Doi Todd – The Golden State
11. Tanita Tikaram – Sentimental
12. Mary Lou Lord – Baby Blue
13. Stina Nordenstam – The World Is Saved
14. Beth Gibbons – Out of Season
15. PJ Harvey – Stories from the City, Stories from the Sea
16. M.I.A. – Arular
17. Lucinda Williams – Essence
18. Iris Dement – Lifeline
19. Brandy – Afrodisiac
20. Me’shell Ndegèocello – Devil’s Halo
21. Ebba Forsberg – Ebba Forsberg
22. Vijaya – Vijaya
23. Tracy Chapman – Let It Rain
24. Emmylou Harris – All I Intended to Be
25. Mary Gauthier – Mercy Now

00-TALETS BÄSTA TV-SHOWER

Om jag var tvungen att ta med serier som bara slutade på 00-talet skulle den här listan bli jobbigare att göra. Då skulle serier som Prime Suspect, Sex and the City och Felicity definitivt komma med. Men jag nöjer mig med de som hade premiär på 00-talet. Lisa Kudrows briljanta serie The Comeback är allt vad jag gillar med tv-mediet: nytänkande, tragikomik och utmärkta skådisar. Mia & Klara är det bästa svensk tv har skapat på år och dagar. Sedan har vi allt från bästa underhållningen (Alias) till den finaste kärlekshistorien (The Office) till ett av de nervigaste mansporträtten (The Guardian). Många av serierna hade premiär så sent som i år vilket ger mig gott hopp om ett fantastiskt 10-tal.

1. The Comeback
2. Mia & Klara
3. Alias
4. The Office
5. The Guardian
6. The Shield
7. Damages
8. Nurse Jackie
9. Kathy Griffin: My Life on the D-List
10. Project Runway
11. Parks & Recreation
12. Southland
13. Misfits
14. Modern Family
15. 3 Non Blondes

00-TALETS SNYGGASTE KÄNDISMÄN

Jag är ju allt för att objektifiera män lite mer. Jämna ut bördorna. Dessutom är jag ju bög så jag fantiserar ju om män. Högst upp kommer Simon Baker från The Mentalist. Trots att han är lite äldre än vad jag vanligtvis gillar tycker jag att han är snyggast i världen. Det där leendet gör mig till en pöl. David Beckham är snygg som fan. Jag vet, vilken tönt jag är. Men faktum är faktum. Scott Speedman var min stora förälskelse i början av 00-talet som Ben i Felicity. Åh, vad jag hejade på det kärleksparet och åh, vad jag fantiserade att jag var Felicity. Gustaf Skarsgård och John Krasiniski är bara godis. Och jag skulle gifta mig med dem båda imorgon. Typ.

1. Simon Baker
2. David Beckham
3. Scott Speedman
4. Gustaf Skarsgård
5. John Krasinski

9 thoughts on “Vad jag tar med mig från 00-talet: populärkultur.”

  1. Hei Linus.

    Jag har inte kommenterat här förut, men jag tittar in varje dag och läser dina kloka tankar och funderingar. Jag tänkte tipsa om en annan kvinnlig musiker som du kanske gillar. Anja Garbarek heter hon, ganska excentrisk och speciell, men en av mina favoriter (som jag ALLTID tipsar om).

    Tre fina låtar:

    Gott nytt år!

    1. bric, åh tack! känner till henne, men var längesen jag lyssnade på henne, så tack för tipset!

  2. Att McCain folket registrerade och vidarebefordrade alla besökare till http://voteforthemilf.com/ till deras hemsida. Med traceroutes t.om.
    Eller när hennes Yahookonto blev ”hackad” av en som listade ut att hennes Secret Question var (av 5 möjliga) ”What’s my zip code?”, knappa in hennes zip-code få tillgång till allt.

    Ah… humor.
    Just ja… Prop 8. Goda tider, bra tider.
    Människor utan teknisk begåvning är dumma människor som inte borde få bestämma eller rösta.

  3. Från voteforthemilf ska det stå där…. dang. Du får fixa så användare kan redigera inom tre minuter sen kommentaren skapades.

Kommentera

