Två manliga popstjärnor bögar till det.


När filmen Brokeback Mountain slog igenom i den heteronormativa filmvärlden visste jag tre saker:

1) Att det var den bästa filmen om homosexuell kärlek som någonsin hade gjorts. 2) Att den tyvärr skulle vara ensam på tronen i ett antal år till. 3) Att den skulle ge upphov till alla möjliga populärkulturella efterlikningar.

Jag har haft rätt i alla tre.

Ingen film om homosexuell kärlek har hittills kommit i närheten av Brokeback Mountains storhet, och antalet filmer om homosexuell kärlek är fortfarande försvinnande få, och ännu färre är värda att se överhuvudtaget.

Brokeback Mountain har inspirerat otaliga parodier, homofoba skämt och andra populärkulturella uttryck som på olika sätt vill använda den tragiska kärlekshistorien mellan två manliga cowboys för sina egna underhållningssyften.

På ett sätt kan jag tycka att det är häftigt att en bögkärlekshistoria får ett sådant massivt populärkulturellt genomslag. På ett annat har jag sedan länge tröttnat på den ständigt underliggande homofobin i många av dessa skildringar.

När nu Robbie Williams och Gary Barlow återförenas efter ett tiotal år av gnabbandes och tjuvnyp i medierna så är musikvideon inspirerad just av Brokeback Mountain.

Som ett smakprov inför Robbie Williams återförening med Take That i slutet av året är låten Shame en hygglig början. Både låten och videon vill berätta om Williams och Barlows komplicerade relation.

I videon blir det i flanellskjortor och bergiga landskap. Och tack vare Brokeback Mountain-referenserna blir det otydligt om relationen i videon är den mellan två före detta älskare eller två före detta vänner.

Den som vill kan tolka allt bögigt, den som vill annat kan se en sorts bromance. Jag gillar det. För det är ovanligt att två heterosexuella män med stora skockar kvinnofans skiter i kvinnorna helt och hållet och bara har ögon för varandra.

Videon skulle inte vara så tvetydig utan Brokeback Mountain-referenserna och det visar bara hur viktig filmen har blivit i populärkulturhistorien. Det är coolt, för att det är så ovanligt att något bögigt överhuvudtaget fastnar.

Och för en gångs skull inte med homofoba tendenser.

13 svar till “Två manliga popstjärnor bögar till det.

  1. Varför är det så mycket coolare och finare och mer beundransvärt med två bögar än med två normala människor ? Vad ska vi hetrosexuella göra tycker du ? Gå och dränka oss ?
    Igår skrev du så entusiastiskt om bl a F och vänstern. Idag om homofilerna.
    Vart vill du komma egentligen ? För någon slags plan har du väl med detta daldande med två udda grupper ? Förklaring, om jag får be !

    • kalle, men tagga ner. jag lyfter upp exempel på historier med bögar eftersom de är så få och ofta dåliga, för om du inte har fattat det är heterosexuella berättelser normen i världen.

      jag har i över ett år bloggat om feministiska och hbt-frågor för de som är intresserade. om du inte är intresserad får du mer än gärna sluta läsa. jag kräver inte av någon att hålla med mig, men jag förstår inte varför någon som bara stör sig på vad och hur jag skriver ens läser.

    • VAD?
      Hur okunnig får man vara? Vet du vad ordet normal
      betyder?….”VANLIG” och ingenting annat.
      Är du vanlig? Eller är du ovanlig?

  2. Jag gjorde bög-tolkning utan att dra någon Brokeback mountain-referens. Själv får jag mest lust att hångla upp båda två, men det är en annan historia.

  3. Det är ju uppenbart en anti-macho-video eftersom att de låter bli att hoppa från den där höga klippan på slutet. Oavsett hur mycket muskler och skägg man har kan man välja kärleken. Och som sådan är den jäkligt fin. Man blir lite varm och mysig inombords.

    Sen måste jag bara säga att jag tycker du skall radera Kalles kommentar. Han verkar ju helt knäpp i huvudet.

    • åsa, ja den är fin och upplyftande.

      ja, jag börjar att luta åt det hållet. trodde det skulle komma mer konstruktiva kommentarer än så, men verkar inte så…

  4. Personer som Kalle bevisar bara ännu mer varför filmer som dessa behövs!

  5. men åh, klippet är borta från youtube nu!

  6. http://www.robbiewilliams.com/news-blogs/shame-video-premiere

    går att se där, för youtube har tagit bort allt! men ååh så fin. det är väldigt likt soundtracket till brokeback också, speciellt introt!

Kommentera

