Dags för en kvinna att leda herrlandslaget.

30496

Kan en kvinna coacha ett herrlag i fotboll? Det är ju en sån dum ställd fråga. Självklart går det.

Förutsatt att kvinna i fråga har erfarenheten och kunnigheten som krävs. Det verkar Pia Sundhage ha.

Hon har en lång karriär som proffs själv med VM- och EM-medaljer som bevis på det och en succé som det VM-guldvinnande amerikanska damlandslagets förbundskapten. Hon har alltså betydligt större meriter än de flesta potentiella manliga kandidater.

Aftonbladets Åsa Linderborg lanserar Sundhage som en het kandidat för jobbet som svenska landslagets nya förbundskapten. Hon ser det inte som en kvinnosaksfråga, utan om att landslaget behöver en bra och meriterad tränare. Då borde Sundhage lätt kvala in.

Linderborg går effektivt igenom den kritik som riktas mot att Sundhage inte kan leda ett herrlandslag eftersom hon är kvinna.

- Coachningen sker till stor del i omklädningsrummet. ”Det argumentet kan möjligen vara giltigt om man har spelare som inte kan prata fotboll med mindre än att de får dra ner byxorna. Och i så fall borde även det omvända gälla, men så vitt jag förstår är det inget problem för damlandslaget att det tränas av en man.”

- En kvinna kan inte ställa sig i nödvändig respekt inför ett gäng adrenalinstinna ungtuppar. ”Well, i så fall är det dags att ungtupparna lär sig sluta gala.”

- Kvinnor förstår sig inte på fotboll, eftersom de är just kvinnor. ”Som tror att det är ballen som ger insikten att bollen är rund. Men en förbundskapten som tänker taktik och laguppställning med kuken, tror jag inget landslag behöver. Och nån annan skillnad mellan män och kvinnor, än den som syns mellan benen, finns det ju faktiskt inte.”

Så, kommer Pia Sundhage vara den potentiella kandidat som hon borde vara? Nej, jag tror faktiskt inte att det ens finns på kartan. Fotbollsvärlden är allt för grabbigt konservativ. Som så många andra institutioner.

Och jag tror att fotbollsförbundet är allt för mesiga för att våga ta den kritik som skulle komma från alla möjliga håll.

Men jag gillar ändå att drömma om hur mycket Pia Sundage skulle skaka om i den världen. Synd bara att drömma är allt jag kan göra.

12 svar till “Dags för en kvinna att leda herrlandslaget.

  1. Jag förstår inte heller hur bara själva tanken på att en kvinna kan leda herrlandslaget kan vara så provocerande. Bara att det är provocerande i sig, finner jag nästan provocerande. Man förstår att vi har en lång väg att vandra när man som jag gör det ödesdigra misstaget att läsa kommentarerna till den här artikeln. Det är nästan så man börjar undra vilket årtal det är.

    http://www.dn.se/sport/fotboll/esks-val-svennis-och-sundhage-1.972092

    • eveliina, tyvärr är ju fotbollsvärlden så äckligt gubbig. och allt handlar om att sparka på en boll. åh, jag blir så trött.

  2. Linus, om allt bara handlar om att sparka en boll, varför bryr du dig?

    Det finns inom fotbollen personer med rätt så förlegade åsikter, men tror inte att fotbollen på något sätt skiljer sig från samhället i övrigt.

    Det finns klubbar, förbund och personer inom fotbollen som aktivt jobbar att få ett bättre klimat på läktarna och bland aktiva. Men visst det är mycket enklare att generalisera fotbollen som ”äckligt gubbig”, än att faktiskt leta upp och lyfta fram de bra exemplen.

    • krister, för att det påverkar resten av samhället. fotboll är en folkidrott, även om jag inte är ett fan. det finns säkerligen bra exempel inom fotbollen. men det finns en attityd inom den, som speglar sig i allt från bloggkommentarer till läktarbråk, som jag inte tycker att man ska ta lätt på. men visst kanske jag borde vara mer uppmuntrande för att hitta sätt att rensa upp geggan. ett sätt skulle kunna vara att pia sundhage som förbundskapten fick röra om lite bland föreställningarna om kvinnor och män och idrott.

  3. Linus, jag har ingen aning om varför jag fortsätter att skriva till dig, då chansen att jag får fram min åsikt på ett vettigt och sammanhängande sätt är mikroskopisk.

    Jag vet inte hur många gånger jag har suttit med vänner på restauranger runt Stockholms Stadion och diskuterat attityder på läktarna och huligan problematiken, och jag blir lika ledsen varje gång.

    Visst det finns ett problem inom fotbollen med homofobi, sexism och rasism där både publik och ledare har väldigt (och nu är jag snäll) konservativa åsikter. Men huliganism, sexism, rasism och homofobi är ett samhällsproblem som samhället gör att för att bolla över till andra aktörer, däribland fotbollen. Visst fotbollen kan och ska göra sitt bästa för att motverka dessa fenomen, och jag tror och hoppas att både förbundet och klubbarna i Sverige gör vad man kan.

    Men det finns en dimension som inte diskuteras så ofta, det är vilken del av befolkningen som är ”fanatiska” fotbolls supportrar samt går på matcher. Tyvärr är det killar/män från yngre tonåren och uppåt, man kan också självklart dra in ett klassperspektiv om man vill. Det är en grupp som jag tror redan har dessa åsikter, deras åsikter blir bara så otroligt mycket tydligare när de är många och får möjligheten att använda sig av fotbollen som megafon.

    I hela min uppväxt så kämpade jag att vara normal, att inte ens tänka tanken. Fotbollen blev för mig ett sätt att fly. Jag har gått vidare, och erkänt för mig själv vilket har gjort att fotbollen inte är lika viktigt i mitt liv som den var under en omtumlande tonårstid.

    Men Linus, något som du kan göra är faktiskt att börjar gå på matcher. Enda sättet att rädda fotbollen från dom som är inskränkta, är att se till att dom blir en minoritet. Så ett stort steg i rätt riktning är om fler tjejer och homosexuella dök upp på Stadion, Råsunda mm.

    Men som vanligt så vet jag inte vad jag vill med det här, förutom att fördriva någon halvtimme på jobbet. Så hoppa över att publicera det. Vill du ge mig ett svar finns jag nog på facebook.

    //Krister

    • krister, dina kommentarer publiceras automatiskt därför svarar jag dig här.

      jag förstår din poäng, att det ”är en grupp som jag tror redan har dessa åsikter, deras åsikter blir bara så otroligt mycket tydligare när de är många och får möjligheten att använda sig av fotbollen som megafon.”. attityden inom fotbollen är inte isolerad från den attityd som finns hos vissa grupper i samhället. jag kan dock se en stor potential inom fotboll och annan idrott att få dessa människor med taskiga attityder att fokusera på något annat, bredda sina horisonter. just för att det är en rörelse som kan skapa en gemenskap som man innan kanske inte har haft. risken är ju självklart att det blir tvärtom också, att det taskiga förstärks.

      det är därför förbunden och klubbarna förhoppningsvis tar sina ansvar och utbildar och rensar upp. och att samhället i övrigt håller diskussionen levande och framför allt ser och ifrågasätter de med taskiga attityder, även utanför fotbollsstadion.

      jag förstår din poäng med att en bättre blandad publik skulle rubba de som inte sköter sig. men tyvärr klarar jag inte av att gå på fotboll. var på det i somras, och det var verkligen inte min grej. men jag hoppas vilket som att aik vinner allsvenskan!

  4. Din sista mening får mig att rysa. =)

    Jag har inte så bra koll på vad alla klubbar i Sverige gör när det gäller dessa frågor. Men Stockholmsklubbarna jobbar aktivit med värdefrågor både mot spelare i undomslagen och besök på skolor.

    Djurgårdens IF har tillsamans med Djurgårdsandan varit drivande i skapandet av ”European Football Social Responsibility Network”, man har även samarbete med ”Mentor” för att ge ett mentorskap till supportrar på glid.

    Så saker görs, problemet är att det inte räcker på långa vägar.

    • krister, det är bra att det görs saker. just för att leda i rätt riktning. synd bara att det aldrig verkar göras nog. och jag tror det hänger ihop med att fotbollsklubbarna lämnas för mycket åt sitt öde. det här är ett problem som hela samhället måste ta ansvar för. från skolan till regeringen. det är bara så det verkligen kan bli förändring.

  5. Hej Linus! Anja Gatu på Sydsvenskan har skrivit ett bra blogginlägg om saken idag!

    http://blogg.sydsvenskan.se/gatu/2009/10/13/kompetens-gar-forlorad-for-de-inskrankta/

    Jag tror för övrigt att Anja kan vara något av det bästa som hänt Sydis. Inte för att jag brukar läsa sporten så ofta. Men för att hon är ung tjej och dessutom sportkrönikör på en av Sveriges största tidningar.

    • emma, du har så rätt. har alltid gillat anja. men av nån anledning glömmer jag bort henne. ska lägga henne i min länklista. nu. tack!

  6. Linus, Fotbollen och fotbollsklubbarna är kanske inte den intressantaste frågan. Problemet är att många problem i samhället förenklas. Hulliganer är fotbollens fel och problem, invandrargäng skulle inte finnas om inte miljonprogram byggts. Vi kommer aldrig komma närmare en lösning på problemen om vi hela tiden förenklar och bollar problemen vidare till någon annan.

    Jag lovar att släppa det här nu!

Kommentera

