När en kyss får avgöra ens sexualitet.

I ett av de senaste avsnitten av Glee börjar den öppet homosexuelle karaktären Blaine att tvivla på om han verkligen är homosexuell. Efter en fyllekyss med en tjej, orkestrerad av en spin the bottle-lek, börjar han att tro att han kanske är bisexuell.

Blaine går genom hela avsnittet och funderar och pratar fram och tillbaka. Men det är först när han kysser samma tjej en gång till, i nyktert tillstånd, som han inser att han faktiskt är bög.

Det hela är bara pinsamt dåligt berättande. För det ges ingen djupare insikt till varför han plötsligt känner som han gör eller hur det verkligen känns. Det är bara ytligt och slarvigt.

Och högst problematiskt.

I sin uppenbara vilja att vända på klassiska berättelser om heteroungdomar som plötsligt ”tvivlar” på sin sexualitet berättar man en slarvig historia som både lyckas döma ut bisexualitet och får homosexualitet att framstå som något att vara just ”förvirrad” över.

Jag menar att man löjligt uppenbart spelar enligt heteronormativa regler, överanvända just i populärkulturen, där homosexualitet gestaltas som allt från ”ett val” till ”en fas” till ”förvirring”.

Det är detta ständiga ifrågasättande om personen verkligen är homosexuell ”på riktigt” som om och om igen reproducerar bilden av homosexualitet som något annat än just medfött.

När en populär serie som Glee vill få en av sina öppet homosexuella karaktärer att tvivla på sin sexualitet efter en fyllekyss med det motsatta könet spelar de bara enligt samma regler.

Absolut finns det homosexuella som tvivlar på sin sexualitet. Det är inte frågan här. Men oftast handlar det tvivlet om att man så gärna vill tillhöra normen och känna sig ”normal” för en gångs skull.

Om Glee verkligen ville göra en historia om en bög som plötsligt tror att han gillar brudar så skulle det vara betydligt mer relevant och äkta om de lät handlingarna förklaras av det.

För det skulle sätta ljuset på den svårighet många homosexuella känner över att alltid vara den avvikande, den annorlunda, den felaktiga. Denna önskan om att känna sig ”normal” kan vara överväldigande.

Men något sådant är inte Glee intresserad av. Istället gör man det till att sexualiteten kan ”avgöras” av en kyss. Det klassiska med att någon kysser en och det bekräftar att man är hetero vänds nu åt andra hållet.

Men det gör knappast saken bättre. Att känslan av en kyss med en random kille eller tjej skulle definiera ens sexualitet är bara att förminska frågor som rör kön, sexualitet, lust och kärlek.

Då spelar det ingen roll att Blaine sa ”Thank God” efter insikten om att han faktiskt är bög.

(Ps. Den enda anledningen till att jag ens följer Glee, som jag tycker är vedervärdigt i regel, är för att jag hade hopp om en fin romans mellan Blaine och Kurt. Jag-tror-jag-är-bi-episoden är tyvärr bara en av flera sätt de har förstört hela deras historia, och karaktärer, med. Så pass mycket att när de nu äntligen blev ihop blev jag bara irriterad över hur dumt det plötsligt kändes. Usch.)

10 svar till “När en kyss får avgöra ens sexualitet.

  1. Jag tror att det i vissa fall kan handla om att man som homo vill vara ”normal” men också att man verklgien är intresserad av någon av motsatt kön.
    Jag måste också säga att jag stör mig på dikotomin hetero och homo för det finns personer som är varken eller. Jag ser sexualiteten som något flytande, man kan vara mer eller mindre hetero eller homo i enlighet med Kinseys modell. Hans forskning visade att det är väldigt få människor som är 100% hetero eller homo. Att vi delar upp i hetero och homo är bara ett sätt att bota en existentiell ångest genom att göra världen så lättare än den är. ingen kan vara 100 % säker på sin läggning. Det är bara att ta saker som det kommer.

    • linus fremin

      svalin, ja självklart finns det de som identifierat sig som homo som faktiskt är intresserade av motsatt kön, men i hur det skildras i populärkultur så är det själva förvirringen som är det man fokuserar på vilket reproducerar stereotypa bilder av homosexualitet som just ett förvirrat tillstånd.

      jag tror också att sexualiteten är mer komplex än hetero och homo och man ska vara öppen för det. dock manipuleras ofta ett sådant synsätt till att kärlek till samma kön skulle vara ett val. jag menar att man inte aktivt kan välja sin sexualitet, vad den än är och hur man än vill kategorisera den. sedan om man upptäcker nya känslor med tiden så gör man det, men det är inget val. och om man är öppen för det minskar det också ens eventuella förvirring över nya känslor.

  2. Fast just nu bådar det ju gott för romansen i alla fall. Ska inte spoila om du inte sett senaste avsnittet.

    • linus fremin

      ann-charlotte, jo har sett senaste avsnittet och som jag skrev i mitt ps i inlägget så blev jag mest irriterad över att helt plötsligt hände det efter att de har förstört hela uppbyggnaden. kändes inte lika fint som jag hade hoppats. men kanske skärper de sig nu…

  3. hej, det här har egentligen inte så mycket att göra med ditt inlägg, men tidigare idag såg jag filmen far from heaven. tyckte den var tänkvärd och bra. tror du nog att du skulle tycka ett och annat om den!

    kram

  4. Jag gillar Glee mycket just nu på grund av Lauren Zizes-karaktären. Fasen vad awesome det är att se en riktig tjock brud på teve som inte ber om ursäkt för sig själv. Sitter bara och är rädd för att de ska fucka upp det.

    • linus fremin

      hanna, ja med glee känns det som en ändå lång väntan på att de ska fucka upp det. så oerhört ojämnt.

  5. Glee är problematiskt på så många sätt. Den profilerar sig som en ”öppen serie” som handlar om de undanskymda människorna. Sen så fortsätter dom gång på gång att osynliggöra människor. Kurts kommentar om bisexualitet i avsnittet du pratar om är också helt idiotiskt och ännu en myt om sexualitet som aldrig riktigt motsägs. Jag fortsätter kolla på Glee och jag fortsätter hoppas att påståenden ska motsägas, vilket nästan aldrig händer.

    Tack för en fantastisk och tänkvärd blogg! :D

    • linus fremin

      therese, tack! och ja, känner samma sak. den är inte öppen alls, utan strängt normerad. det där om bisexualitet är bara ett av många exempel.

Kommentera

