Att stå i skuggan av sin man.

michelle-obama

Jag undrar om jag skulle kunna ge upp min karriär, en stor del av mitt liv för min partners skull. För hans karriär. Jag undrar jag.

Barack Obama
pratar i en ny intervju om de uppoffringar hans fru Michelle har fått göra för hans skull. Uppoffringar som hon tidigt ifrågasatte enligt honom.

”Michelle was trying to figure out, Ok, if the kids get sick why is it that she’s the one who has to take time off of her job to go pick them up from school and not me? If the girls need to shop for clothes, why is it that it’s her burden and not mine?”

Åh, jag älskar Michelle Obama. För det där är den typen av ifrågasättande som måste ske i varje relation för att utmana könsrollerna. För att skaka om vad man förväntar sig av varandra utifrån den andres kön. Barack menar att han efter deras överläggningar så försökte han ta fler egna initiativ.

”What I’ve tried to do was to learn to be thoughtful enough and introspective enough that I wasn’t always having to be told that things were unfair, and that once in a while I’d voluntarily say, ‘Let me relieve this burden on you, let me make some sacrifices in terms of how I’m using my time.”

Michelle Obama ger uttrycket ”bakom varje stark man står en stark kvinna” en helt ny innebörd. Men det är också ett sådant ledsamt uttryck. För realiteten är att det är just en övervägande majoritet kvinnor som ger upp sina karriärer för att gå bakom sina män.

Michelle Obama gav upp en vice vd-post för University of Chicago Hospitals för att bli presidenthustru. Hon tjänade mer en dubbelt så mycket pengar som sin man vid tillfället. Att ge upp det var säkert ett genomtänkt beslut. Och hon kan ju alltid återuppta karriären om tre (eller möjligen sju) år. Men i Michelle Obamas fall kan jag tänka mig att det ändå måste kännas lite obekvämt.

När hennes man kampanjade för att bli senator 2000 uttryckte hon att det enda hon fann trivsamt med det var att ”visiting so many living rooms have given me some new decorating ideas”. Under presidentkampanjen visade hon betydligt större entusiasm.

Kanske för att hon hade fått igenom det enda kravet för makens kandidatur: att han skulle sluta röka.

Kanske tror Michelle Obama att makens presidentskap är värd alla uppoffringar. En framgångsrik karriär. Ett vanligt liv. Men jag har så svårt att se mig själv göra samma sak.

Nu tror ju inte jag att jag kommer att vara ihop med en statsministerkandidat any time soon, men ändå. Jag är nog för självisk för att ge upp mina egna drömmar för någon annans.

Kanske för att jag aldrig vill stå i skuggan. Av någon.

10 thoughts on “Att stå i skuggan av sin man.”

  1. Det är ju inget som säger att Michelle har gett upp sin karriär för all framtid, utan förtroendeuppdraget som president är ju väldigt tidsbestämt. Hillary har ju gjort en egen karriär efter Bill slutade som president tex.

    Sen frågan vad man är vilig att ge upp för sin partner är ju väldigt svår. Jag har haft killar som jag inte har varit beredd att ge upp någon av min frihet för. Sen finns det killar som jag just då har varit beredd att släppa allt och åka till världens ände med.

    Du får ha översende med mig, har tråkigt på jobbet.

    1. krister, absolut kan hon återuppta den, vilket hon säkert kommer att göra. men det är vilket som 4 eller möjligtvis 8 år utan karriär. jag hoppas hon tar över som president.

      kärleken är a tricky thing. det är både läskigt och fantastiskt. jag hoppas bara att jag aldrig kompromissar bort mig själv.

      1. Visst är 4 eller 8 år en lång tid att ta uppehåll i sitt eget liv.
        Och det är ju upp till varje person att bedöma om det är värt det, man får ju hoppas att dom hade en diskussion om det är värt att Barack kandiderade.

        Man måste nog kompromisa bort en del av sig själv tror jag. Men vill personen som man älskar att man ska ändra sig allt för mycket så skulle jag iaf känna att det inte är värt det.

        Men så länge jag inte kan göra som mormor och se tillbaka på ett äktenskap som hållit i ca 60 år så kan man ju ställa sig frågan. Vem är jag att kommentera vad som krävs för att ett förhållande ska lyckas. =)

      2. krister, du har rätt. det är dock inte helt lätt det där. att vara sann mot sig själv samtidigt som man ska få förhållandet att funka.

  2. Min sambo var den som ändrade sitt liv radikalt. Flyttade till ett annat land, för att jag bodde där, och det helt utan annan koppling till Sverige än mig. Men det kan ju inte vara ”mitt” liv som vi lever för alltid, för en bra relation så måste båda två kunna utvecklas och växa. Därför är framtidsplanen att om något år flytta till UK så han kan slutföra sin juristutbildning (som inte är så gångbar i Sverige) och förhoppningsvis någonstans där det ändå finns spännande jobb för mig. Men det är klart att det också skrämmer mig. Lämna det mer etablerade svenska kontaktnätet för att bygga upp något nytt. Man kan alltid komma tillbaka, visst är det så. Men man blir också snabbt bortglömd och får kämpa för en comeback.

    1. eva, det är intressant det där. och fint förstås. för som du skriver måste båda få möjligheten att utvecklas. det verkar vara en klok plan ni har. och visst är det jobbigt att bryta upp. men uk är ju bara några timmar bort. och tänk vad spännande! (och länge leve kärleken!)

  3. Att vara presidenthustru kan också vara ett karriärsteg, beroende på vad man gör av det. Hillary Clinton använde positionen som en språngbräda för sin egen senare politiska karriär, Michelle Obama har ett antal profilfrågor som hon arbetar med, och hon lär komma ut ”på andra sidan” med möjligheter att göra nästan vad hon vill.

    Det skulle nog vara värre att vara presidentmake, i dagens samhälle.

    1. malinka, absolut. jag skulle ju gärna se michelle obama som president en dag. om nu inte hillary försöker igen.

      och du har nog rätt i att vara presidentmake är betydligt tuffare. hela manlighetsprylen måste återupprättas.

  4. Att stå vid sidan om någon är skitsvårt. Att vara den som ska le och se vacker ut när han får journalistens mikrofon framför ansiktet. Varför frågar dom inte mej, jag har också en åsikt!

    När man står tillbaks för sin älskade och avstår jobb och uppdrag känns det tungt. Men värst är när folk tror att man gynnas av att leva tillsammans med någon som har en viktig position. Att man fått sina egna positioner tack vare relationen. Då gör det riktigt ont.

    Jag hoppas att Michel gör en Hillary och att Barack liksom Bill är beredd att byta roller och vara den som står vid sidan och backar upp. För man vill ju sin älskade det bästa. Men man måste veta att han gjort detsamma för en själv…

    1. åsa, du har helt rätt i det. man måste känna att den andre har samma inställning. en ska inte bara behöva uppoffra. tråkigt nog är det oftast kvinnor som får göra det.

Kommentera

