Ingen är skyldig till idealen, alla andra är det.

Ni som har följt den här bloggen vet vad jag tycker om tjejtidningar. Att de bara vill uppfostra in tjejer i en viss sorts kvinnlighet och en viss sorts kvinnlig skönhet som kräver en smal, ung och sexualiserad kropp.

En kvinnlighet vars varande hela tiden måste uppdateras genom praktiker som bantning, träning, sminkning, klädsel och den extrema konsumtionen som möjliggör allt det.

Det är riktiga snäva ramar som sätts upp kring tjejers syn på den egna kroppen och den egna sexualiteten.

Tjejtidningar uppmuntrar eftersträvandet efter idealen som ett sätt att skapa en kvinnlig identitet, samtidigt som man disciplinerar den kvinnliga kroppen och upprätthåller könsmaktordningen.

Nej, jag har inget övers för tjejtidningar.

Men. Jag vill ändra min uppfattning om någon ger mig tillräckligt bra skäl. Kanske ger Veckorevyn mig en början på det.

Tidningen säger sig ha tröttnat på de sjuka skönhetsidealen inom modebranschen. De startade därför en namninsamlingslista och har nu bestämt sig för att starta en agentur som riktar sig till modeller av alla storlekar.

Chefredaktören Louise Bratt säger:

”Vi vill sätta press på oss själva, övriga medier, reklambranschen och naturligtvis modebranschen. Vi har alla skyllt ifrån oss i flera år och det håller inte längre.”

Det är precis det jag har skrivit så jävla många gånger. Att skönhetsidealen lever kvar just för att alla bara skyller på varandra istället för att ta första steget.

Klädföretagen och modeindustrin gör bara kläder i smala storlekar och medierna och reklambranschen använder sig endast av en viss typ av modeller, de smala.

Redaktörerna och reklamarna skyller de smala modellerna på att designers gör kläder i för små storlekar. Designers brukar säga att de utgår från en viss vision. Konstigt nog handlar den visionen alltid om en smal kvinna.

Om någon skadas av idealen är det inte deras fel. Ingen är skyldig, alla andra är det.

Just av den anledningen bör Veckorevyns tilltag uppmärksammas. De försöker åtminstone påverka det de anser sig kunna påverka. Som Louise Bratt säger:

”I så gott som samtliga byråbilder är 99 av 100 modeller trådsmala. Så det enda vi kan påverka är våra egna bilder och därför startar vi en agentur där vi söker modeller i alla storlekar.”

Det är bra att de gör en insamlingslista och att de enligt dem själva vägrar att ta in annonser för bantningspreparat eller plastikoperationer. Och det är bra att de försöker visa upp en mångfald av kroppsformer framöver.

Det är steg i rätt riktning och förhoppningsvis följer andra deras goda exempel.

14 responses to “Ingen är skyldig till idealen, alla andra är det.

  1. Hoppas att de även tänker på att använda modeller med olika hudfärg.

  2. Jag har läst tidningen (VR) till och från sen slutet av 70-talet(!) och jag tycker faktiskt att den senaste chefredaktören verkar vilja göra en förändring! Kanske kan det påverka många? Hoppas!!

    • linus fremin

      karin, tror det också. men hoppas hon förstår att en förändring bara duger om den genomsyrar hela tidningen.

  3. Jag har för mig att Emma Hamberg var inne på den linjen när hon var chefsredaktör för VR för några år sedan, men att hon slutade pga sjunkande upplagor / hon inte fick upplagan att öka när tidningen använde sig av en ”naturligare linje”.

    Som tonåring tecknade Emma Hamberg för lokaltidningen hemma i Vänersborg. Jag vet inte om hennes seriestrippar från den tiden finns på nätet, men här kommer två av de bästa:

    -Varför är det caféet så populärt?
    -Det ligger så nära systembolaget (underförstått det var dit Vbg:s tonåringar gick för att träffa någon som kunde köpa ut).

    -Varför är den tjejen så poppis?
    -Hon har varit tillsammans med alla killarna i bandylaget (så får man inte säga om stadens stolthet, bandylaget. Tur för tjejen att hon inte fick dåligt rykte).

    • linus fremin

      pia, just det emma hamberg. det känns som så länge sedan. tror dock att veckorevyn har större chanser idag än då, konstigt nog.

  4. carolinenaslund

    Jag läste VR när Emma Hamberg var chefsredaktör och asballa Rebecka Gunnarsson skrev krönikor. Oj, vad jag tror dom hjälpte mig att bli den (feminist) jag är idag! Rebecka var verkligen min idol där 1999-2000, har fortfarande utrivna sidor med hennes texter i någon pärm i förrådet. Sen när både Hamberg och Gunnarsson slutade så blev VR mer och mer som andra tjejtidningar, och jag gick över till Bang istället, trots avsaknad av mode och horoskop, haha.

    Hoppas Size Hero-idén inspirerar andra tjejtidningar!

    • linus fremin

      carolinenaslund, shit jag missade hela den perioden, även om jag aldrig riktigt har läst veckorevyn. men jag hoppas att tidningen blir bättre, för dess läsares skull.

  5. Jag tror inte en sekund på att de faktiskt gör det här av någon idealistisk motivation. Jag tror inte heller att de kommer att göra sin blaska mer sund och normal, utan det är nog som de flesta andra gånger någon av dessa tidningar gjort det här – de inför en hycklande dubbelmoral där de i en artikel säger att du ska trivas som du är, för alla är unika, och i artikeln före och efter ger bantningstips eller råd om hur du kan bli mer ”kvinnlig”.

    Tyvärr. Jag skulle bli hemskt glad om en av dessa tidningar faktiskt kunde ändra sin stil, för precis som dig tycker jag att dessa tidningar är äckliga. Men jag tror inte de kommer att genomföra det mer än kanske som en symbolhandling.

    • linus fremin

      klumpesnusk, jag är osäker också. framför allt på om de fattar helhetsbilden. men för en gångs skull försöker jag hålla hoppet levande om att de faktiskt kommer att göra en väsentlig skillnad…

  6. Pingback: Är gropiga lår bara ok om man poserar sexigt? «

  7. Pingback: Är gropiga lår bara ok om man poserar sexigt? «

  8. Pingback: Svenska modemagasins vita smala ideal. |

  9. Pingback: Problemet med att retuschera modeller större. |

Kommentera

