Visst, vi bränner lite bögkött.

Han sjunger och uppmanar människor att skjuta och bränna upp bögar i låten Boom Bye Bye. En grotesk homofobisk låt av reggaeartisten Buju Banton.

Inte nog med att han uppmanar till mord på homosexuella, han har själv varit misstänkt för en attack mot bögar i sitt hemland Jamaica (där homosexualitet för övrigt fortfarande är olagligt).

Han uppträder regelbundet i Sverige. Nu senast en månad innan Stockholm Pride drog igång. Och jag har alltid undrat, varför hindrar ingen honom?

Petter Wallenberg skrev tidigare i somras:

”Och vad har reaktionen blivit? Har arrangörerna polisanmälts eller har detta åtminstone uppmärksammats? Det har varit alldeles tyst. Inte ett ord hörs om att en artist bokas för att framföra texter om att mörda homosexuella. Det tycks inte vara viktigt. Det är nämligen en vanlig mekanism när man lyssnar på homofobisk Dance Hall-musik att vilja släta över texterna, vifta bort homohatet som bara en gest, något symboliskt. Biprodukten av att Dance hall-kulturen är rå, tuff – på riktigt.”

Han sätter fingret på det problem som jag ser som ett av mina viktigaste uppdrag som skribent: att få människor att förstå att homofobi tyvärr är utbrett accepterat i Sverige.

Vi lever med illusionen att så inte är fallet bara för att Mark Levengood fortfarande har jobb på tv och att vi kanske känner någon bög på jobbet.

Men skulle en vit makt-musiker ha tillåtits spela på samma prestigefyllda lokaler som Buju Banton utan protester? Självklart inte. Då skulle det ha blivit ett litet ramaskri och tidningsartiklar.

Vi måste utmana homofobin på riktigt, både den vardagliga smygvarianten och den som använder knytnävarna. För hatbrotten ökar, trakasserier ökar. Vi måste inse att vi lever med homofobi runt hörnet, och inte långt borta i ett konstigt land som Jamaica.

Vi kan ju börja med att inspireras av amerikaner som faktiskt sätter ned foten mot Buju Banton och hans gelikar:

”The concert promoters Live Nation and AEG have canceled shows by Buju Banton, below, the Jamaican reggae singer whose violent homophobic lyrics have drawn protests from gay rights advocacy organizations over the last week, The Los Angeles Times reported. On Friday the Los Angeles Gay and Lesbian Center, whose campaign on Facebook led to hundreds of calls and e-mail messages to both promoters, declared victory when shows in Los Angeles, San Francisco, Philadelphia, Chicago, Las Vegas, Dallas and Houston were canceled.”

Här är hans härligt homofoba låt. Den och många andra filmer med samma låt har legat i flera år på YouTube och har haft miljontals visningar. Hur länge skulle en döda-judar-låt eller döda-svarta-låt få ligga uppe?


Annonser

7 thoughts on “Visst, vi bränner lite bögkött.”

  1. Det här är ännu knepigare än så. Jag misstänker att det aldrig skulle funka med en vit artist som hade samma budskap. Kanske har jag fel, men jag tänker mig att man på har en viss moralisk flexibilitet när det kommer till musik av svarta artister; att man automatiskt tänker sig att ”de haft det svårt” eller liknande och därmed ursäktar eventuellt knepiga budskap (sällan jag dansar (för dansar, det gör jag som fan) till homofob hiphop, men sexism däremot är ju vardagsmat när det gäller hiphoptexter). Och det är ju inte heller så snyggt (toleransen alltså). Mysrasism och homofobi/sexism på samma gång. Eller handlar det bara om ”kulturell vidsynthet” (med en trist bismak av sanktionerad homofobi/sexism då)?

    1. emil, jag tror du kan ha en poäng. att folk tänker att grupper som själva är i minoritet/förtryckta/inte har samma rättigheter inte kan ha en liknande taskig attityd mot andra grupper. men så är ju inte fallet. men jag förstår din poäng. även om den är oerhört sorglig.

  2. Jag kan tänka mig att, precis som Emil skrivit, vi ”i väst” tänker oss att kulturen i länder med befolkning av annan hudfärg är så annorlunda och så mycket efter vår så att vi inte kan förvänta oss samma upplysta syn på livet. Att detta självklart är rasism är det inte många som tänker på.
    Nu hör jag inte ett ord av vad han sjunger mer än ”bom” och jag har inte hunnit läsa texten än, men det är säkert en till anledning till att hans musik lyckas komma förbi de stoppklossar där den förhoppningsvis skulle ha fastnat annars.
    Musik är ju annars en läskig grej, jag läste för många år sen att musik stimulerar en annan del av hjärnan än tal och att vi är mindre kritiska till informationen som kommer till oss genom musik just p.g.a. det. Vilket såklart är ännu mer anledning till att folk inte borde lyssna på skiten.

    1. matilda, se svaret till emil. och som du skriver är det något med musik som filtrerar bort en del av vad som i tal eller skrift bara känns stötande.

  3. Nu har jag läst texten också, fy fan säger jag bara! Hur kommer man ens på att skriva om en sån sak. Homofob och sexistisk.

  4. Jag försvarar inte på något sätt varken Buju Banton, eller andra artisters, som exempelvis Beenie Mans och TOK:s homofoba låtar, men jag vill passa på att flika in att dessa artister när dom uppträder i Europa och USA, ofta blir ombedda att göra avbön på just dessa låtar, samt försäkra arrangörerna om att de inte tänker framföra låtar som är att betrakta som hets mot folkgrupp. Och skulle dom mot förmodan göra det så är det givetvis upp till dem som finner sig stötta av låtmaterialet att anmäla dem och arrangören. Under URF uppträdde Vybz Kartel och yppade då ett antal låtrader som är att beteckna som djupt förlämpande, och jag skulle önska att exempelvis RFSL tog på sig att bevaka dessa artister hårdare för att förhindra att det händer, för det är endast på det sättet man kan få dem att sluta, och förhoppningsvis få dem att ändra uppfattning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s