Jag har ett problem med Rosa Bandet.

Rosa Bandet är överallt denna månad varje år. Pengar ska samlas in till förmån för bröstcancerforskning. Företag ger ut sina produkter i ljusrosa förpackningar.

Folk går runt med rosa bandet på jackorna.

Hur kommer det sig att att just denna cancerform och bekämpandet av den marknadsförs så kraftigt varje år?

För två år sedan skrev Fokus om ”ful- och fincancer”. Om vi nu kan kalla någon cancer fin. För mig är all cancer ful. För mig är varje cancercell ett monster.

Artikeln handlade vilket som om att det finns vissa cancerformer som cancerorganisationerna pushar mer för eftersom de är lättare att dra in pengar på.

Om vi kollar närmare är det lätt att förstå att det handlar om cancerformerna som lätt kan kopplas till föreställningar om  kvinnligheten och manligheten.

Brösten och prostatan.

De är lättast att marknadsföra, för folk vill inte förlora det som enligt föreställningar om kön definierar dem som kvinnor respektive män, nämligen brösten respektive potensen.

Andra vanliga cancerformer som tarm- och lungcancer får knappt någon uppmärksamhet, och därmed mindre stöd. Detta trots att lungcancer skördar flest kvinnors liv.

”3 000 svenskar får varje år lungcancer och mer än hälften dör inom fem år, en siffra som kan jämföras med bröstcancer där åtta av tio patienter räddas till livet.”

Så varför är det så här? Artikeln listar flera orsaker, men en avgörande är alltså att mer ”populära” och välkända cancerformer lättare samlar in pengar.

Cancerformer som lätt går att koppla till starka symboler för kvinnlighet och manlighet når lättare fram, verkar marknadsförare resonera. För kvinnor kan relatera till det hemska att förlora sina bröst.

En kvinna utan bröst är en stark och berörande symbol för den förlust som cancer skapar.

Tarmcancer däremot förknippas med avföring. Ska man starta en Bruna Bandet-gala? Nej, inte så troligt. Lungcancer går ju inte heller att sälja in. Folk vill gärna se det som självförvållat. Att det är ens eget fel.

Jag menar självklart inte att bröstcancer inte ska uppmärksammas och jag menar självklart inte att de pengar som samlats in inte har gjort en livsavgörande skillnad. Det är skitbra att så mycket pengar har samlats in.

Men jag är intresserad av vad det får för effekter att endast en cancerform uppmärksammas. För vad är det som hamnar i skuggan när endast en sorts cancer placeras i strålkastarljuset?

Vad känner en person som har insjuknat i en ”fulcancer” som aldrig får en egen tv-gala? Vad betyder det att uppdelningen mellan ”fin- och fulcancer” reproduceras? Vad innebär det för forskningen när det inte talas högt om vissa cancerformer?

Varför kan inte fler cancerformer uppmärksammas?

Jag har inga bra svar, för det är känsliga frågor, men jag tycker att frågorna bör ställas.

16 responses to “Jag har ett problem med Rosa Bandet.

  1. Haha! Bruna bandet…jag skulle köpa det direkt! :D Skämt åsido, det är ju tragiskt att vissa cancersorter är mer ”gångbara” än andra. Som du skriver: varje cancercell är ett monster. Folk kan ju lätt få intrycket att det är bröstcancer som är den dödligaste cancern eftersom det är den som får mest uppmärksamhet.

    • maria stenlund, jag tycker bara det är synd att andra cancerformer och forskningen till dem inte uppmärksammas mer.

  2. Bra poäng. Tycker man kan dra en parallell till djurens rätt-frågor, där gulliga djur som kaniner och hundar och pandor får mer resurser och uppmärksamhet till skillnad från exempelvis fiskar och andra vattendjur .. Många äter exempelvis fisk men inte landdjur, trots att haven håller på att rensas på fisk, vilket påverkar hela ekosystemet…

    Kanske kan vi bara fokusera på en sak i taget, jag vet inte.. Men bra att du lyfter frågan, cancerformer borde ju självklart vara jämställda varandra. De är lika jävliga allihop.

    • ellen, jag tror du har en poäng i att vi gärna vill koncentrera oss på en sak i taget. det dåliga är bara att efter bröstcancermånaden kommer inte nån tarmcancermånad…

  3. Ren chansning här nu, men kan det vara så att både prostata- och bröstcancer är sådana typer av cancerformer som kan botas ganska ”lätt” om de upptäcks i tid? Och att de är lätta att upptäcka vid kontroll? Dvs, det finns en poäng med att uppmärksamma cancerformen för att få människor att gå och kolla sig i tid. Och att lungcancer kanske är en typ av cancer som det inte spelar nån roll när man upptäcker, man får dålig prognos ändå?

    Sen tror jag säkert att det du skriver också stämmer.

    • marysaintmary, absolut kan det vara så. men generellt med cancer är att chansen för överlevnad är bättre ju tidigare man upptäcker det.

  4. En väldigt bra poäng och något jag själv funderat på många gånger efter att min egen far gick bort i lungcancer. Finns något inget ”rätt” svar varför det är så men till viss del har du nog rätt i att de formerna av cancer är mer ”gångbara”.

    • averin, tack! jag vill bara att alla cancerformer får stöd så att forskningen kan förhindra fler dödsfall i framtiden.

  5. Jag måste säga att det är ett intressant perspektiv som jag inte tänkt på tidigare.
    Håller med dig om att det är tragiskt att andra cancerformer inte får samma uppmärksamhet.
    För övrigt har jag alltid undrat varför symbolen för prostatacancer är en mustach och inte en kuk/penis/snopp (vad man nu vill kalla det). Det är inte logiskt att ha en mustach som symbol. Fast det kanske är viktigt att hålla på prydheten, vad vet jag.

    • svalin, har också irriterat mig på mustaschen som symbol. den är bara missvisande. men som dig tror jag att en kuk hade blivit för magstarkt…

  6. Du lyfter något som jag tror att jag tänkt på tidigare, men inte formulerat färdigt i huvudet. Fint att du delar med dig av dina tankar!
    Angående mustaschen vs rosa bandet anser jag att prostatacancer drog niten i vad som får symbolisera sjukdomen. Jag har faktiskt träffat på ganska många som bär rosa band och köper rosa produkter för att det är en fin färg… Punkt.

  7. Du har rätt, det finns så många olika sorters cancer, och om jag inte missminner mig, så är cancer i colon (grovtarmen) mycket vanligt. Men bruna bandet är väl knappast lika glamoröst som rosa bandet:( Tyvärr känns rosa bandet nuförtiden som något av en tv3/Lindex-kampanj. För övrigt undrar jag om nån uppmärksammat hjärt-lungfondens tiggande av pengar i en reklamkampanj på tv4 dagtid – de tom påpekar att man kan skänka HELA sitt arv, om man har lust. Känns inte lite fräckt/oetiskt att försöka tigga Hem till gården – tittande pensionärers sista pengar,…

  8. Har aldrig tänkt på det sättet eller sett det så & så köper jag rosa bandet saker varje år..Men jag håller med dig..Fick mig en tankeställare.

Kommentera

