Vad jag tar med mig från 00-talet: Jane Tennison.

Jag ska använda de här sista dagarna av 00-talet till att försöka minnas vad som har hänt de senaste tio åren. Det är så mycket, både privat och världsligt. Så jag skriver bara om det som har påverkat mig djupt och fullständigt. In my hearts of hearts.

Det jag tar med mig in i nästa decennium.

Först ut är Jane Tennison.

Helen Mirren sa en gång om andra omgången av Prime Suspect att hon tyckte att brottet i fråga var alldeles för orealistiskt. Det där kroppen av en ung kvinna hittas under golvet av ett hus som ska renoveras.

”And in my mind I was going – that’s a little bit, you know, that’s pushing it a bit – and then very shortly after that the Rosemary and Fred West case came about and I thought – my god. My god. Not only was it realistic. The real world went so much further.”

Det säger något om att verkligheten nästan alltid är värre än fiktionen. Fiktionen kan man åtminstone styra mer och skriva om. Verkligheten ger sällan lika många lyckliga slut.

Men Helen Mirrens karaktär Jane Tennison i världens bästa kriminialserie Prime Suspect fick faktiskt sitt lyckliga slut 2006. Efter sammanlagt sex omgångar under 15 år kom då den sista. The Final Act.

I den allra sista delen är Jane Tennison ensammare än någonsin. Hon är gravt alkoholiserad. Hennes pappa ligger på dödsbädden. Hennes chefer vill att hon går i pension.

När hon utreder mordet på en ung flicka blir hon vän med dennes bästa kompis. Hon börjar att ifrågasätta hela sitt liv. Alla sina val. Att hon alltid valde jobbet före alla relationer. Före barn.

Hon valde jobbet före allt. För att hon var tvungen.

Det är så smärtsamt, och hjärtskärande i Helen Mirrens som alltid briljanta tolkning. Och jag vill tro att Jane Tennison till sist faktiskt finner ro i själen.

Jane Tennison har varit en av mitt livs viktigaste personer. Om jag skulle vara tvungen att nämna endast en förebild ur den fiktiva världen är det utan tvekan henne. Hon förkroppsligar så mycket av all den styrka och smärta jag själv bär på.

Denna skadliga, men livsviktiga kombination.

Jane Tennison får genom hela seriens gång kämpa mot mansdominansen inom det brittiska polisväsendet. Mot sina kollegor, chefer och brottslingarna. Hon offrar den ena relationen efter den andra bara för att visa sig duglig.

För att visa sig lika bra som one of the boys.

Hon måste vara tusen gånger hårdare och tuffare än grabbarna eftersom de letar efter minsta lilla svaghet. Intressant är att Jane Tennison själv är minst lika motarbetande mot sina kvinnliga poliskollegor som männen är.

Hon föraktar småbarnsmamman som inte kan stanna sent. Hon skvallrar på de kvinnliga poliser hon inte gillar. Ordet systerskap finns inte i hennes huvud förrän i slutet av karriären.

Men Jane Tennison representerar den kamp som så många kvinnor har fått utkämpa i yrkeslivet. Där de måste lägga ner så mycket mer blod, svett och tårar för att konkurrera med männen. Där de ofta måste göra sig så hårda och starka att de kör över alla andra kvinnor som de anser vara hot.

För om det finns plats för kvinnor finns det oftast bara en.

En misstänkt mördare skriker ut en intressant sak i sista delen:

”You’re a cold, worthless bitch, but maybe that’s what you got to be to do your job!”

Ja, ibland så är det så. Jane Tennison representerar alla som har fått gå längst fram i täten och ta alla stötar och slag för att alla de efteråt ska få det lättare. Hon slog sig fram med näbbar och klor för att hon ville komma så högt upp hon kunde som polis.

Och skadade många, och sig själv, på vägen.

Det som gjorde Jane Tennison så bra var att hon var så mänsklig. Hon var missunsam, alkoholiserad och elak. Men det spelade ingen roll. Hennes styrka och tro på sig själv överglänste allt det.

Jag kan bara tacka henne och Helen Mirren för det.

Jag skulle vara en annan utan dem.

1 thought on “Vad jag tar med mig från 00-talet: Jane Tennison.”

Kommentera

