Är det så att icke-vita modeller inte säljer?

Jag såg The September Issue i veckan. Ni vet dokumentären om Anna Wintour och amerikanska Vogues förberedelser inför det största septembernumret i tidningens historia.

När jag såg den påmindes jag om när Michelle Obama fick pryda omslaget för tidningens marsnummer i år.

I en relativt enkel mörkrosa klänning och en anspråkslös pose log hon sitt karaktäristiska leende. Det som är intressant med denna bild är inte att hon är den andra first lady (Hillary Clinton var först 1998) med att pryda omslaget av Vogue.

Det är att Vogue sätter en svart kvinna på omslaget. Dessutom utan exotiska attribut.

För det är en klassiker. När väl en icke-vit modell används så brukar det göras en grej just av det icke-vita med modellen. Antingen i bilden eller någon annanstans i tidningen.

En svart modell är inte bara en modell, utan just en svart modell.

Det har länge pågått en debatt om att Vogue och andra modetidningar är dåliga på att använda sig av icke-vita modeller. Kritiken nådde sin kokpunkt förra sommaren då italienska Vogues chefredaktör Franca Sozzani satte ihop ett nummer av tidningen enbart med svarta modeller.

Det sålde slut direkt i USA.

Fotograf för den kampanjen var Steven Meisel som i en artikel i New York Timessa att reklamare ofta vägrar använda sig av svarta modeller då de är oroliga för att konsumenter inte ska kunna ta till sig reklamens budskap.

”It all comes down to money” sa han.

I augusti var det 35 år sedan Vogue hade sin första svarta modell på omslaget. Legendariska Beverly Johnson var den som fick äran. Det öppnade dörren för alla kommande svarta modeller på modebibelns omslag.

Men de har inte direkt var många genom åren.

De mest kända omslagen med svarta kvinnor har snarare varit dem med icke-modeller som Oprah Winfrey, Halle Berry, Marion Jones och nu Michelle Obama.

Om du är kändis verkar tydligen din svarta hud bli lite mindre svart.

Vogues omslag är bara ett exempel på hur det ser ut inom speciellt medie- och reklammarknaden. Minoriteter säljer inte. Icke-vita säljer inte. Men det är inte fakta. Det är främst fördomar.

Men det räcker för att fortsätta låta det vita stanna vitt.

Annonser

9 reaktioner till “Är det så att icke-vita modeller inte säljer?”

  1. Någon gång läste jag när någon chefredaktör för något kvinnomagasin berättade att till och med hårfärgen spelar roll. Om modellen på framsidan är blond säljer tidningen mer än om modellen hade varit brunett, enligt henne. Det är ganska sjukt om det verkligen är sant. Men jag antar att idealet är blond, smal, storbröstad och kanske lite gulligt dum…

    1. hannah, det stämmer säkert. men frågan är: ska pengarna/försäljningen få styra allt? som tidningsmakare vill man väl göra en bra och kreativ produkt? det är inte så kreativt med bara blonda vita brudar.

  2. Man kan ju inte direkt tvinga modetidningar och företag att aktivt jobba för etnisk mångfald och att förändra synen när det gäller dagens ideal.. Och införa kvotering så att alla folkgrupper represeneras i en modereportage skulle också kännas lite konstigt. Fast egentligen är det ju en sjukt bra idé. Men alla människor dras till vad de känner igen sig i, jag antar att det är biologiskt. Jag köper hellre en tidning med en vit kvinna på omslaget än med en svart eftersom jag nog omedvetet antar att tidningen med den vita riktar sig till och innehåller mer för mig. Dock skulle det där säkert förändras om man började blanda ”färger” och folkgrupper mer i medier och tidningar, för då skulle folk nog börja kunna identifiera sig även med människor som inte såg exakt ut som dom själva, och när det väl hänt skulle nog branscherna inte vara lika negativa till att använda modeller av alla sorter (och storlekar). Tack för mig.

    1. jag, jag tror du har helt rätt. om tidnigsmakare började ha en större mångfald skulle publiken vänja sig och hudfärgen skulle spela mindre roll för dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s