Jag är tillbaka där jag hör hemma.

Sommaren är nästan över, och så är även mina dagar på Aftonbladet Söndag. En fin redaktion och ett helt nytt sätt att jobba gjorde att det både var utvecklande och utmanande.

Tiden där gav mig mycket att tänka på.

Framför allt kring min egen roll som journalist. Vad vill jag ha ut av den? Vad fyller den för funktion och vilken vill jag att den ska fylla? Vad är meningen med den för mig? Finns det någon?

Jag har inga svar ännu.

Det är en pågående process hos mig sedan flera år tillbaka. Jag undrar ständigt vad det är för mening med det jag gör. Framför allt då jag känner mig obekväm i en bransch fylld med dåliga arbetsvillkor och sviktande etik och moral.

Hur mycket jag än försöker hålla hårt i min egen moral, så gör det mindre nytta om någon annan har en sämre. Jag vägrar stå för något jag inte tror på, men ibland hamnar jag i situationer där jag knappt har något val.

Frågan är då hur och om jag kan välja bättre situationer.

Jag vill lyfta upp ämnen och personer som jag tycker är viktiga, intressanta och som kan utmana och utveckla våra föreställningar om världen. Det är det enda jag vill med journalistiken.

Jag vill utmana normer, stereotyper och fördomar. Och inte vara en del i något som förstärker dem. Men det är inte så enkelt i en bransch där andra intressen än det journalistiska ofta väger tyngre.

Det är därför det är så befriande att kunna skriva den här bloggen. Här kan jag lyfta det jag tycker är viktigt. Med mina egna ord, på mina villkor, och jag får tala till punkt.

Mina tankar om journalistiken och min roll i den kommer jag säkerligen att återkomma till framöver. Men jag kommer även fortsätta att ta upp allt annat som jag tycker är viktigt.

Det känns skönt att vara tillbaka.

Det här kommer att bli en vacker höst.

16 responses to “Jag är tillbaka där jag hör hemma.

  1. Jag har också börjat tänka mycket på min roll som journalist. Jag tog min examen i journalistik i juni och har ett vikariat under hela hösten. Mitt arbete ger mig möjlighet att reflektera kring yrkesetik, målsättning och ideal i samband med att jag rent praktiskt går in i journalistrollen var dag. Nu arbetar jag visserligen på en lokaltidning, som sällan ligger på den etiska gränsen, men även här infinner sig ibland svåra situationer med publicistiska överväganden och dylikt.

    Jag ser fram emot fler journalistiska inlägg här.

    • emil, det är viktigt att tänka på den, inte bara på en själv personligen men också för att man sitter på en massa med makt. då är det bra att åtminstone vara medveten om hur man använder den.

  2. Välkommen tillbaka! Har saknat dig/din blogg.

  3. Oh, vad roligt att du är tillbaka!! Jag tycker du ska skriva för mer alternativa magasin, typ Bang, Filter, Bust eller så. Fast det är klart, halva Sverige läser ju AB….

    • karin, tack! well, jag är gärna på ”fel” ställen för att försöka förändra dem lite. det är en större utmaning än att vara på de ställen jag passar mer för.

  4. Å underbara Linus! Du är äntligen tillbaka! SOM jag har saknat dig och dina texter. Sommaren ha varit så fattig utan dig, du anar inte! Sluta aldrig att skriva här. Jag lovar att jag aldrig ska sluta läsa dig. För precis som du säger så är ju den här bloggen din egen röst. Och den är vacker.

  5. Hej! Jag hittade din blogg för några veckor sen av en ren slump, och har fastnat totalt! Dina skrifter är både utmanande och inspirerande. Kul att du är tillbaka! :)

  6. Har kollat varje dag efter ett nytt inlägg så gissa om jag är glad nu!

  7. Grymmaste bloggen! Woohoo tillbaka :)

  8. Min spontana reaktion utan att veta det allra minsta om dig överhuvudtaget är: ”SKITSNACK. Du vill smörja kråset trots att du vet fuller väl att du grisar ner dig i politisk sörja. Du är dubbelt skyldig för du har vett nog att veta att det du gör och det du står för är lögn och ondska. Hade du utgått ifrån moral eller etik så fanns det gott om andra platser du kunde skriva på, dock utan att få betalt och dock utan att bli kliad på magen av facisterna i gammelmedia.”

    Men välformulerat var det :) Den typiske journalisten kan varken formulera sig eller tala sannning och du tycks ha kommit nära båda.

    • martin a, oj, vad du tog i. jag är av åsikten att om gammelmedia ska förändras till det bättre krävs det att bra människor försöker förändra det. jag försökte lyfta personer, frågor och perspektiv under min tid på ab som jag tyckte var viktiga. om fler gjorde samma sak skulle tidningen kunna förändras.

Kommentera

