Han blir mindre man, och därmed mindre värd.

På väg hem från festligheter. Klockan är fem på morgonen och jag sitter på en folktom tunnelbaneperrong och röker. Efter ett tag kommer en jämnårig kvinna och sätter sig bredvid mig.

Vi börjar prata om varandras kläder. Om mina platåskor, om hennes sneakers. Om min handväska, om hur hon inte har en. Om min capeliknande jacka, om hennes baseballjacka.

Vi konstaterar att jag klär mig traditionellt kvinnligt och hon traditionellt manligt. Skillnaden är dock att jag har fått ta mycket mer kritiska blickar och kommentarer än vad hon har fått.

Även om även hon har fått veta när hon klätt sig ”för” mycket så kallat manligt, det vill säga när det hotar att ta över det så kallade kvinnliga vilket är tänkt definiera hennes kön, så är det sällan något som har fått folk att stirra ohämmat.

För det är mer ok för en tjej att klä sig som en stereotyp kille än för en kille att klä sig som en stereotyp tjej. Hon kan gå runt med sina ”pojkvänsjeans” och då vara trendig, medan en kille med dinglande örhängen pekas ut.

Det är som i Madonnas låt What It Feels Like For a Girl där Charlotte Gainsbourg citeras från filmen The Cement Garden:

”Girls can wear jeans and cut their hair short, wear shirts and boots cause it’s ok to be a boy. But for a boy to look like a girl is degrading, cause you think that being a girl is degrading.”

Det är det som är kärnan. Att det som anses vara kvinnligt ses som mindre värt och så fort en man klär på sig stereotypa kvinnliga attribut nedvärderar han sig själv.

Han blir mindre man, och därmed mindre värd.

Det är nästan lustigt att kvinnor har mer utrymme att klä sig som de vill än män, men att de har det just för att det så kallade kvinnliga ses som mindre värt och avskräcker män från att iklä sig det.

Patriarkatet syns även i kläderna.

Jag har aldrig brytt mig om att försöka leva upp till någon slags normativ mansroll. Arbetet det skulle kräva skulle förgöra mig. Det skulle radera mig.

I stället är jag den jag är. Även om det betyder att mina klackar är högre än en främmande tjejs klockan fem på morgonen på väg hem efter festligheter.

10 svar till “Han blir mindre man, och därmed mindre värd.

  1. Pingback: Linus! « It's all gonna be fine

  2. Pingback: Det är farligt att vara en hen, oavsett kön « thewhoryspirit

  3. Fan vad du är bra….!!!

  4. Ja men visst! Gjorde en kort medieanalys förra året och läste på om genderforskningen inom området. Häng med nu: Tydligen så skapar just dessa typer av ”binära hang-ups” (manligt=bättre/kvinnligt=sämre) även ett mycket mindre identitetsutrymme i magasinstitlar riktade till män. Kvalitativ forskning fann att ”manstidningarna” höll sig inom mycket mer snäva könsramar och därmed ofrivilligt nedvärderade sin kärnpubliks intelligens och indivudalitet till den milda grad att de riskerar att göra sig själva irrlevanta. De hade också signifikant mindre kontakt med sina kunder, och saknade därmed verktyg för att följa med utvecklingen mot sociala medier – därmed nedvärderades deras onlinenärvaro i sökmotorer och de blir mer och mer osynliga för varje dag.
    På 30 år har andra grupper än heteronormativa män blivit markant mer krävande mediakonsumenter, och trots att ”mediafönstren” fortfarande speglar den gruppens finansiella dominans, tror forskarna att när de försvinner så kommer det gå fort eftersom både branschen och kundgruppen saknar dynamik i sin ”kulturella tillväxt”. Puff som luften ur en gammal ballong, ba!

  5. sugarhearted

    Huvudet på spiken!

  6. Vet inte vad jag ska skriva… Har läst massa inlägg nu från din blogg och WOW! Skitbra :) gillar verkligen det du skriver. Och du har helt rätt med det står i inlägget. Könsrollerna förstör för ALLA, inte bara kvinnor som vissa tänker. Det finns ingenting positivt med dem alls.

Kommentera

